Blinkerslampor:
Felindikeringsfunktionen är anpassad till blinkerslamporna på fordonet.
På Blinkreläet i Sprint RS finns en märkning: MAX 40W. Hojen har 10W blinkerslampor och sådan här reläer kan varna dubbelt, mot trasig lampa, dvs bara 10W eller 0W igång (mot normalt 2 x 10W).
Eller mot kortis i blinkerskablaget, för hög ström.
Det 42140 Biltema som jag köpte för nått år sedan var avsett för 2 x 20W blinkerslampor och hade en maxeffekt av 100W. På 42140 passerar blinkerströmmen en ståltrådsbygel med (hittat på nätet) 30mOhms motstånd. Jag mätte en gång att en 10W / 12V halogenlampa drog 0,7A vid 14V. Dvs normalblink 2 x 20W => ca 2,8A. 2,8 A x 0,03 Ohm= 0,84 V.
LEDblinkers:
Antag nu att du har två LED-blinkers som drar 0,1A /st Då ska motståndet i 42140 vara 0,84 V / 0,2 A = 4,2 Ohm. Det här får man givetvis prova sig fram till. Och ska felindikering fungera bra så ska LED fram och LED bak dra lika mycket.
Själv fick jag till det rätt motstånd i 42140 med mina LED blinkers med drygt 1 dm tunn ståltråd. I krympslang. Efter lite experiment med olika längder på ståltråden. Ståltråden var en kardel i en wire till broms på en vanlig trampcykel.
Men min erfarenhet av LED-blinkers är att de aldrig går sönder. Det är därför jag använder LED.
För att slippa byta blinkerslampa då och då.
På moderna fordon används väl ofta Canbus system där signalerna skickas i nätet/bussen, och små elektronikenheter vid varje lampa ansluter 12V till LED och samma elektronikenhet rapporterar fel till "bussen". Min erfarenhet av något år gamla BMW bilar är att det alltid finns felindikering på instrument brädan. Trots att allt fungerar. Elektronikenheterna med billiga komponenter avsedda för konsumentelektronik i hemmen eller i en mobiltelefon pallar inte drift i bilar. Mer än förhoppningsvis 3 år så leasingkunden har bytt till en ny bil.
Innan strulet börjar.
Men det kan komma tidigare. BIKE beslöt köra 5 bandagar med en "ny" BMW S1000RR på en vecka i Europa.
Det blev 3 bandagar och 2 motorhaverier.