Felsökning EL på DTR 125

hubabuba777

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2018
Ort
Stockholm
Hoj
1997 Yamaha TDR125
Har en Yamaha TDR 125, 1997.
Elstart är ej inkopplad så kickstartas.

Nu är all elektronik heldöd så inga lampor/blinkers/neutral-lampa lyser.
Men hojen går att köra utan problem ändå.

Köpt och installerat nytt batteri, ny säkring - hjälpte inte.

Vad ska jag kolla härnäst?
Motorn är samma som dt 125, och eventuellt ska elektroniken även funka på samma sätt.

Nån som kan tipsa om vad som skulle kunna vara fel och hur jag ska göra?
 
Voltregulatorn/laddregulatorn kan ha gått sönder så gamla batteriet laddat sönder = lamporna fått för hög ström så de gått sönder. Mät strömmen från batteriet när du har den på lite varvtal typ 5000v. Om de är ok ska den ladda 14-14,5 volt. Om den laddar 15+ så är laddregulatorn väck och den kan då ha skadat de nya batteriet samt lamporna.
 
Japp mät spänningen på batteriet med motorn igång. Kan fela på båda hållen.
 
Tack ska ni ha!

-Kablar ser bra ut, och gamla säkringen var inte bränd men bytte den ändå.

Får åka och köpa en voltmätare, har liksom aldrig hållt på med dessa grejer förut :)

Återkommer...
 
Då har du rätt spänning på batteriet. Är säkringen intakt och sitter den i ordentligt?
 
Då har du rätt spänning på batteriet. Är säkringen intakt och sitter den i ordentligt?
Ja det ska den vara, har satt i den flera gånger (och åt båda hållen)

Då jag har i neutral och drar ner sidostödet stängs motorn av. Kan det vara nån ledtråd?
 
Plocka ut säkringen och ohma den med ditt nya instrument (ska håla ca 0 ohm). Stödet ska nog bete sig som du beskriver. Följ kablarna från hojens mätarhus och se om där är nåt kontaktstycke som har hoppat ur.
 
Kontaktstycken på kabelstam upp till instrumenthus, Kontaktstycke på instrumenthus, alt nån jordkabel till dito ????
 
Om det är samma ljusomkopplare som på DT125 så går det att stänga av all belysning på omkopplaren. Ifall det nu skulle vara så enkelt....:glömdet
 
Så var det jag igen,
varit igenom så mycket jag kunnat med voltmätaren.

https://ibb.co/cFWDbd

bild 2 inringad:

Batteri 14v
Säkrnig 14v

3 utgångar , sladdar, från makapären nära batteriet: 2st utgånar SAKNAR spänning (***), en (röd sladd) HAR spänning (14v)

bild 1 inringad:
Kablar från makapären nära batteriet, som ska till lampor etc:
6-pinnaren har endast en utgång med spänning
4-pinnar saknar helt spänning

(***) Det är väl alltså här det felar? - Edit: Jag har plockat isär den delen och rengjort ordentligt, det var lite grisigt inuti med fett och smuts.

Vad göra?
 
Last edited:
Löst

Kabeln från tändningen var av, en mekaniker fixade ihop det rättså snabbt genom att klippa och klistra lite.
Hojen såld och alla glada :-)

Edit:
Tack för hjälpen iaf det uppskattas verkligen
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top