Felsöka ryckig koppling?

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Tjena forumet.

Hur skulle ni gå vidare att felsöka en ryckig koppling?
Rycken känns så fort kopplingen slirar vid körning från stillastående samt växlingar.
Gäller en Mv Agusta 2017 ca 1800mil.

Skulle ni gå vidare och byta olja/ lameller direkt? (låg kostnad samt relativt enkelt ingrepp?)


1661507055482.png
 
Vad har du kollat hittills?
Det är ganska lätt att byta lameller generellt på MC, men kan kräva lite verktyg.
 
Kan varit överhettad, nya skivor och lameller då.

Har nyligen oljan bytts till något annat än vad som var innan kan ju det med vara anledningen, inte nödvändigtvis att nya oljan är dålig för lamellerna utan kan även vara "mixen" av oljorna.
 
Hur är den körd av tidigare ägare. Med lite tur så är det bara lameller, med lite mindre tur så är det hack i kopplingskorgen. Öppna och titta så blir du klokare.
 
Om kopplingen gått riktigt varm nån gång kan det hända att en eller flera stålskivor mellan lamellerna slår sig.
Då kan det hugga rejält (i synnerherhet när man gör snabba starter) när man slirar på kopplingen.

Det typ slirar och sedan är det som att dumpa kopplingen för att sedan övergå till att slira igen, helt utan att man justerat nått i handtaget i dragläge.

För min del har det funkat med att endast byta de stålskivor som slagit sig(kollat planhet mot glasbord)
Lameller har varit bra.
 
Byt olja.
Är det luft i systemet?
 
off topic... vad är det för skillnad på lamellerna märkta 28-29-30 i sprängskissen???.
jag har aldrig haft en mc koppling isär, men trodde dock att alla lameller var likadana i en kopplingskorg på mc.
 
28 troligen ett par 10 delar bredare än resterande 29.
30 har en extra centreringsring som förhindrar ingrepp på innre hubben.

Ser ut likadant på många yammor.
 
Stort tack för alla svar. Detta är på en väns hoj jag funderar på att ta över. Ingen felsökning är gjord.

Enligt Mv-forum ska man kunna vända på 7 (eller om det var 8e) lamellen för den är "felvänd" från fabrik. Har ni hört något liknande? Jag ska försöka hitta källan på den infon.
 
Jag tror det är ring 32 eller 33 som kan vara felvänd. Jag märkte av det på provkörning av min 2014 F4R så jag dammsuger internet efter en lösning just nu.
 
Vilket oljemärke och beteckning har oljan som är i? Om han inte vet det så skulle jag börja med oljebyte innan jag rev lös skiten. De går byta lammeller utan att hälla ur oljan de är bara lägga omkull den med 25-45 graders slagsida så rinner de inte ut.
Motul 7100 15w-50 har jag kört i många år på min Ktm sm 990 den oljan ger lättväxlad låda och absolut inge ryck.
Gamla ok/q8 sbk racing va också bra men nu är den uppdaterad så nu vet jag inte hur den funkar.
Om du ändå river så leta hack i korgen där lammellernas drivklackar ligger. Om de är vågigt hackigt där kan man slipa till det med en vanlig plattfil.
Stålskivorna kollar du visuellt efter blonering och ser du spår av hetta så byt. Om de ser bra ut lägg den på glasskiva och kolla skevhet.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top