fel 660

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
vad ska man kolla (haft problem med) på 660
själv har jag haft problem med att kedje styrningen övre lossnat.
lösa skruvar kan man ju kolla innan sesongen börjar och locktite är din bäste vän.
avgaskröken kan tappa formen när man kört en bit och hoppa ur (lycka till med att få tillbaka den)
och idag börja en olje slang läcka för att den låg för nära avgas röret...
de flesta fel går ju att fixa bara man vet vart man ska titta... :tummenupp
och bara :fakta tack

KTM har haft stora problem med kamdrivingen på sina 660motorer tyvärr... kamdrivnin gen har käkats upp på vissa hojar undr 200mil.

nya hojar brukar tyvärr ha lite barnsjukdomar men s-nacka med återförsäljaren så kommer det mesta nog att gå på garnatin.
peter the great skrev:
vad ska man kolla (haft problem med) på 660
själv har jag haft problem med att kedje styrningen övre lossnat.
lösa skruvar kan man ju kolla innan sesongen börjar och locktite är din bäste vän.
avgaskröken kan tappa formen när man kört en bit och hoppa ur (lycka till med att få tillbaka den)
och idag börja en olje slang läcka för att den låg för nära avgas röret...
de flesta fel går ju att fixa bara man vet vart man ska titta... :tummenupp
och bara :fakta tack

Fan va trist, jag som hoppades på att slippa barnsjukdomar eftersom LC4 motorn är så pass beprövad. Men tji fick jag :mad:

Är detta saker som man bör åtgärda på en gång? (har kört ett par hundra meter med hojen) Eller kan det vänta till 1:a servicen vid 90-100mil?

MackeNo1 skrev:
Fan va trist, jag som hoppades på att slippa barnsjukdomar eftersom LC4 motorn är så pass beprövad. Men tji fick jag :mad:

Är detta saker som man bör åtgärda på en gång? (har kört ett par hundra meter med hojen) Eller kan det vänta till 1:a servicen vid 90-100mil?
du kan ju kolla upp så allt är riktigt draget bara..
sen är det väl bara å köra.det är inte säkert att du har nå problem med din :tummenupp

alla som har köpt sebrings system måste ta bort denövre kedjestyrningen (fyrkanten) när hojenfjädrar ihop så slås den sönder mot avgasröret tror även att det gäller orginalröret men inte lika mycket...jag har slagit sönder min två gånger en gång med orginal röret och i lördags hoppade jag lite då sa det pang... så mitt råd är att ta bort den helt å hållet..

peter the great skrev:
alla som har köpt sebrings system måste ta bort denövre kedjestyrningen (fyrkanten) när hojenfjädrar ihop så slås den sönder mot avgasröret tror även att det gäller orginalröret men inte lika mycket...jag har slagit sönder min två gånger en gång med orginal röret och i lördags hoppade jag lite då sa det pang... så mitt råd är att ta bort den helt å hållet..

Har kikat lite på min hoj nu i garaget. Det är HELT omöjligt att orginalröret tar i kedjestyrningen! :fakta Problemet kan bara uppstå om man monterar ett dubbelrör, typ Sebring, då ena röret passerar precis ovanför styrningen. Alltså, ingen fara så länge man åker orginal eller Akra. Sen är det lite dumt att ta bort styrningen oxå, då kedjan lät tar i insidan av bakramen då. Det gjorde det på min den gång jag åkte utan. Och det pga av att mitt plåtfäste för styrningen gick rätt av vid ena skruven. Min teori är att den gick av pga av att den satt löst när jag åkte en gång och det då blev sprickbildning. Skruvarna hade gängat upp sig. Så har ni inte kollat redan så lossa skruvarna nere i svingen och locktite'a så skiten inte kan lossna. Likaså skruvarna som håller sjäva styrningen.

Gick det sönder mycket på Sebringet då Peter?? :( Och vad var det för oljeslang som du brännt håll på!?!??! :confused: Jag hittar ingen slang på min som är i närheten av röret??

För hastighetsmätare som funkar ibland så kan jag rekommendera att ta loss displayen från styrkronan, vänd uppochner på den, ta en stor bricka alternativt en femkrona och öppna runda locket på undersidan. Där sitter ett batteri som kan glappa lite. Jag tog ur batteriet och vinklade om kontaktytorna lite så dom skulle trycka hårdare mot batteriet. Sen satte jag 2 lager silvertejp på undersidan av locket, den del som trycker mot batteriet, så att det verkligen skulle hålla det på plats. Har funkat klockrent för mig sen dess!! :tummenupp Jag tar dock inget ansvar för om ni lyckas pilla av nån plåtläpp (kontaktyta) när ni är där å rotar. Det är litet o tunnt.... :eek:

Last edited:
Alltid surt med fel på nya cyklar :( Bara hoppas att de tar på allt garantin. Fast ni ska ni ska inte gnälla på min TT600R jag hade innan sprängde den motorblocket när jag var ute o körde :skrämd Behöver jag säga att den dog ganska snabbt? Ibland är det jäkligt bra att ha garantier..... :tummenupp

