Felsöka Koso varvräknare

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag håller på att montera en begagnad Koso RX1n och får inte varvräknaren att fungera, jag har provat att linda sladden runt tändkabeln och sedan att koppla in den på +sidan av tändspolen utan något livstecken i mätaren.

Enligt manualen är det den bruna sladden, jag hade två bruna sladdar men den andra ska vara kopplad till tändningen och styra mätare på/av vilket funkar så jag kan knappast ha förväxlat dem.

Mätaren är inställd på tvåtakt och fyra cylindrar eftersom jag har wasted spark och jag har testat både LoAct och HiAct vilket jag tolkar som vilken flank som triggar.

Vad kan jag mer testa?
 
prova att koppla den på minuspolen - på tändspolen istället är väl den som styr närspolen ska ladda ur sig.
 
Last edited:
Har för mig att jag testade det igår men jag ska prova igen när jag kommer hem
 
Vet du att mätaren fungerar? Du verkar ju ha gjort allt rätt enl manualen. Det enda jag funderar på är den bruna för signalpulsen. Den ska vara försedd med en connector från början. Då kan man inte förväxla den med matningen.
 
Det är kapat ganska friskt i sladdarna, men jag tror inte att jag kan förväxla de bägge bruna.
Hade jag vart kvar på mitt förra jobb hade jag tagit med mätaren och gått ned i RÖS-labbet och kopplat in en funktionsgenerator och kört ett svep men nu saknar jag tillgång till dylika ting så om någon har ett enkelt sätt att testa att mätaren funkar blev jag glad
 
Säker på att det är en original koso och inte en kina kopia som kostar 350:- tror det kan vara viss skillnad på en original och en pirat. Original har gått att skicka på reparation via twostroke.se tidigare det kanske går fortfarande. Annars finns allt som reserv delar där
 
Säker är ju alltid svårt att vara men den följer manualen helt.
Något särskilt man ska titta efter?
 
Ett lågpassfilter är inga problem att sno ihop men även om det var brus i signalen borde jag får någon form av utslag. Mätaren rör sig inte över huvud taget, betedde sig din mätare likadant?
 
Ja, mer eller mindre. Ibland kunde mätarnålen få några spasmer, men för det mesta låg den död.
 
Då ska jag rota rätt på några kondingar och motstånd och se om det blir bättre
 
Alltså, ska du behöva mecka på det viset är det knappast en äkta Koso. Kinavarianterna brukar dessutom inte vara helt identiska med Koso's utseende. Gissar snarare på att den är död.


Edit: Jag har en snarlik Koso, RX2N på min Bandit. Det var inga som helst problem att få igång den.

Edit II: bilden visar exempel på en Koso clone

Koso clone.jpg
 
Last edited:
Den ser helt rätt ut när jag jämför med bilder hos Koso, logga och allt stämmer.
Jag ska göra ett test med filter först innan jag dödförklarar den, allt annat funkar i alla fall så i värsta fall kör jag denna för lagligheten och lamporna och original varvräknare för varvet
 
Jag kom på att jag har fel inställningar för antal pulser per varv
Två tändspolar med wasted spark motsvarar en encylindrig 2T, en gnista per varv per spole.
Jag ska testa det också och se om det gör någon skillnad
 
Kollade mina inställningar, och har "1rpm signal per 1 ignition" för min radfyra (två tändspolar). Varvräknaren är inkopplad på befintlig ledning från ECU'n, samt positiv tändpuls. Med positiv puls borde du ju kunna lägga den på utgången från ECU'n till spolen eller direkt på spolens primärsida.

Såvitt jag förstår innebär felaktig inställning för tändpulserna endast felaktig visning av varvtal. Det kan ju inte vara någon annan funktion än att räkna pulser per tidsenhet.

Kom på en sak: det är inte så att du kopplat in signalpulsen på den jordade sidan av tändspolens primärlindning?
 
Jag har testat bägge sidor av spolen både som HiAct och LoAct utan resultat.
Att ange antal pulser per varv tycker jag är betydligt bättre än att hålla på med 2- eller 4-takt och antal cylindrar, framförallt för motorcyklar som sällan har en spole för alla cylindrar.

Antal pulser borde bara betyda att mätaren visar fel men min visar inget alls, jag letade i garaget och hittade två kassar med kondensatorer men inga motstånd.
Jag vet att jag har minst två kassar sådana också men fan vet var.
Det får bli en sväng förbi Kjelles i morgon och funkar det inte med filter så får vi betrakta den som död
 
Jag passade också på att dra en jordsladd direkt från batteriet för att se till att det inte var något jordfel
 
Jag har inte öppnat mätaren, några säkringar nämns inte i manualen i alla fall.
Hastighetsmätaren funkade i garaget men gav upp efter 200m så jag tror att jag överger den här mätaren.

Några rekommendationer?
Jag har inte råd med en ny Koso just nu så det får väl bli en cykeldator så länge.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top