Fel på internet, mjukvaran eller hårdvaran?

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Tjena.
Ny dator i hushållet sedan några veckor.. för 2 veckor sedan slutade internet att fungera, bara sådär. Troligen har det hänt något när vi har försökt få ihop ett hemnätverk mellan den här och den nya (föra över data).
Jag och farsan har försökt fixa det mesta som har med mjukvara att göra. ändrar alla inställningar fram och tillbaka, installerat bredband på nytt etc. Senaste tipset var att det skulle vara problem med service pack 2 till XP. Laddade ner den nya uppdateringen +fix +uppdatering för explorer och testade. funkar fortfarande inte.
Något som stör mig är att den inte verkar känna av att den är ansluten. längst ner till höger visas två ikoner med en datorskärm. den ena med ett rött kryss över sig och den andra med en gul triangel på. Det står något i stil med "fel på anslutningen bla bla". visst, den känner inte av nätverkskabeln tycker man. men rycker man ur den så kommer en ny sådan ikon pp med samma meddelande och stoppar man tillbaka den så slocknar den ikonen igen. Alltså känner den av kabeln.
Så vad ska man köra? Byta nätverkskort? Garanti? Kan det vara idé att installera om hela windows? :va
Jag är oerhört tacksam för svar!

Mjukvaruproblem.

Den gula triangeln kommer med SP2...

Avinstallera allt vad nätverk heter, inklusive drivisarna för nätverkskortet. Börja sedan om med de inställningar Windows väljer och de inställningar bredbandsleverantören rekommenderar.

Last edited:
Jag installerade om ALLT på datorn, Xp och alla andra program... det första jag gjorde sen var att ladda ner alla uppdateringar som fanns på microsofts hemsida, även den som skulle fixa felet med SP2.
Det funkar fin fint i en vecka och sen är det samma problem.. IGEN! Satan va trött man blir när sånt här händer på en helt ny dator..
Killen på supportern trodde att datorn kanske inte lirade ihop med telias brebands-modem.. ska prova med att byta nätverkskort på den här och den nya också. Har ni några fler tips?

Slurken skrev:
Jag installerade om ALLT på datorn, Xp och alla andra program... det första jag gjorde sen var att ladda ner alla uppdateringar som fanns på microsofts hemsida, även den som skulle fixa felet med SP2.
Det funkar fin fint i en vecka och sen är det samma problem.. IGEN! Satan va trött man blir när sånt här händer på en helt ny dator..
Killen på supportern trodde att datorn kanske inte lirade ihop med telias brebands-modem.. ska prova med att byta nätverkskort på den här och den nya också. Har ni några fler tips?

släng ut sp2.. den gör att telia anslutning ej fungerar, har haft samma problem själv och även mina kunder

coisa skrev:
släng ut sp2.. den gör att telia anslutning ej fungerar, har haft samma problem själv och även mina kunder
Testa att starta om router + modem genom att slita ut strömkabeln.

Det verkar ju som att internet fungerar 1 till 2 veckor, sen dör den.........eller....

Kan det vara så att det är nå "virus" som kommer in i datorn som inte DIT viruskydd klarar av.

Komihåg att när du installerar om datorn, dra ut nätverkskabeln då. Installera ett virusskydd och en brandvägg (zonealarm, är ett bra gratis brandvägg). Efter detta så stoppar du i nätverkskabeln och uppdaterar viruskyddet och allt annat

R1 Uffe skrev:
Det verkar ju som att internet fungerar 1 till 2 veckor, sen dör den.........eller....

Kan det vara så att det är nå "virus" som kommer in i datorn som inte DIT viruskydd klarar av.

Komihåg att när du installerar om datorn, dra ut nätverkskabeln då. Installera ett virusskydd och en brandvägg (zonealarm, är ett bra gratis brandvägg). Efter detta så stoppar du i nätverkskabeln och uppdaterar viruskyddet och allt annat

Riktigt, funkar drygt 1 vecka sen är det dött.
Normans virusskydd och brandvägg med senaste uppdateringen, borde väl klara ALLT eller?
Jag ska prova att installera om allt, igen, men som du säger...

Hur "slänger man ut" SP2 om det är just den verionen av XP som man fick med på skivan?

coisa skrev:

Byt ut telia så funkar allt även sp2. Snabbare och billigare iofs med lika taskig support på andra ställen.

Slurken har du stängt av XP:s egen brandvägg? Sp2 borde inte göra någon som helst skillnad om den är installerad från början och inte ovanpå befintlig installation. Vad har du för ISP respektive modem. Adaware resp spybot kan hitta spionprogram som norman inte gör se www.lavasoft.com samt http://www.safer-networking.org/en/index.html

Anders R skrev:
Byt ut telia så funkar allt även sp2. Snabbare och billigare iofs med lika taskig support på andra ställen.

