feldragen insex skruv.

RymdKakan

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2008
Ort
kungsbacka
Hoj
yamaha r1 samt fiddy
Hejsan.


Jag har klantat mig rejält. Skall iväg och köra imon. och skulle mecka lite idag, men nu är det så att jag råkat skruva in en insex skruv snett i gängorna, och nu får jag inte ut den för att den satt så jävligt så den blev rund.


Någon som vet vad jag kan göra ?

Mvh
 
Nu vet jag inte hur skruven sitter eller ser ut, men når du skallen så försök med en muttertång kanske?
 
Du kan ju altid försöka borra lite och sedan använda en sånhär: grispitt

Annars finns det ju lite mer primitiva metoder så som en rörtång om det går att komma åt eller i värsta fall svetsa på en mutter.
 
Nix pix. Grispittar är bara bra på grisar. Gör en sökning om just det, här på forumet så finns det betydligt bättre grejer tex
20-349_l.jpg

Biltema Arttnr 20-349 349,00 kr
 
Som Zalfus säger så är grispitt en riskabel metod risken att den går önder är överhängande och då sitter man med en trasig grispitt i skruven utan chans att borra igen, (grispitten är som på oss män -väldigt hård).

Försök att komma åt med rör eller svetstång runt skallen om den inte är försänkt, eller svetsa på en bult om du har möjlighet.
I värsta fall kanske det går att borra ur den men det är också riskabelt då skruven är hårdare än alu. (dock inte så hård som en pitt)

Lägg järna ut en bild på eländet så kanske det väcks nya idéer
 
grispitt kan gå bra, men det kan lika gärna gå käpprätt åt helvete. kör på biltemavarianten!
 
Som Zalfus säger så är grispitt en riskabel metod risken att den går önder är överhängande och då sitter man med en trasig grispitt i skruven utan chans att borra igen, (grispitten är som på oss män -väldigt hård).

Försök att komma åt med rör eller svetstång runt skallen om den inte är försänkt, eller svetsa på en bult om du har möjlighet.
I värsta fall kanske det går att borra ur den men det är också riskabelt då skruven är hårdare än alu. (dock inte så hård som en pitt)

Lägg järna ut en bild på eländet så kanske det väcks nya idéer

Hehe, det sa jag aldrig men det stämmer det du säger. Det gäller att man borrar rakt och tillräckligt djupt ifall man ska ha en chans med pitten. Men de funkar jävligt bra om man gör rätt.
 
Japp, grispittar är bra skit! :tummenupp
Nej, grispittar är jävulens påfund! Dom är ju koniska, och spänner mao ut bulten mot det den är skruvad i, och är förbannat sköra, dvs lätt att bryta av dom, och då, då är det rökt!

Till TS, om du fick i den snett, och pga det drog skallen rund, så ska du nog be någon annan få loss den åt dig. Annars finns det stor risk att det blir oreparabla skador i det den sitter i, bland annat...
 
Grispitt funkar.
Men bara på skruvar som gått av, och sitter rakt i gängorna.
Även då brukar det vara en bra idé med stryk, värme eller båda.
Gäller alltid vid ihopkärvning att försöka få loss grejorna innan man försöker skruva ut den.

Går det att komma åt: Muttertång.
Trängre:
Svetsa på en mutter.
Riktigt trångt: Slå i en torxbits.
I samtliga fall: Stryk, värme eller båda först.
 
Grispitt är satans pågrund och borde avvecklas som verktyg. ALLA andra metoder är värda att provas före grispitt. Helvete.
 
jag brukar alltid göra så här. spelar ingen roll vilken skruv de är. borra en bit in i skruven. sedan tar jag en torx som är lite för stor. sedan slår jag ner den tills de tar stop. sedan är de bara och ta en hylsa eller något annat man har till hands och skruva ur den.

den metoden har aldrig svikit mig hittils :yoparty
 
Nix pix. Grispittar är bara bra på grisar. Gör en sökning om just det, här på forumet så finns det betydligt bättre grejer tex
20-349_l.jpg

Biltema Arttnr 20-349 349,00 kr

Kan nån förklara för mig hur detta verktyg funkar? Hur går man tillväga? Är det samma som en grispitt:va
 
jag brukar alltid göra så här. spelar ingen roll vilken skruv de är. borra en bit in i skruven. sedan tar jag en torx som är lite för stor. sedan slår jag ner den tills de tar stop. sedan är de bara och ta en hylsa eller något annat man har till hands och skruva ur den.

den metoden har aldrig svikit mig hittils :yoparty

Funkar varje gång!
Fast jag brukar avända ett fyrkantigt koniskt dorn (som är ämnat för ändamålet...kommer inte ihåg vad de kallas) istället för en torx.
Skruven tappar totalt kraften i gängan när man borrar hål...om den inte släpper lätt så borra lite grövre.
 
Alla verktyg är dåliga verktyg om man inte använder dem rätt.

Jag upfattade som att den fastnatt medans han skruvade in den och att den därav inte var inskruvad till botten, för går en bult på felgängat brukar man märka det medans man skruvar i den. Och har man tvingat in den hela vägen så är gängerna definitivt kassa och då blir det väll att borra ur det hela för att sedan fixa nya gängor med antingen insatsgänga eller helicoil.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top