Kopierat från pbot.nu:
* Allt ser ut att stämma på kontrollavgiften, är det bara betala direkt då?
Nej, vänta och se först och se om dom verkligen vill ha betalt av dig!
Det kan te.x. stå fel biltyp på kontrollavgiften, då lägger dom ner fallet. (Se "Generellt om p-böter")
Kanske dom slarvar bort sitt block eller upptäcker något som är på tok.
Om dom vill ha betalt så kommer en påminnelse i din brevlåda.
* Måste jag betala in kontrollavgiften innan jag överklagar?
Nej
* Jag har precis fått en kontollavgift som jag inte vill betala, hur gör jag?
Överklaga skriftligen till adressen på kontrollavgiften, bifoga kopior på kvitton eller annat du vill visa upp.
Nämn vittnen om du haft det, fotografera gärna platsen om det kan vara till din fördel.
* Får parkeringsbolaget skicka vidare mitt ärende till inkasso medans vi fortfarande diskuterar mitt fall?
Inte så länge nya bevis eller liknande framkommer .
* Vad händer om ingen "ger sig"?
Den som tycker sig vilja ha något av den andra parten, vanligtvis handlar det om pengar, får stämma densamma.
* Vem utfärdar kontrollavgifter?
Kontrollavgift utfärdas av privata markägare, eller av markägaren anlitad övervakare, då förseelsen skett på en privat parkering. För att få utfärda kontrollavgift skall det vid infarten till parkeringen finnas en skylt som talar om vilka regler som gäller, vem som övervakar samt övervakarens telefonnummer.
#
Måste jag betala in pboten direkt?
Nej, betala inte in själva kontrollavgiften eller parkeringsanmärkningen som fästs på fordonet.
Det skickas alltid ut påminnelse till registrerad ägare på ursprungsbeloppet, det är det lag på.
Parkeringsboten på rutan kan t.ex ha lossnat och då har bilägaren inte en aning om att det har begåtts ett fel, så vänta in din påminnelse, om det nu kommer nån..
* Om parkeringsvakten skrivit fel registreringsnummer så får du ingen påminnelse alls, varför skulle dom skicka påminnelsen till just dig?
* Om parkeringsvakten har skrivit fel bilmärke skrivs parkeringsboten av då avstämnning mot bilregistret görs. Ärendet läggs ner, ingen påminnelse skickas ut.
* Ibland florerar det falska parkeringsböter på gator och torg, troligtvis skickar dom ingen påminnelse hem till dig.
* Någon buse kan ha satt sin pbot på din vindruta, i förhoppning om att du ska betala den utan att granska parkeringsboten närmare, betala inte.
* Vissa gillar även att dom kostat parkeringsbolaget extra porto, kuvert och tid genom att vänta in påminnelsen.
OBS!
Om påminnelsen inte betalas in kan dröjesmålsränta tas ut!
# Om det står fel registreringsnummer på parkeringsanmärkningen, vad händer då?
Samma som ovan.
Innan påminnelse skickas kontrollerar parkeringsbolaget att bilmärket är samma på p-boten som hos bilregistret, om det inte stämmer, avskriver dom fallet direkt.
# Hur ofta får dom sätta en ny parkeringsböter på min bil?
En ny parkeringsanmärkning får meddelas för varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en parkeringsanmärkning meddelats till dess att en ny får meddelas.
Högst fem kontrollavgifter får tas ut för samma olovliga parkering.
# Jag fick hem en påminnelse från parkeringsbolaget, såg aldrig nån bot på bilen, får dom göra så?
Ja det får och kommer dom:
8 § Vill markägaren ta ut kontrollavgift skall han utställa en betalningsuppmaning som överlämnas till fordonets förare eller ägare eller fästs på fordonet.
Om kontrollavgiften inte betalas inom den tid som angetts i uppmaningen, skall markägaren påminna fordonets förare eller ägare om betalningsansvaret innan han vidtar åtgärder för inkassering av avgiften enligt inkassolagen (1974:182). Påminnelsen skall innehålla uppgift om när avgiften senast skall betalas.