jag vet inte vad det där betyder men på min dator står det vilken filtyp filen är i namnrutan så genom att skriva om det kan jag ändra filtypen efter behag liksom... eller nåt, kan inte det här med datorer så bra
men iallafall, när jag ändrade från img till iso så funkade det perfekt. verkade inte som om deamontools visste vad det skulle göra med img-filer...
Om man ska beskriva det på ett lite enkelt sätt så är det så här.
Filändelsen talar om för windows vilket program det ska starta för att öppna filen. Om filändelsen är avi kommer windows att starta mediaspelaren och om den är iso så öppnar den daemon tools, Nero eller något annat.
I början av filen ligger information om hur filen skall öppnas. Den informationen läser programmet. Den kommer du dock inte åt att ändra eftersom det ligger i själva filen som kod.
Rent teoretiskt är det så att om du döper om filändelsen till gnutt och säger till windows att gnutt-filer skall öppnas med Daemon-tools så ska allt funka som vanligt.
Eller för att ta ett annat exempel. Vanliga filmfiler.
Filändelsen avi är förkortning för Audio Video Interleave och är ett så kallat containerformat. I avi filen så ligger en film som kan vara kodad med Mpeg 1, mpeg 2, mpeg 3, mpeg 4, xvid, divx eller något annat. Vilket av dessa som är i filen står angivet i filens headers.
I det här fallet kommer windows att starta mediaspelaren för att läsa filen.
När mediaspelaren går igång så börjar den med att läsa filens headers. Om vi antar att det är en film som är kodad med DivX så kommer mediaspelaren där att kunna läsa det och då laddar den/aktiverar lämpliga codec för att kunna spela filmen. Om du döper om filändelsen till mpg så kommer det fortfarande att vara mediaspelaren och när mediaspelaren öppnar filen så kommer den fortfarande att börja med filens headers där det står att det är DivX. Den kommer alltså inte att tro att det är en mpeg kodad film eftersom den läser informationen inifrån filen.
Samma sak borde hända med daemon tools och det borde därför inte göra någon skillnad men det kan mycket väl vara så att daemon tools inte läser filerna på det sättet och därför beter sig annorlunda. Ditt tips där är ju därför värt att prova.
Hoppas att det klarnade något. Det är inte helt enkelt det där med kodning, headers och filändelser.