Felsökning torktumlare

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har fått en torktumlare av märket Miele som beter sig lite konstigt.
Det är en sån där "modern" där man inte ställer in tid utan bara hur torrt man vill ha det.
Problemet är bara att när man gör det så hoppar den igång, går i ca 50 sekunder för att sedan signalera att det är torrt. Vilket det inte är.
Det finns en manuellt läge där man kan köra i 20 minuter och där fungerar det perfekt, blir varmt som fan osv.

Någon som har råkat ut för liknande, eller som har koll på vitvaror? Försöker få tag på numret till en Mielereparatör för att eventuellt få en rådgivning på telefon innan man kör in den. För den är så pass ny att den är värd att laga om det inte går på flera tusen, speciellt då vår befintliga tumlare är lite kass och den har jag lagat 3ggr nu...

Det finns bara 3 saker en kvinna är bättre på att laga.. Torktumlaren är en av dom :hihi

Muaahahha :D

Nej nu ska jag vara snäll mot Manglan.

Ludd finns inte. Kondensatorn? Är det ett annat namn för värmeväxlare? Om så är fallet så är det inte det heller då den är felfri.
Strömmen har varit urkopplad LÄNGE så det går inte att nolla den på det viset verkar det som.

Muaahahha :D

Nej nu ska jag vara snäll mot Manglan.

Ludd finns inte. Kondensatorn? Är det ett annat namn för värmeväxlare? Om så är fallet så är det inte det heller då den är felfri.
Strömmen har varit urkopplad LÄNGE så det går inte att nolla den på det viset verkar det som.

Kondensatorn samlar upp fukten från kläderna i en behållare som finns placerad i något hörn eller undertill...

Ni andra "småglin"... Sa ni något?

"Kondensatorn" :lol

TS:
Kolla om det sitter en eller två Croc's i gräll färg i luddfiltret. :mattias

Kondensatorn samlar upp fukten från kläderna i en behållare som finns placerad i något hörn eller undertill...

Ja, håll rätt på vad saker o ting är.
Du menar kondensor, kondensator är en helt annan sak.

PFT, kvinnor ...

Ahh, kondensor/värmeväxlare beroende på vem du frågar. Men nej, den är felfri som sagt :(

Ahh, kondensor/värmeväxlare beroende på vem du frågar. Men nej, den är felfri som sagt :(

Det låter ju som om någon elektronik känner av mättnaden av fukt i luften som färdas ut genom maskinen till kondensorn. Den mackapären tror jag är igensatt eller trasig. Därför tror maskinen att tvätten är torr fastän den är dyngblöt.

Min $0.02-gissning.

Det låter ju som om någon elektronik känner av mättnaden av fukt i luften som färdas ut genom maskinen till kondensorn. Den mackapären tror jag är igensatt eller trasig. Därför tror maskinen att tvätten är torr fastän den är dyngblöt.

Min $0.02-gissning.

Ja, något i den stilen tror jag att det är. Eftersom jag har rivit flertalet vitvaror genom åren så brukar jag kunna åtgärda de enkla felen, men denna gång tänkte jag att man kanske hade tur att träffa på någon som har haft liknande problem innan jag börjar riva.

Ingen Mielemekaniker på forumet :näsblod

Ja, något i den stilen tror jag att det är. Eftersom jag har rivit flertalet vitvaror genom åren så brukar jag kunna åtgärda de enkla felen, men denna gång tänkte jag att man kanske hade tur att träffa på någon som har haft liknande problem innan jag börjar riva.

Ingen Mielemekaniker på forumet :näsblod

Eftersom Miele är så bra behövs sällan mekaniker till dom. Därför är dom sällsynta.

Hade det varit en Siemens, då hade du haft 4 svar från tekniker redan :gnissla

Eftersom Miele är så bra behövs sällan mekaniker till dom. Därför är dom sällsynta.

Hade det varit en Siemens, då hade du haft 4 svar från tekniker redan :gnissla

Misstänker att det är så faktiskt :(

Men jag brukar faktiskt se en stor röd Crafter med texten "Miele" åka förbi här ibland och jag misstänker att det är nån form av servicebuss. Men säkerligen endast på storhushållsmaskiner, men kan man få den jäveln att stanna så kanske det löser sig :D

Misstänker att det är så faktiskt :(

Men jag brukar faktiskt se en stor röd Crafter med texten "Miele" åka förbi här ibland och jag misstänker att det är nån form av servicebuss. Men säkerligen endast på storhushållsmaskiner, men kan man få den jäveln att stanna så kanske det löser sig :D

Lägg dig och spela död på gatan. Då löser det sig säkert.

Ok, jag har rivit en massa och insett att det troligtvis är "släpkolen" som är tokslut. De sitter givetvis överst och syns direkt men inte tänkte jag på det då.
Problemet är bara; Hur vet man vad dessa heter/kallas och vart köper man såna? Inget artikelnummer står på dem och sprängskissen är utformad av en raketingenjör och således förstår jag inte nåt av det :(

Edit/ Här har ni en bild på skiten!

Bifogat

• MIele.jpg
    MIele.jpg
    70.4 KB · Visningar: 597
Prova att ringa, du kan säkert förklara med ord så någon förstår.

http://www.miele.se/se/hushall/3888.htm

Miele
Öppettider kontor:
mån-fre 08.15-16.30,
lunchstängt 12.00-13.00

Telefonnummer och konsumentkontakt
Tel: 08-562 29 000
Fax: 08- 562 29 209 Telefonrådgivning för konsumenter vardagar kl. 10.00-15.00.
Är vi upptagna, ber vi er lämna telefonnummer och namn, så ringer vi upp så snart vi kan.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti