Feltillverkade avgasportar

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Hej! Fick hem nya avgasportar igår och när jag skulle sätta ihop det på min nya cylle så visar det sig att dom inte passar! :gnissla jag håller nu på att försöka slipa till dom men vågar inte ta allt för mycket för då är det väl risken att de blir skrot. bryggerna är lite för långa/för stora så de inte vill gå i spåret som de ska ligga i för att axeln ska gå igenom. :huvet

När jag kommer till det hela funderar jag på om det är värt att lägga ner all energi på att fixa till dom. Hur stor skilnad blir det om man kör utan avgasportar? är den markant? Jag har provat med och utan innan men som jag fattat det så går den starkare på lägre varv med (mer vrid) men utan känns det som den går vassare (mer hk) :va

rätta mig om ni kan för jag har nog fått allt om bakfoten och måste få ordning på det och vill gjärna veta om skilnaden är markant och om det är värt massa jobb för att få dit bryggerna :)

Tackar för alla svar som kan leda någon vart :tummenupp

Hej du.
Det verkar som du har fått FEL avgasventiler(de sitter i avgasporten:tungan ,,) eller fel cylinder till de avgasventiler du har fått med..
Självklart skall man inte behöva att slipa på nya grejor för att få ihop det.:huvet , dessutom är de förmodligen ytbehandlade(eloxerade, skulle jag tro) och tar du bort den belägning så fastnar sotet bara lättare på dem och de bliver svärare att rengöra (ja, det bör man göra lite då och då, typ 1 gång om året, eller så).
Anledningen att man använder avgasventiler är dels som du själv skrivar, att få lite mera vrid(ork) på låga varv, men också att hålla höjden på avgasporten nere (på låga/lägre varv = gissning under 6-7000 r/min) och därmed drar mc:en mindre bensin,,inte att förakta i dessa tider.
Det kanske känns som du får mera effekt utan avgasventiler, men du luras av att den faktiskt bliver slöare på låga varv, och då känns övergången, när mc:en börjar dra, så mycket mere,,så det känns som den är starkare.
Det finns en anledning till att i stort sett ALLA 2-taktere har haft avgasventiler sedan tidigt 80-tal!!!

Är det nsr ventil? Passar ej.
nsr cylle... nsr avgasportar.. har tatt reda på felet.. det är cyllen som är fel eller att man måste beställa andra än orginal. tog ut dom gammla ur min kassa cylle och försökte fixa till dom men det är åt helvlete... jag ska kolla upp tillverkarn och se om de går att beställa via dom. Då borde det passa.. är inte orginal cylle utan tysk import.
Aja i värsta fall får man väl låta bli att köra på låga varv... går illa nu med dom jag slipade eftersom den axar bra till 7000 men går inte komma över om man kör på 5 eller 6an växel för den blödrar och har sig där när dom ska öppnas.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing