Felsökning: mc'n dog vad är fel?

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
Daytona 675 2006
Hej alla! Var ute och körde idag då helt plötsligt mcn började burbla precis som den gick orent/slut på soppa sedan dör den.. Försöker starta men går inte, orkar inte dra runt startmotorn. Försöker kolla så att det finns bensin men kan inte se så långt ner i tanken, hör heller inget som skvallpar.. Kopplar på startkablar och startar hojen och den klarar att vara igång ca 30sec efter det att startkablarna tagits bort.. Fyller på med bensin och försöker starta igen (utan startkablar) men hojen går inte igång.. Vad kan nu vara fel? Tips och ideer? Generatorn, batteriet?

Kolla om batteriet går att ladda med batteriladdare, mät laddström från hojens laddregulator, mät växelspänningen från generaratorn (innan den går in i regulatorn)

Mest troligt fel på generator och/eller regulator, hojen får inte tillräckligt med ström för att tända. Har inte Daytona någon återkallelse på regulatorn förresten, tyckte jag hörde någon prata om det häromveckan.

NHTSA Recall - Regulator/Rectifier 2006-2009
Model Year(s):
TRIUMPH / DAYTONA 675 2006-2009
TRIUMPH / STREET TRIPLE 2006-2009

Manufacturer: TRIUMPH MOTORCYCLES AMERICA LTD
Mfr's Report Date: SEP 05, 2012

NHTSA CAMPAIGN ID Number: 12V445000
NHTSA Action Number: N/A

Component: ELECTRICAL SYSTEM:ALTERNATOR/GENERATOR/REGULATOR

Potential Number of Units Affected: 10,366

Summary: Triumph is recalling certain model year 2006-2009 Street Triple, Street Triple R, and Daytona 675 motorcycles. The regulator/rectifier can overheat and prevent the motorcycle from charging. Once the battery is fully discharged, the motorcycle may stall.

Consequence: If the motorcycle stalls, there is an increased risk of a crash leading to personal injury.

Remedy: Triumph will notify owners, and dealers will inspect and replace the regulator/rectifier, free of charge. Triumph has not provided notification schedule. Owners may contact Triumph customer service department at 1-678-854-2010.

Notes: Owners may contact the National Highway Traffic Safety Administration's Vehicle Safety Hotline at 1-888-327-4236 (TTY: 1-800-424-9153); or go to http://www.safercar.gov.

Vilken årsmodell är det på din Daytona 955i?

Årsmodellen är -01.
Det verkar vara typiska symptom för laddningsregulatorn, men värre om det är generatorn.. Ska kolla på hojen idag. så grymt tråkigt att den pajjar så fort man tagit kortet, försäkrat och ställt på... Aja allt kunde naturligtvis inte vara frid och fröjd. Min vanliga tur med maskiner...

Ladda batteriet fullt, sedan mäter Du:

1 - Spänning med tändning av
2 - Spänning med tändning aktiverad
3 - Spänning när startknappen trycks in
4 - Spänning när motorn går på ca 3-4k RPM.

Ligger mätvärde 1-3 på minst 11.7V men mätvärde 4 under ca 13.4V har Du problem med stator eller laddrelä. För att avgöra vilken av enheterna som packat ihop behöver Du mäta stator och relä. En bra guide för 675:orna hittar Du här, det borde vara liknande procedur på Din hoj: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=35227

Lycka till:)

Ladda batteriet fullt, sedan mäter Du:

1 - Spänning med tändning av
2 - Spänning med tändning aktiverad
3 - Spänning när startknappen trycks in
4 - Spänning när motorn går på ca 3-4k RPM.

Ligger mätvärde 1-3 på minst 11.7V men mätvärde 4 under ca 13.4V har Du problem med stator eller laddrelä. För att avgöra vilken av enheterna som packat ihop behöver Du mäta stator och relä. En bra guide för 675:orna hittar Du här, det borde vara liknande procedur på Din hoj: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=35227

Lycka till:)

Ett modernt underhållsfritt MC-batteri från Biltema eller deras Gelbatteri ger 1 dygn efter laddning
1 - Spänning med tändning AV 13,0-13,2 Volt. Direkt efter en åktur med hojen är spänningen 13,6V.
Detta 13,0-13,2V är precis vad som står i Haynes handboken till min SV650S -00.
Min sukka startar inte om spänningen är 12,9V eller lägre, ja startmotorn drar runt motorn men den tänder inte.
Så för mig är det minst 12,9Volt med tändning AV

Även om laddningsregulatorn är kass så går det köra hojen/motorn med släckt belysning (utan halv och helljus) en timme eller mer med friskt batteri.

Kopplar på startkablar och startar hojen och den klarar att vara igång ca 30sec efter det att startkablarna tagits bort..

Tyder på helt "tomt" batteri eller att du har nån glappkontakt nånstans.
Är polskorna dragna?

För min del med i stort samma symptom på Suzukin var det laddningsregulatorn.

Last edited:
Okej! Tack allesammans! Jag lämnar in hojen på verkstad för en felsökning då jag inte har grejer till att utföra detta själv.. Någon som vet ungefär vad det kostar med en ny laddregulator? Har sökt men får bara fram engelska sidor. Hittade viserligen på ebay för 90USD, helt ok nu när kronan är stark mot dollarn. Svårt att byta regulatorn om det skulle visa sig vara den?

Svårt att byta regulatorn om det skulle visa sig vara den?
Är ju bara en liten kylfläns med anslutna sladdar, lätt byta. :tummenupp
Men på Suzukin var jag tvungen riva hela bakdelen, sadlar och kåpor för att komma åt den. :mad:
Så allt bero på hur lätt det är komma åt regulatorn.

Okej, har mekat en hel del men känner inte till hojen så bra ännu. Men konstaterar dom på verkstaden att det är regulatorn så kan man ju kanske byta den själv. Är det vanligt förresten att den brukar gå sönder? Tycker jag har hittat ganska mycket om trasiga regulatorer på nätet.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort