Fel på VV-papprena

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har papprena här framför mig på en 05 CBR600RR ... visar sig att den enligt papper har 57kw och ett 160 bakhjulsdäck. Tror den valt en äldre -00 CBR600 (då det även står Cbr600).

Testade o ringa o försäkra, kostade 500kr nånting för trafik. Hyffsat. Nästan så man ställer av R1an o kör CBR på gata istället.

Men sådana här fel kan väl inte komma tillbaka på mig vid möjlig ersättning eller?

Kan ju rimligtvis inte vara ditt fel att VV anger felaktiga uppgifter, och att sen F-bolagen inte reagerar själva utan själva köper dom uppgifterna utan att klaga?
Men i Sverige är ju allt möjligt...........

/Nitrous

Kan väl inte klandra dig för det, däremot kan det dyka upp vid besiktningen.

Jag hade en ombyggd hoj förut med fel data hos vv, det var typregistreringen som mätt fel på gaffellängden. Besiktingen märkte det och skickade mig till omtypning igen där dom tom erkände att dom gjort fel...

Mitt tips: Kör sålänge det går, rätt uppenbart fel men det är inte olagligt att vara dum, inte än iallafall... :)

Nej Polisen lär knappast bry sig. Försäkringsbolagen kanske bryr sig. Det va en tråd om detta för inte länge sen.

Hoztic skrev:
Planerar du inte att ha hojen mer än ett år, dvs inte hinner besikta den så är det väl lungt? Misstänker att du inte tänker krocka heller? :D
Behöver inte besiktiga förrän 2009 har jag för mig..

Swedie skrev:
Behöver inte besiktiga förrän 2009 har jag för mig..
Lär stämma - min blev inreggad 2002 å den ska besiktigas först nästa år. Har ju även talats om förlängning till 5 år, så kanske blir 2010 för din del...
Hade f.ö. fel på chassinr på en gammal hoj (XZ istf. ZX) samt att den var inreggad som "tyska nybörjarvarianten" :D på 34kW. Blev aldrig problem med någotdera.
/F.

Allt är frid och fröjd till något händer. Vem tror du FB kommer sätta dit då?
Kommer dom säga
-Vi gjorde fel och det bjuder vi på
Inte en chans!

Jag skulle säga att ordna till det nu så slipper du strul den dagen det händer något. :tummenupp

Det är ditt ansvar att hojen är försäkrad på rätt effekt. Inte VVs trots att de har gjort fel. Är samma sak som att hojen är strypt fast den inte är det.

Händer det nåt finns det en möjlighet att du inte får ett öre, tyvärr.

Ring VV och förklara läget eller chansa på att det inte händer nåt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park