Fel på min koppling? Kawasaki 125

johannes2k

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2011
Hoj
Kawasaki 125
Hej.

För någon dag sen skulle jag varmköra hojen på tomgång innan jag skulle bege mig. Då lägger jag i ettan och drar in kopplingen och vajern går av.

Idag fick jag hem en ny vajer, men de hade skickat fel. Jag har årsmod. 02 de skickade en 03 vajer, vilket skiljer lite på längd samt anslutningar.

Jag satte på den ändå, med lite pul. (Beställt rätt nu)

Men ville så gärna köra lite.

När jag startar hojen i friläge och lägger i ettan så får jag kärringstopp direkt. Som om jag inte ens tryckt in kopplingen när jag växlat.

När jag sedan spänt kopplingen (vajern) så kan jag nästan halvt köra iväg, men kopplingen slirar som sjutton.

Jag tycker det är jätte konstigt, först så beter den sig som om kopplingen inte tar alls, sen slirar den helt plötsligt?

Kopplingsarmen är utsträckt till max, vilket den kanske inte ska vara? Det kanske rättar till sig när jag får rätt vajer?

Vill bara försäkra mig om att det var vajerns fel och inte något annat?

Kawasaki kx125 - 2002

Som sagt, den gick super innan.

Om du justerar kopplingsarmens ingrepp vid motorn i förhållande till vajerspänningen rätt så ska du ju få en frikoppling så fort du drar i kopplingshandtaget.Det här kan skilja lite när en del tillverkare / mekaniker väljer att ge fullt friläge vs drivläge ett minimalt spel på båda hållen så att kopplingen t ex inte greppar fören kopplingsarmen rört sig någon millimeter.Allt för att kopplingen naturligtvis inte ska ligga på ens minimalt.Du bör ju därmed kunna justera denna vajer tills du hittar dragläget och därifrån få rätt frikoppling / dragläge beroende på hur du lyckats justera vajern.Viktigt är ju då att vajern naturligtvis har rätt spänning hela tiden mellan motorns kopplingsarm och kopplingshandtaget vid styret.Med slirande gång har du för mycket påliggande koppling och med svårighet att få i växlarna har du för dåligt påliggande koppling.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...