Felindikering i blinkersrelä för LED

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Är det någon som vet hur lampfel indikeras i dessa relän. Finns ju krav på avvikande blinkfrekvens vid trasig lampa. Det är ju egentligen samma som händer när man monterar LED blinkers, man tappar belastningen på reläet och blinkfrekvensen blir avvikande. Går det överhuvud taget att få avvikande blinkfrekvens på indikeringlampan om en LED pajar? Skulle vara kul att veta hur det ser ut på hojar med LED som original.
 
Blinkerslampor:
Felindikeringsfunktionen är anpassad till blinkerslamporna på fordonet.
På Blinkreläet i Sprint RS finns en märkning: MAX 40W. Hojen har 10W blinkerslampor och sådan här reläer kan varna dubbelt, mot trasig lampa, dvs bara 10W eller 0W igång (mot normalt 2 x 10W).
Eller mot kortis i blinkerskablaget, för hög ström.

Det 42140 Biltema som jag köpte för nått år sedan var avsett för 2 x 20W blinkerslampor och hade en maxeffekt av 100W. På 42140 passerar blinkerströmmen en ståltrådsbygel med (hittat på nätet) 30mOhms motstånd. Jag mätte en gång att en 10W / 12V halogenlampa drog 0,7A vid 14V. Dvs normalblink 2 x 20W => ca 2,8A. 2,8 A x 0,03 Ohm= 0,84 V.

LEDblinkers:
Antag nu att du har två LED-blinkers som drar 0,1A /st Då ska motståndet i 42140 vara 0,84 V / 0,2 A = 4,2 Ohm. Det här får man givetvis prova sig fram till. Och ska felindikering fungera bra så ska LED fram och LED bak dra lika mycket.
Själv fick jag till det rätt motstånd i 42140 med mina LED blinkers med drygt 1 dm tunn ståltråd. I krympslang. Efter lite experiment med olika längder på ståltråden. Ståltråden var en kardel i en wire till broms på en vanlig trampcykel.
Men min erfarenhet av LED-blinkers är att de aldrig går sönder. Det är därför jag använder LED.
För att slippa byta blinkerslampa då och då.

På moderna fordon används väl ofta Canbus system där signalerna skickas i nätet/bussen, och små elektronikenheter vid varje lampa ansluter 12V till LED och samma elektronikenhet rapporterar fel till "bussen". Min erfarenhet av något år gamla BMW bilar är att det alltid finns felindikering på instrument brädan. Trots att allt fungerar. Elektronikenheterna med billiga komponenter avsedda för konsumentelektronik i hemmen eller i en mobiltelefon pallar inte drift i bilar. Mer än förhoppningsvis 3 år så leasingkunden har bytt till en ny bil.
Innan strulet börjar.

Men det kan komma tidigare. BIKE beslöt köra 5 bandagar med en "ny" BMW S1000RR på en vecka i Europa.
Det blev 3 bandagar och 2 motorhaverier.
 
Last edited:
Tack för ett uttömmande svar, men kanske jag frågade otydligt. Frågan gallde hur man indikerar lampfel i ett LED-relä. Det reläet är ju lastoberoende. Men tack ändå.:tummenupp
 
Tack för ett uttömmande svar, men kanske jag frågade otydligt. Frågan gallde hur man indikerar lampfel i ett LED-relä. Det reläet är ju lastoberoende. Men tack ändå.:tummenupp

Du har ju själv svarat på frågan. Så kallade LED reläer är lastoberoende och ger ingen varning. Och de är Lastoberoende för att "tillverkaren" vet ju inte hur mycket ström de LED blinkers som man byter till drar. Skillnad mot hojtillverkare som förser hojarna med LED-blinkers. De kan om de inte kör med Canbus ju använda lastberoende relä med standardchip och ett annat "strömmätningsmotstånd".

Själv blev jag nyfiken och hittade instruktioner på nätet hur man modifierar ett standard blinkrelä till att fungera med LED: En lösning är att byta ut det motstånd som används i "timern" som ger blinkfrekvensen. I ovan nämnda Biltema 42140 är motståndet på 100kOhm. Genom att byta motståndet till 220kOhm så blev "felblinkfrekvensen" rätt för vanligt blink. D.v.s. reläet funkade med LED.
Men efter mycket skriverier i en annan tråd här på SH tyckte jag det var kul att "göra rätt".

Så jag bytte tillbaka till 100kOhm och bytte ut strömmätningsmotståndet.
Så nu blinkar 42140 med rätt frekvens och dubblar frekvensen om nån LED-blinkers faller bort.

Har man ledig tid och tycker det sånt här är kul ! Så är det bara att sätta igång.
Ett
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...m/Rela/Blinkrela-12-V-2000017800/?artId=42140
Att sätta reläet i medan man provar sig fram
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=reläsockel
En enda kardel ur bromswiren, ca 13cm tunn ståltråd blev rätt för mig....
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Broms/Bromswire-universal-2000017424/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Lodset-pennmodell-2000019024/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...lklammor-och-spannband/Krympslang-2000034101/
Bra för att snabbt hitta rätt längd på blinkersmotståndsståltråden.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tsladdar/matsladdar-60-v-10-pack-32-mm-p37843
Själv satt jag vid köksbordet och provade mig fram till rätt längd på strömmätningsmotstånds ståltråden.
Och den blev för kort. Så efter test i hojen blev det några cm till.
Ja man behöver ju en strömkälla under experimenten, MC-batteriet t.ex. eller tex
https://www.kjell.com/se/sortiment/.../velleman-labbaggregat-0-15-v-(dc)-3-a-p44800
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top