Ebbe skrev:
Gick det sönder mycket på Sebringet då Peter?? :( Och vad var det för oljeslang som du brännt håll på!?!??! :confused: Jag hittar ingen slang på min som är i närheten av röret??
:eek: [/B]
nej en liten bula bara på systemet....och att orginal systemet inte tar i kan nog stäma har ju bara kollat på syset när det låg löst på golvet å tittat på hojen...så du har nog rätt :bow
och slangen som gick sönder.... det går ju två slangar upp framför drevet.det är den som går mellan filtrerna..när jag tryckte till röret la den sig mot den... sebrigsröret ligger tigtare mot än orginalet men har gjort en ny i dag som är lite längre och dragit om den lite på en gång så nu är det helt omöjligt att den kan lägga sig imot...såg att det nog inte är så bra att åka utan styrning heller harkollat på hur jag ska göra en ny på nåt sätt men har inte kommit på nått bra sätt...ska klura lite på det i morgon för på fredag ska jag åka..

Last edited:
Jag pekade å visade Ebbe, vi ljög ett par timmar i hans garage ikväll........

Fan va schyrre Akra-prylarna är............POOOOOOOOOOOORRRRR

peter the great skrev:
nej en liten bula bara på systemet....och att orginal systemet inte tar i kan nog stäma har ju bara kollat på syset när det låg löst på golvet å tittat på hojen...så du har nog rätt :bow
och slangen som gick sönder.... det går ju två slangar upp framför drevet.det är den som går mellan filtrerna..när jag tryckte till röret la den sig mot den... sebrigsröret ligger tigtare mot än orginalet men har gjort en ny i dag som är lite längre och dragit om den lite på en gång så nu är det helt omöjligt att den kan lägga sig imot...såg att det nog inte är så bra att åka utan styrning heller harkollat på hur jag ska göra en ny på nåt sätt men har inte kommit på nått bra sätt...ska klura lite på det i morgon för på fredag ska jag åka..

Tom Byron skrev:
Jag pekade å visade Ebbe, vi ljög ett par timmar i hans garage ikväll........

Fan va schyrre Akra-prylarna är............POOOOOOOOOOOORRRRR
hade akra. på min fs1 :D två rör ska det vara när man ska vara tuffast i depån.. :rolleyes:

Last edited:
Re: Re: fel 660

Är det kamkedjesträckaren som menas när ni skriver kamdrivningen ??

Mcbudet skrev:
KTM har haft stora problem med kamdrivingen på sina 660motorer tyvärr... kamdrivnin gen har käkats upp på vissa hojar undr 200mil.

nya hojar brukar tyvärr ha lite barnsjukdomar men s-nacka med återförsäljaren så kommer det mesta nog att gå på garnatin.

Re: Re: Re: Re: fel 660

peter the great skrev:

Vilket bra och uttömande svar :tummenupp

Kan någon förklara vad det är som "käkats upp" "lossnat" etc på LC4 motorn ?

Är det ett vanligt problem eller är det bara någon enstaka som råkat ut för det?

Re: Re: Re: Re: Re: fel 660

#11 skrev:
Vilket bra och uttömande svar :tummenupp

Kan någon förklara vad det är som "käkats upp" "lossnat" etc på LC4 motorn ?

Är det ett vanligt problem eller är det bara någon enstaka som råkat ut för det?
det sitter en fyrkantig kedje styrning uppe på svingen med ett fyrkantigt hål i den kan lossna och åka med in i främre drevet

Re: Re: Re: Re: Re: Re: fel 660

peter the great skrev:
det sitter en fyrkantig kedje styrning uppe på svingen med ett fyrkantigt hål i den kan lossna och åka med in i främre drevet

Okej nu ser jag att ni har skrivit om flera olika saker.
Kedjestyrningen till bakhjulet, och kamdrivningen på LC4 motorn.
Det gäller att läsa noga i bland :D

Re: Re: fel 660

Mcbudet skrev:

Kan man kolla det på något sätt om kamdrivningen är ok
innan det rasar?? :confused:

Skulle också gärna vilja vet hur pass allvarligt detta med kamdrivningen är? Ska jag undvika att köra alls med hojen innan det är åtgärdat? (För det måste väll vara en garantisak) Eller vågar man köra 100 mil till 1:a servicen och få det fixat då?

Vad gör man för att åtgärda problemet med kröken som lossnar? Byter man krök eller?

Jag tror det där med kamdrivningen inte är någe att oroa sig för, ingen här i Sweden har man ju hört någe av ang. detta.

När jag fått min 625a så var det massa som snackade om att vevstakslagren gick på några hojar i Tyskland, har inte hört ett dyft här i sverige......

JUST RIDE BOY!!!

MackeNo1 skrev:
Vad gör man för att åtgärda problemet med kröken som lossnar? Byter man krök eller?

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa