fel filformat?... eller? uppspelningsproblem.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tjena!
har lite problem med uppspelningen av vissa vidoefiler, någon som kan hjälpa?
problemet är det att det angivna filformatet inte överensstämmer med något av de vanliga man oftast ser, exempelvis avi, mp4 eller mpeg, utan istället är iso eller img... detta förbryllar mig men det retar mig desto mer att ingen mediaspelare jag känner till klarar av att spela upp filerna. någon som vet hur jag ska åtgärda detta?
tack på förhand!

Prova att montera dom med exemepelvis Daemon-tools(googla), och spela upp dom som Dvder från enheten dom hamnar under. .Iso och .Img är inga video-format, utan är filer förberedda för att brännas direkt till dvd alt. monteras. kallas normalt sett för Image-filer eller nåt sånt.

Iso och img är så kallade containerformat. Dom är avbilder av en CD eller DVD och är avsedda för att bränna ut på skiva med hjälp av till exempel Nero eller något annat brännarprogram. Det går också att installera Daemon Tools på datorn och mounta diskavbilden där. Då kommer den att dyka upp som en skiva i utforskaren (som innehåller filmen/filmerna) och då ska det inte vara några problem att spela den.

Tanka hem VLC http://www.videolan.org/vlc/
Spelar upp det mesta.

har vlc men den vill inte spela upp filen... står img som suffix på den men den funkar ändå inte. tack iallafall.

Img-filer kan du spela upp med vlc.

se ovan.

Prova att montera dom med exemepelvis Daemon-tools(googla), och spela upp dom som Dvder från enheten dom hamnar under. .Iso och .Img är inga video-format, utan är filer förberedda för att brännas direkt till dvd alt. monteras. kallas normalt sett för Image-filer eller nåt sånt.

problemet är att jag provat att mounta filen i deamontools varpå jag får upp ett konstigt felmeddelande... "error in command line" står det... har även provat att bränna ut filen på en dvd-disk med hjälp av nero men när detta är gjort och jag stoppar in skivan igen får jag bara upp rutan som undrar om jag vill utforska mappens filer eller inte och om jag då väljer att göra det får jag bara upp samma fil-ikon som ger samma felmeddelande när den aktiveras...

Iso och img är så kallade containerformat. Dom är avbilder av en CD eller DVD och är avsedda för att bränna ut på skiva med hjälp av till exempel Nero eller något annat brännarprogram. Det går också att installera Daemon Tools på datorn och mounta diskavbilden där. Då kommer den att dyka upp som en skiva i utforskaren (som innehåller filmen/filmerna) och då ska det inte vara några problem att spela den.

se ovan, går av någon anledning inte att mounta...

http://cccp-project.net/ codec som inte är helt tokig! windows media player blir som en ny spelare. :tummenupp

ska genast testas, tack för det:tummenupp

edit: bwahaha, kommunistsida:rofl

edit2: det där sista funkade hyffsat med filen är (ska vara) en hel dvd-fil så det ska gå att komma åt alla språk- och kapitelval vilket det inte gör... istället bläddrar spelaren själv och visar allt som finns i alla menyer (detta går inte att välja/spela förbi), utan att det går att trycka och markera några val, för att därefter börja spela upp filmen, utan tillgång till exempelvis undertexter...:va
jag är ickekompatibel med datorer:)

Last edited:
Bränn filen som en Image i nero. enkelt.

Bränn filen som en Image i nero. enkelt.

läs om, läs rätt:fakta :tungan

edit: nu har jag för övrigt kommit på varför det inte funkade och även fått det att funka så, all is well:)
tack alla som hjälpte, och för er som eventuellt behöver hjälp är det bara att döpa om img-filen till iso, mounta den i deamontools och spela upp:tummenupp

Last edited:
läs om, läs rätt:fakta :tungan

edit: nu har jag för övrigt kommit på varför det inte funkade och även fått det att funka så, all is well:)
tack alla som hjälpte, och för er som eventuellt behöver hjälp är det bara att döpa om img-filen till iso, mounta den i deamontools och spela upp:tummenupp

Det där låter väldigt underligt måste jag säga. Det ska ju inte göra någon skillnad för Daemon Tools om det står img eller iso. Det ska ju bara tala om för operativsystemet att det är daemon tools som ska användas. Daemon tools ska läsa headers i filen när du mountar så det borde gå likadant när du byter ändelse (eftersom du inte ändrar i headers på filen). Men funkar det så funkar det. Det ska jag prova om jag skulle få liknande problem själv någon gång i framtiden.

