Fel pers.nr på fortkörningsbot...

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Torska i laserkontroll med bil idag. ("som tur var bara 12km/h för fort")

När jag kom hem så fick jag se att de skrivit fel persnnummer på fortkörningsboten.

Vad göra? De andra uppgifterna stämmer ju, mitt namn, rätt adress och mobilnummer, men personnumret är felaktigt.

Nån som har koll på vad som händer. Finns det nån chans till att jag kan komma undan? Det är ju liksom inte jag som fått boten, mtp personnumret...

Nån som har koll på vad man kan göra?

Det är nog svårt att undvika betalning,reg nr finns väl åxå på boten?

Men rent allmänt ska man väl aldrig skriva på boten,låt skattepengarna komma till användning genom att neka det kommer ju ett beslut av åklagare ändå men då har man kanske skrapat ihop pengarna ...:D

Tycker du ska ringa polisen o förklara ditt problem o lämna ditt persnr...
ärlighet varar längst:tungan

De listar ut ditt rätta personnr och skickar ett brev där de ger dig möjlighet att opponera dig mot ändringen av personnumret. Om du opponerar dig går det till åklagare som fattar beslut om åtal. Opponerar du dig inte fortskrider det hela som om rätt personnr stått på det ursprungliga beslutet.

Mitt minne är värdelöst så jag skulle nog inte kunna med säkerhet säga att det var jag som blivit stoppad när det var dags för förhör,förutsatt att jag inte skrivit på boten då.

Henrik

det är inte jag som blevit stoppad...någon har skrevit mitt namn....SE inte mitt person nr häller?? ni kollar väl körkortet när ni stopar folk???

Enligt lag är boten ogiltig!!

När du får hem ett brev ringer du och frågar vad fan det där är för något. bla bla bla, säg att du vill se kopia på boten. tala om för dem att det är inte ditt person nr. klart

Last edited:
,reg nr finns väl åxå på boten

Grejen är att jag körde en bil jag hade lånat, så slår de på regnumret så står det en helt annan familj i en annan stad.

Det som stämmer på boten är mitt namn, min adress och mitt mobilnr.

Felaktigt är mitt persnr, och som sagt regnumret är på en bil jag inte äger...

Lugna ner dej för att se vad som händer, gör inte något..

Kommer det en bot på posten så är det väl bara att betala om det står rätt pers.nr. på den...

Lillbrorsan fick en bot för att inte ha stannat vid stopplikt. Allt stämde på boten utom att polisen hade kryssat i: kört mot rött ljus.

Ärendet lades ned.

Har du skrivit på boten?

(Det kan ju ha viss betydelse)

Ska bli intressant att se om detta medför att boten blir ogiltig, skulle kunna bli så.

När du får hem ett brev ringer du och frågar vad fan det där är för något. bla bla bla, säg att du vill se kopia på boten. tala om för dem att det är inte ditt person nr. klart

Intressant att du citerar dig själv...:D

Du har inte någon annan lite mer oberoende källa att citera?

Last edited:
Har du skrivit på boten?

(Det kan ju ha viss betydelse)

Ja det gjorde jag... tyvärr...

Tänkte då att det inte var mycket att tjafsa om. Men nu ångrar jag mig bittert, liksom att jag uppgav rätt adress. FAN om jag bara hade sett direkt att de skrivit fel persnr. Då hade jag ju kunna uppgett adressen Beckonbergagatan 666, 999 99 i Arvidsjaur. Så hade de ju kunnat lycka till med att skicka boten till rätt person.... Men nu gjorde jag ju inte det...

Är det nån som VET om boten blir ogiltigförklarade eftersom de ställt böter till "fel person"?

dom har namn o adress... fel person nr,fel bil o inte du som står på bilen..
kunde lika gärna va jag som uppgav ditt namn och adress eller hur? ;-)

dom har namn o adress... fel person nr,fel bil o inte du som står på bilen..
kunde lika gärna va jag som uppgav ditt namn och adress eller hur? ;-)

True true... Får väl avvakta och se helt enkelt vad som händer framöver. Lär vänta med att pröjsa boten iaf. Om de inte får pröjs lär de väl skicka en påminnelse... väl?

Edit.
Står på polisens hemsida att man får en påminnelse (utan påminnelseavgift) efter de första 30 dagarna, och den påminnelsebetaliningen har man 14 dagar på sig att pröjsa. Efter det lämnas ärendet till Kronofogden...

Last edited:
True true... Får väl avvakta och se helt enkelt vad som händer framöver. Lär vänta med att pröjsa boten iaf. Om de inte får pröjs lär de väl skicka en påminnelse... väl?
kan man ju tycka....för du har ju ingen nu.....du va ju inte där ;-)

Last edited:
Är det nån som VET om boten blir ogiltigförklarade eftersom de ställt böter till "fel person"?

Jag åkte fast för fortkörning med med släp 22km på 90 väg.
Efter jag skrivit på boten, såg dom att klockan på filmen (dom hade filmat mig i 3-4km) var 2 timmar fel. Båda poliserna utbrister i skratt och börjar gratulera mig till min tur....

Jag fattade noll & ingenting, tills dom förklarade att allt måste läggas ner då dom inte kan "bevisa" överträdelsen,,

Jag tror du har samma tur..

Avvakta tills du får brev, därefter ringer du bara & frågar vad som händer om du inte betalar då det står fel personnummer...
//

Enligt vad jag hört så är boten ogilltig om den är felaktig........

fel personnummer = felaktig

Jag skulle nog spela dum och ifrågasätta bötern, bra betalt att vara dum ibland.

Samt att polisen garanterat lär sig att skriva korrekt nästa gång

Finns en tråd på flashback om detta oxå:
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-461654.html

Ser ut som att du torskar på detta eftersom det inte föreligger någon förväxlingsrisk, då kan dom utfärda en rättelse. I denna tråden finns det hänvisning till lagrummet som reglerar detta och det verkar som att just ett personnummer får rättas i efterhand om det inte föreligger förväxlingsrisk.

Har du skrivit under något med din namnteckning? Dom kanske kan jämföra din namnteckning i värsta fall...? Blir inte dyrare om du nekar och det går till tinget. Oärlig som man är ibland så skulle jag neka ett tag och se om dom ger upp, till en viss grad.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti