Felsöka dieselmotor, var börjar jag?

  • Thread starter Thread starter FP
  • Start date Start date

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Har en Fiat Scudo 2.0 JTD 2001 (18500mil) med problem och undrar i vilken ände jag ska börja felsöka?

Under körning så dog motorn plötsligt, stannade till och kunde starta den direkt. Varningslampan för tänd/bränslesystemet började då att lysa. När motorn dog var tändningen på och alla lampor osv var igång.

Kunde sen köra vidare som vanligt 5 mil hem sen till verkstad, och då utan problem.

Har fått felkoderna avläsa idag och de är följande: (Felkoder som genererades i samband med motorstoppet)

P0230 Pump supply fuel press low
P1112 Diesel press control
P0203 Injector 3
P0403 EGR
P0243 Overboost valve
P1404 Additional heater 2 and preheater circuit
P1135 3 Piston Deactivation

Verkstaden hade inget direkt svar på vad det kan vara, dom ger än väl inga lösningar gratis å andra sidan :glömdet Dom sa, testa häll i dieselcleaner i tanken.

Sitter ingen effektbox elelr dyl. i den


Har googla lite och finns massa olika förslag och teorier, Men hur börjar jag felsöka? Vad ska ja kolla först? Vad kan man utesluta osv osv?


Ös på med förslag nu :yoparty Tacksam för hjälp :brinnerup
 
Ser två fel direkt
1. Fiat
2. Diesel

Vilket bilmärke man än har är det skrot som är gjort för att paja så man ska ge pengar till deras jefla verkstäder.


Tömm minnet och kör tills du får samma symtom igen, läs ut dom så är det nog några färre.



Enda felet är att det går tre bilar på en motor.:D

Ja samma motor i Jumpy, expert mfl mfl

Har raderat alla felkoder, men vad ska jag kolla mer?
 
Verkar ju vara nått knas med sprifdare 1, och matartrycket till högtryckpumpen.

Mitt tips: Byt bränslefilter och kolla så det inte finns sprickor eller luftläckage i bränslesystemet. Prova att vrida på tändningen med bränslefilterlocket borta, då ska det komma rejält med diesel, då är den okej.
Är det Peugeotmotorn (Samma som i Jumpy HDI och Expert HDI) så är det itne helt ovanligt att högtryckspumpen går sönder. Mät även upp vevaxelgivaren, pajar dne är motorn stendöd.
 
Kanske inte till nån hjälp, men jag kan vidarebefodra vad mitt program säger.
Tar en kod i taget:

P0230 Bränsleavstängningens magnetventil - felfunktion i krets Ledningar, bränsleavstängningens magnetventil, motorstyrdon

P1112 Bränsletrycksgivare - felaktig signal Ledningar, dålig anslutning, bränsletrycksgivare, bränslesystem, motorstyrdon
 
Last edited:
Verkar ju vara nått knas med sprifdare 1, och matartrycket till högtryckpumpen.

Mitt tips: Byt bränslefilter och kolla så det inte finns sprickor eller luftläckage i bränslesystemet. Prova att vrida på tändningen med bränslefilterlocket borta, då ska det komma rejält med diesel, då är den okej.


Är det Peugeotmotorn (Samma som i Jumpy HDI och Expert HDI) så är det itne helt ovanligt att högtryckspumpen går sönder. Mät även upp vevaxelgivaren, pajar dne är motorn stendöd.

Skumt att den bara failar på en spridare/cyilder om det är nått fel på bränsletryck? Ska ändå kolla filter, hur kollar jag enklast om det är läckage?

Ja samma motor i de bilarna, vevaxelgivarn ska tydligen vara vanligt fel på dessa har ja läste på diverse forum.

Men det är fint, nu har jag redan fått några bra tips på vad som behöver felsökas.
 
P0203 Insprutare 3 - felfunktion i krets Ledningar, insprutare, motorstyrdon
P0403 Avgasåterledning - felfunktion i krets Ledningar, magnetventil för avgasåterledning, motorstyrdon
 
Kanske inte till nån hjälp, men jag kan vidarebefodra vad mitt program säger.
Tar en kod i taget:

P0230 Bränsleavstängningens magnetventil - felfunktion i krets Ledningar, bränsleavstängningens magnetventil, motorstyrdon

P1112 Bränsletrycksgivare - felaktig signal Ledningar, dålig anslutning, bränsletrycksgivare, bränslesystem, motorstyrdon

Tack :yoparty

Vart hittade du mer info om felkoderna? Verkstaden kunde bara ge mig felkoderna men inga förklaringar pga deras internet låg nere såklart..
 
Tack :yoparty

Vart hittade du mer info om felkoderna? Verkstaden kunde bara ge mig felkoderna men inga förklaringar pga deras internet låg nere såklart..

Har programmet i datorn, men det tar lite tid att hitta allt.

P0243 Överströmningsventil för laddningskompressor A - felfunktion i krets Ledningar, överströmningsventil laddningskompressor, motorstyrdon
P0243 Reglerventil för turbons avlastningsventil A - felfunktion i krets Ledningar, reglerventil för turbons avlastningsventil, motorstyrdon



Ingen träff på de två sista tyvärr.

Som du ser så för man egentligen bara en fingervisning, man måste ju veta vad som gör vad för att kunna felsöka på rätt sätt.
Fungerar förpumpen i tanken?
Får spridare 3 rätt signal från styrdonet?
Är vacuumslangen till dumpventilen hel?
Fungerar ventilen?
Har nån slang till laddluftkylaren lossnat, osv, osv.
 
Last edited:
Har programmet i datorn, men det tar lite tid att hitta allt.

P0243 Överströmningsventil för laddningskompressor A - felfunktion i krets Ledningar, överströmningsventil laddningskompressor, motorstyrdon
P0243 Reglerventil för turbons avlastningsventil A - felfunktion i krets Ledningar, reglerventil för turbons avlastningsventil, motorstyrdon



Ingen träff på de två sista tyvärr.

Som du ser så för man egentligen bara en fingervisning, man måste ju veta vad som gör vad för att kunna felsöka på rätt sätt.
Fungerar förpumpen i tanken?
Får spridare 3 rätt signal från styrdonet?
Är vacuumslangen till dumpventilen hel?
Fungerar ventilen?
Har nån slang till laddluftkylaren lossnat, osv, osv.

Som du ser så för man egentligen bara en fingervisning, man måste ju veta vad som gör vad för att kunna felsöka på rätt sätt.
Fungerar förpumpen i tanken?
Får spridare 3 rätt signal från styrdonet?
Är vacuumslangen till dumpventilen hel?
Fungerar ventilen?
Har nån slang till laddluftkylaren lossnat, osv, osv.

Ska kolla det jag själv kan göra till en början, försöka utesluta enkla fel som läckage, oxiderade kontakter osv osv. får börja nånstans :)
 
Töm bränslefiltret om det kanske är vatten i botten på det, har du tankat på nån suspekt mack eller dyligt?
Villaolja kanske :)
 
Töm bränslefiltret om det kanske är vatten i botten på det, har du tankat på nån suspekt mack eller dyligt?
Villaolja kanske :)

Har inte ägt den mer än nån vecka, vet inte vad tidigare ägare gjort men en del som tankar ju lantbruksdiesel och allt möjligt... Ska plocka ur bränslefilter och ev. byta eller blåsa rent.

Man kanske borde trycktesta systemet hos en "boschspecialist" och se om det är något fel där. Kan vara att trycker sjunker och den därför slår av motorn.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top