Felaktig varvräknare?

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
ER6f-08
Har en er6f och i höstas när jag ställde in den så hade den gått ca 1600. Nu när jag tittade för några dagar sen står den på 7747! Vad kan ha hänt? :confused:

Menar du att varvräknaren står på 7747 varv/min när hojen står i garaget? Isf har du dels en väldigt exakt varvräknare, och dels har du väldigt hög tomgång och du har glömt stänga av motorn :D

Du blandar inte ihop med trippmätaren, som kan stå på 7747km om hojen har gått 1600 mil? Eller är det månne en felkod? Har du kollat i boken?

Låter som det är trippmätaren du kollar på, alltså att du åkt lite drygt 60 mil på några dagar.

Du har nog råkat trycka vidare till trippmätaren. Mig veterligt finns inga felkoder som visas i LCD-displayen. Har inte stött på det i någon manual.

LCD-skärmen är uppbyggd med klocka, odometer och trippmätare A o B som visas i den ordningen allt eftersom man trycker runt. Har kollat i verkstadsmanualen och hittar inget matnyttigt. Även om batteriet kopplas ut så ska odometern visa samma siffra som innan. Det skulle vara om den klappat ihop helt. Inte ens miles stämmer med den siffran.

Just, odometer.

En odometer mäter avstånd som tillryggalagts.

Den kan nästan alltid visa totalsträckan men också en eller nollställningsbara mätare så kallade trippmätare.

Jag gissar precis som andra som svarat att du tryckt på knappen som scrollar olika mätare så att du visar en av trippmätarna istället för totalen.

Total mätaren brukar vara i mil,km eller km

Trippmätare kan vara km,hundratal meter

Så den du lyckats knappa fram nollades för antingen 77,47 mil (säsongsstart ?) eller 774,7 mil sedan (dags att byta däck ?:))

haha, vad intelligent jag är! Var helt säker på att jag kört ca 1200, men jag har ju inte kört mer än 700. Tycker jag borde få pris för smartaste tjej idag!!:D:banana

Hoppas (och tror) verkligen inte att TS nu har tagit upp problemet här utan att knappa på knapparna och märkt att det var trippmätaren istället för ODO-mätaren.
Om det är så att TS nu svarar med "Jaha... ja ni hade rätt, det var trippmätaren som visades" så blir jag jäkligt :va:va

Edit: TS hann före....och ja.. ni hade rätt. :brinnerup

Last edited:
Hoppas (och tror) verkligen inte att TS nu har tagit upp problemet här utan att knappa på knapparna och märkt att det var trippmätaren istället för ODO-mätaren.
Om det är så att TS nu svarar med "Jaha... ja ni hade rätt, det var trippmätaren som visades" så blir jag jäkligt :va:va

Edit: TS hann före....och ja.. ni hade rätt. :brinnerup

Alla har inte samma tekniska förutsättningar, det är ju därför teknikforumet finns överhuvudtaget.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar...
Sen håller jag väl med så långt att någon form av teknik- eller mek-kurs kanske vore på sin plats och dessutom en titt i handboken.
Men hellre fråga en gång för mycket än för lite.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...