Det där låter väldigt underligt måste jag säga. Det ska ju inte göra någon skillnad för Daemon Tools om det står img eller iso. Det ska ju bara tala om för operativsystemet att det är daemon tools som ska användas. Daemon tools ska läsa headers i filen när du mountar så det borde gå likadant när du byter ändelse (eftersom du inte ändrar i headers på filen). Men funkar det så funkar det. Det ska jag prova om jag skulle få liknande problem själv någon gång i framtiden.

jag vet inte vad det där betyder men på min dator står det vilken filtyp filen är i namnrutan så genom att skriva om det kan jag ändra filtypen efter behag liksom... eller nåt, kan inte det här med datorer så bra:tungan
men iallafall, när jag ändrade från img till iso så funkade det perfekt. verkade inte som om deamontools visste vad det skulle göra med img-filer...:va

jag vet inte vad det där betyder men på min dator står det vilken filtyp filen är i namnrutan så genom att skriva om det kan jag ändra filtypen efter behag liksom... eller nåt, kan inte det här med datorer så bra:tungan
men iallafall, när jag ändrade från img till iso så funkade det perfekt. verkade inte som om deamontools visste vad det skulle göra med img-filer...:va

Om man ska beskriva det på ett lite enkelt sätt så är det så här.
Filändelsen talar om för windows vilket program det ska starta för att öppna filen. Om filändelsen är avi kommer windows att starta mediaspelaren och om den är iso så öppnar den daemon tools, Nero eller något annat.

I början av filen ligger information om hur filen skall öppnas. Den informationen läser programmet. Den kommer du dock inte åt att ändra eftersom det ligger i själva filen som kod.

Rent teoretiskt är det så att om du döper om filändelsen till gnutt och säger till windows att gnutt-filer skall öppnas med Daemon-tools så ska allt funka som vanligt.

Eller för att ta ett annat exempel. Vanliga filmfiler.
Filändelsen avi är förkortning för Audio Video Interleave och är ett så kallat containerformat. I avi filen så ligger en film som kan vara kodad med Mpeg 1, mpeg 2, mpeg 3, mpeg 4, xvid, divx eller något annat. Vilket av dessa som är i filen står angivet i filens headers.
I det här fallet kommer windows att starta mediaspelaren för att läsa filen.
När mediaspelaren går igång så börjar den med att läsa filens headers. Om vi antar att det är en film som är kodad med DivX så kommer mediaspelaren där att kunna läsa det och då laddar den/aktiverar lämpliga codec för att kunna spela filmen. Om du döper om filändelsen till mpg så kommer det fortfarande att vara mediaspelaren och när mediaspelaren öppnar filen så kommer den fortfarande att börja med filens headers där det står att det är DivX. Den kommer alltså inte att tro att det är en mpeg kodad film eftersom den läser informationen inifrån filen.

Samma sak borde hända med daemon tools och det borde därför inte göra någon skillnad men det kan mycket väl vara så att daemon tools inte läser filerna på det sättet och därför beter sig annorlunda. Ditt tips där är ju därför värt att prova.

Hoppas att det klarnade något. Det är inte helt enkelt det där med kodning, headers och filändelser.

massa text

Hoppas att det klarnade något. Det är inte helt enkelt det där med kodning, headers och filändelser.

ok, förstår lite bättre tror jag... kanske bara är mitt deamontools som beter sig så?:va aja, nu fixade det ju sig iallafall så:) varför grubbla på hur det funkar så länge det funkar?:tummenupp
jag tycker inte att datorer i allmänhet är helt enkelt...:huvet :D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...