Fastrostat tänstift

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Hej alla glada.
Är det någon som har erfarenheter av att få bort ett tändstift som gått av. När jag skulle ta ut stiften på min gamla Kawasaki -82 som stått i nästan 10 år gick naturligtvis ett stift av i själva gänggodset. Nu sitter alltså halva gängorna kavar i blocket.
Vad att göra?????
Tacksam för alla idee´r och förslag.
Hör av er på min webadress nils@adlercreutz.net så att jag säkert ser ditt svar. Tack.

Det finns bara ett sätt. Plocka av toppen och montera en gänginsats.

Försöker du borra på plats får du järnspån från tändstiftet ned mellan kolv och cylinder = torskat foder, kolv och kolvringar och kanske även krokiga ventiler.

Plocka av toppen tar max 2 timmar och 3 timmar att sätta tebax. Se till att kika i "meckhörnan" här på sporthoj och ladda hem en manual till din hoj. Det är lättare än du tror att lyfta på toppen. Var beredd på att avgasbultarna går av så att de också behöver fixas, det är standard på så pass gamla hojar som aldrig tidigare blivit meckade.

Kawasaki/Nils skrev:
Hej alla glada.
Är det någon som har erfarenheter av att få bort ett tändstift som gått av. När jag skulle ta ut stiften på min gamla Kawasaki -82 som stått i nästan 10 år gick naturligtvis ett stift av i själva gänggodset. Nu sitter alltså halva gängorna kavar i blocket.
Vad att göra?????
Hör av er på min webadress nils@adlercreutz.net så att jag säkert ser ditt svar. Tack.

Kawasaki/Nils skrev:
Hej alla glada.
Vad att göra?????

Jag skulle ta den topplocket leta fram lite tänger mm.
smeta dit lite krypfett där tändstiftet sitter.
Skicka in toppen i en ugn sätt på ca 200 grader och låt den jäsa en 30-40 minuter.
Ur med toppen från ugnen och ta en lämplig tång att gänga ut resterna av tändstiftet.
Lycka till!
Roffe

Tack, tack

Tack för alla tips. Tyvärr slutade det hela med att jag blir tvungen att ta av toppen. Försökte att värma upp med en varmluftspistol i en timme men den sitter som granit. Ska försöka att lossa den bakvägen.

Kawasaki/Nils skrev:
Tack för alla tips. Tyvärr slutade det hela med att jag blir tvungen att ta av toppen. Försökte att värma upp med en varmluftspistol i en timme men den sitter som granit. Ska försöka att lossa den bakvägen.

Den har säkert tokskurit..........
Det räcker INTE med värmepicka......
Su MÅSTE få hela toppen att jäsa..
Sen så MÅSTE du försöka få dit smörjmedel
MVH
Roffe

När du får loss det avdragna tändstiftet, kolla gängorna i toppen väldigt noga då rosten kan ha gjort att gängorna har pressats eller vittrat sönder. Provmontera ett nytt stift med alu-pasta (inte kopparpasta) ett par gånger med rätt moment innan du monterar tillbaka toppen så att du vet att gängorna verkligen håller. Använd alu-pasta även på de andra tändstiftsgängorna och avgasbultarna.

Efter mycket petande kom jag på hur jag skulle få av toppen. Det var ingen glad syn som mötte. Se bifogade bilder. I den ena burken låg det sand, granbarr och ROST. Snacka om jag blivit lurad av säljaren.
Frågan är hur jag ska gå vidare. Måste jag lämna in toppen och cylindrarna för hel renovering till kostnaden av en halv förmögenhet eller kan jag göra något själv?
Jag är mycket tacksam för goda råd.
Mvh//Nils

Bifogat

• IMG_2796_web.jpg
    IMG_2796_web.jpg
    49.9 KB · Visningar: 251
  • IMG_2797_web.jpg
    IMG_2797_web.jpg
    47.4 KB · Visningar: 249
  • IMG_2798_web.jpg
    IMG_2798_web.jpg
    51.5 KB · Visningar: 194
  • IMG_2799_web.jpg
    IMG_2799_web.jpg
    38.1 KB · Visningar: 178
  • IMG_2803_web.jpg
    IMG_2803_web.jpg
    38.2 KB · Visningar: 209
  • IMG_2804_web.jpg
    IMG_2804_web.jpg
    57.4 KB · Visningar: 229
Dessutom visade det sig att tändstiftet är snett idraget och inte i botten. Så det nog bara att ta tag i borren och försöka borra bort så mycket som möjligt utan att skada gängorna.