Slurken har du stängt av XP:s egen brandvägg? Sp2 borde inte göra någon som helst skillnad om den är installerad från början och inte ovanpå befintlig installation. Vad har du för ISP respektive modem. Adaware resp spybot kan hitta spionprogram som norman inte gör se www.lavasoft.com samt http://www.safer-networking.org/en/index.html

adaware var nog bland det första jag installerade på den datorn, jäkligt bra program :tummenupp
ISP vad är det?
Moedemet är Nokias, det som man fick när man beställde telia bredband för 3(?) år sedan. Har gått och funderat på glocalnet nu, deras 8 mbit är billigare än nuvarande 0,5 :banana . Kan det verkligen vara så att det kommer att fungera bara man byter leverantör?
Stänga av brandväggen har jag också provat med, det verkar heldött. En grej som verkade hjälpa förra gången var när farsan ringde support och de guidade in honom och ändrade på en massa siffror (ej IP). Då gick det att logga in men ej surfa.. jag blir inte klok på det här felet... :va

Installera om allt ska jag göra, men först måste jag skriva klart en del grejer.

Det låter konstigt alltihop, du har ett fungerande internet i en vecka, efter detta så lägger det av.

Minms för ett 1 till 2 år sedan så fanns det ett virus/trojan eller vad det nu heter som angrep datorer direkt du gick ut på nätet, det var speciellt med dom som hade ADSL som hade problem med inloggningen mm.

Till detta så var du tvungen att ha en patch/virus skydd innan du stoppade i nätverkskabeln

Slurken skrev:
Tjena.
Ny dator i hushållet sedan några veckor.. för 2 veckor sedan slutade internet att fungera, bara sådär. Troligen har det hänt något när vi har försökt få ihop ett hemnätverk mellan den här och den nya (föra över data).
Jag och farsan har försökt fixa det mesta som har med mjukvara att göra. ändrar alla inställningar fram och tillbaka, installerat bredband på nytt etc. Senaste tipset var att det skulle vara problem med service pack 2 till XP. Laddade ner den nya uppdateringen +fix +uppdatering för explorer och testade. funkar fortfarande inte.
Något som stör mig är att den inte verkar känna av att den är ansluten. längst ner till höger visas två ikoner med en datorskärm. den ena med ett rött kryss över sig och den andra med en gul triangel på. Det står något i stil med "fel på anslutningen bla bla". visst, den känner inte av nätverkskabeln tycker man. men rycker man ur den så kommer en ny sådan ikon pp med samma meddelande och stoppar man tillbaka den så slocknar den ikonen igen. Alltså känner den av kabeln.
Så vad ska man köra? Byta nätverkskort? Garanti? Kan det vara idé att installera om hela windows? :va
Jag är oerhört tacksam för svar!

Vad har du för ip?

Kolla så att alla sladdar är ikopplade starta om modem(och router)...
reparera anslutningen
eller gör det i cmd ipconfig/release ipconfig/renew

om inget funkar testa
cmd ->ok ->netsh winsock reset ->enter ->reboot

Kalle_rs skrev:
Vad har du för ip?

Kolla så att alla sladdar är ikopplade starta om modem(och router)...
reparera anslutningen
eller gör det i cmd ipconfig/release ipconfig/renew

om inget funkar testa
cmd ->ok ->netsh winsock reset ->enter ->reboot

Datorerna står brevid varandra, det enda jag gör är att plugga in nätverkssladden i olika datorer.
Provade precis dina cmd, den första funkade inte, den andra hjälpte inte.. :(

Ip:192.168.0.1
nätverksmask: 255.255.255.0

Hjälper det?

Modemet har jag försökt starta om ett antar ggr, både med datorn på och avstängd, med eller utan sladd inkopplad... jag börjar bli väldigt trött på det här felet. Visst kan man installera om ALLT, men hur kul är det att göra det varje vecka?
Någon som vet hur man går till väga om man verkligen vill prata med en homo-sapiens från telia och inte en telefonsvarare?

Slurken skrev:
adaware var nog bland det första jag installerade på den datorn, jäkligt bra program :tummenupp
ISP vad är det?
Moedemet är Nokias, det som man fick när man beställde telia bredband för 3(?) år sedan. Har gått och funderat på glocalnet nu, deras 8 mbit är billigare än nuvarande 0,5 :banana . Kan det verkligen vara så att det kommer att fungera bara man byter leverantör?
Stänga av brandväggen har jag också provat med, det verkar heldött. En grej som verkade hjälpa förra gången var när farsan ringde support och de guidade in honom och ändrade på en massa siffror (ej IP). Då gick det att logga in men ej surfa.. jag blir inte klok på det här felet... :va

Installera om allt ska jag göra, men först måste jag skriva klart en del grejer.

ISP = Internet service provider (jag är miljöskadad) dvs internetleverantör i ditt fall Telia. Jag har gjort ovanstående byte till glocalnet. 330kr för 0,5mb mot 249kr för 8mb. De har om du letar på deras hemsidor vilka modemmodeller de godkänner. De har också ett helt annat påloggningsförfarande än Telia. Hittills har det inte varit ngt strul annat än vid själva omkopplingen där Telia krånglade till det och jag vart utan uppkoppling i ca 1 vecka. Du har inte möjlighet att låna ett annat modem och prova i någon vecka?

hahaha ... skrattar åt rubriken ... jag tror det är fel på internet.

Jävla internet :tummenupp

Jussi skrev:
hahaha ... skrattar åt rubriken ... jag tror det är fel på internet.

Jävla internet :tummenupp

tyst nu din jävla bäver... :tungan

För övrigt så tänkte jag installera om hela skiten i morgon. Några fler tips än att dra ut nätverkskabeln när man installerar om och att installera virusskyddet först?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park