Felsöka startproblem

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag har ju haft isär min xj600 och bytt lager, fått ihop den nu och försökt starta, vilket den inte vill.

Jag har gnista på alla stift.

Jag har kollat kompressionen, 1 & 2 ger ~9.5 bar och 3 & 4 ger runt 11 bar, haynes tycker det ska vara 10.6.

Bränsle tar sig till förgasarna.

Jag har haft isär och rengjort förgasarna med ultraljudstvätt och blåst med kompressor.

Efter startförsök har jag tagit loss ett tändstift som då varit torrt. Jag hade förväntat det blött?

Med lite startgas ryter den igång men dör också ganska fort.

Jag tycker det verkar som bränslet fastnar i förgasarna men varför skulle det vara så? Förgasare är lite magi för mig ännu.
 
Hej,

Är din bensinkran "vakuum"-styrd? (on - res - PRI ) ?
Kolla då om slangen är kopplad till ett "vakuum"-uttag.
 
Hej,

Är din bensinkran "vakuum"-styrd? (on - res - PRI ) ?
Kolla då om slangen är kopplad till ett "vakuum"-uttag.
Och testa att starta hojen med kranen på PRI också :)

TS, är alla stift torra? Luktar det soppa ur avgassystemet? Fick du ihop fuggarna rätt, så att inget är felvänt, sitter i spänn eller är feljusterat? Hur vet du att soppa kommer fram till, och in i, fuggarna?
 
Hej,

Är din bensinkran "vakuum"-styrd? (on - res - PRI ) ?
Kolla då om slangen är kopplad till ett "vakuum"-uttag.

Och testa att starta hojen med kranen på PRI också :)

TS, är alla stift torra? Luktar det soppa ur avgassystemet? Fick du ihop fuggarna rätt, så att inget är felvänt, sitter i spänn eller är feljusterat? Hur vet du att soppa kommer fram till, och in i, fuggarna?

Okay, PRI-läget gjorde inte så mycket mer än att få mig att spilla en del bränsle när jag väl kopplade loss bränsleslangen.

Jag kollade 3 av 4 stift efter långt startförsök och de var torra. Jag luktade då inte på avgassystemet.

Fram till fuggarna kommer det bränsle vet jag för att det rinner ur intaget till förgasarna när man lossar slangen samt att det gick att dränera skålarna efter startförsöket. Jag har även försäkrat mig om att det är fritt från intaget och ut till förgasarna.

Det bör nämnas att hojen startade innan den togs isär, ingen förändring har gjort på justeringsskruvar sen dess.

Kan ni hjälpa mig förstå förgasarna när det väl finns soppa i förgasarna? Jag har förstått att det fungerar något likt att cylindern skapar undertryck som ska dra upp nålen och då ska den passerande luften i förgasaren lyckas suga upp bränsle som skickas in i cylindern. Då tänker jag att antingen bör luft- eller bränsleväg vara stängd men kan det vara så att läckage i gummit eller annanstans kan hindra det från att bli tillräckligt med sug? Gummit var lite sprucket och slitet.
 
Spraya startgas runt förgasarfoten samt gummin för att kontrollera täthet. Startar den då har du felet där.

motor.png
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top