Bifogat

• IMG_2805_web.jpg
    IMG_2805_web.jpg
    42.9 KB · Visningar: 264
Hoppsan !

Gick motorn att dra runt ?
Om det inte är för djup rost i cylindrarna så kanske det kan gå att hona bort.
(honingsverktyg är billigt på tex Biltema)

Du får ta och demontera cylinderpaketet och kika hur det ser ut
ner i vevhuset + kolvringar och kolvbultar.

Ytrost går att få bort med hjälp av "stålborste" av mässing.
Lycka till.

stordrulen skrev:
Hoppsan !

Gick motorn att dra runt ?
Om det inte är för djup rost i cylindrarna så kanske det kan gå att hona bort.
(honingsverktyg är billigt på tex Biltema)

Du får ta och demontera cylinderpaketet och kika hur det ser ut
ner i vevhuset + kolvringar och kolvbultar.

Ytrost går att få bort med hjälp av "stålborste" av mässing.
Lycka till.

Tyvärr har jag ingen aning om hur det ser ut under. Den rostiga kolven sitter fast men är nu under rostlösningsbehandling så jag hoppas att jag får bort paketet under morgondagen. Tack för ditt svar och tips. Jag kommer att följa dom.

Den sneddragna tändstiftsgängan fixar du själv genom att köra ett lite avslipat tändstift bakvägen så att du "återställer" gängorna. Att bara 2/3 av gängorna är hela, håller så länge du inte drar för hårt.

Du lär räkna med att byta kolvringar på den torskade och hona/hena fodren på alla cyllarna,. Enklast är kanske att försöka få tag på en begagnad cylle/kolvar/motor. Nångra stora pengar lär det inte röra sig om, max 3k.

Slipa in ventilerna kan du göra själv med gummi-plopp på pinne och ventislippasta från Biltema. Är det gravrost på ventilerna och sätena kan du skicka upp toppen så kan jag kanske göra något av det för en inte allt för stor peng. Att återställa så att ventilerna tätar är ingen stor grej om man har vertyg. Kika lite på http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Det är inte värt att kolla resten av motorn annat än att ta bort tråget och släppa ur eventuellt vatten och glägg. Eftersom underdelen är indränkt i olja är det väldigt osannorligt att något där nere har rostat.

Efter första starten, kör motorn varm i 10 minuter på nån tunn skitolja typ 5w30 och byt direkt sen till en vanlig olja.

Kawasaki/Nils skrev:
Efter mycket petande kom jag på hur jag skulle få av toppen. Det var ingen glad syn som mötte. Se bifogade bilder. I den ena burken låg det sand, granbarr och ROST. Snacka om jag blivit lurad av säljaren.
Frågan är hur jag ska gå vidare. Måste jag lämna in toppen och cylindrarna för hel renovering till kostnaden av en halv förmögenhet eller kan jag göra något själv?
Jag är mycket tacksam för goda råd.
Mvh//Nils

Farsan köpte en hoj som stått undanställd i 30 år och den kolven satt som berg, han provade det mesta och jag tyckte han skulle hälla i coca cola, efter massa försök och inget hänt så cyklade han ner och köpte en burk naturligtvis i smyg, dagen efter var kolven lös.

Är det inte gravrost i cylindrarna så bör det gå att polera/slipa med ett honingsverktyg.

Hoppas du ser det som ett vinterprojekt och inget du tänkt åka med på industrisemestern.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back