Farväl Falkenberg - En av de sämsta svenska filmerna på länge?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag hyrde en film för ett tag sen, Farväl Falkenberg. Jag hade inte hört någonting om den, men den verkade rätt lovande, dessutom var framsidan på filmfodralet späckat med omdömen från diverse tidningar osv, och dessutom så var det tydligen en av Sveriges kandidater till Oscarsgalan, där den skulle kunna vinna "Bäst utländska film".

Ungefär 1½ timme senare har precis filmen slutat och jag förstår i princip fortfarande ingenting. Flummigaste på länge. Känns som att det är några några 9or som har fått en filmidé och filmat ihop allt på en dag med en handkamera. Behöver man vara hög för att förstå den?
Vad är det för en jävla skitfilm egentligen? :mad:

Någon annan som har sett den? Vad tyckte ni?

Utan att har några vetenskapliga bevis så kan jag ändå, men stark övertygelse, göra följande uttalande.

Filmer som:
- Farväl Falkenberg
- Amelie från Montmartre
- Brokeback Mountain
...och en lååååååång rad andra filmer lär få ett betydligt lägre genomsnittsbetyg av SH:s besökare än vad de fått på IMDB.

Filmer som:
- Rocky 3
- Scary Movie
- Dude Where's my Car
- Ski Patrol
...och en lång rad liknande filmer lär få ett betydligt HÖGRE genomsnittsbetyg på SH än på IMDB.

Last edited:
Utan att har några vetenskapliga bevis så kan jag ändå, men stark övertygelse, göra följande uttalande.

Filmer som:
- Farväl Falkenberg
- Amelie från Montmartre
- Brokeback Mountain
...och en lååååååång rad andra filmer lär få ett betydligt lägre genomsnittsbetyg av SH:s besökare än vad de fått på IMDB.

Filmer som:
- Rocky 3
- Total Recall
- Alien
- Scary Movie
- Dude Where's my Car
- Ski Patrol
...och en lång rad liknande filmer lär få ett betydligt HÖGRE genomsnittsbetyg på SH än på IMDB.

Det är en stor skymf mot Brokeback Mountain och Amelie från Montmarte att nämnas i samma sammanhang som Farväl Falkenberg.

Har du inte sett den, se den, så förstår du vad jag menar.

Men du har nog rätt i vad du säger.

Inte bara en av, utan den sämsta skit som gjorts! Skit att man fick offra en DVD skiva på den filmen......

Jag har nog bara sett en enda film som har varit sämre faktiskt, och det är The Octagon med Chuck Norris. Visserligen hade jag inte förväntningar överhuvudtaget inför den filmen.

Last edited:
Det handlar om högkultur och lågkultur. Ni med lite lägre allmänbildning, lägre utbildning och knegarjobb förstår er inte på sådana filmer som kräver en djupare analytisk förmåga. Om man är född och uppvuxen i gettot där våld och segregering är vardagsmat, gör det att ni per automatik dras till filmer som Rocky I, II, III, IV, V och så vidare. Ni måste lära er att insupa överklassens levnadssätt och kultur. Först när ni har lyckats med detta kan ni komma till insikt med det fina och vackra i filmer som Farväl Falkenberg, samt Amelie från Montmartre.:rolleyes:

Ps. Kontakta Markus, han har information om nästa kurstillfälle som berör den gregorianska högkulturen.

Last edited:
Jag tyckte om den. Karaktärerna och deras öden kändes genuina. Jag tyckte det var intressant att följa dem och fundera kring dem. Den diskuterade ju bl.a. kring frågan "Vad är meningen med livet?". Om man inte tycker det är intressant, och inte heller uppskattar musiken och bilderna, är det förståeligt att man inte gillar den.

Tjenare Kungen är UTAN tvekan den sämsta svenska filmen någonsin, men jag har å andra sidan inte sett Förortsungar än...

/Mini, självutnämd cineast

Tjenare Kungen är UTAN tvekan den sämsta svenska filmen någonsin, men jag har å andra sidan inte sett Förortsungar än...

/Mini, självutnämd cineast
Är det den då punkaren åker till Göteborg och startar band?
Jag tyckte den ofta var pinsam, men den hade många bra kvaliteter. Ser hellre den än någon Beck med Persbrandt som Gunvald.

Är det den då punkaren åker till Göteborg och startar band?
Jag tyckte den ofta var pinsam, men den hade många bra kvaliteter. Ser hellre den än någon Beck med Persbrandt som Gunvald.

vi pratar om samma film, ja. Personligen tyckte jag att filmen var det i särklass mest intetsägande tidsslöseriet jag någonsin råkat ut för. Enda filmen jag ångrar att jag sett... Förortsungar har jag som sagt inte sett än, och då mina förväntningar innehåller adjektiv som pretentiös och ghettoglorifiering är jag inte säker på om jag vill slösa min dyrbara tid på den :gnissla Vad säger ni som sett den?

Och ja, svensk film är inget att hänga i granen direkt...

Och ja, svensk film är inget att hänga i granen direkt...
Så säger många, men jag tycker verkligen inte att man kategoriskt kan säga att den skulle vara dålig. Den har samma spridning av dåliga och bra filmer som andra länders filmer tror jag. Några av de bästa filmerna jag sett är gjorda i Sverige.

Så säger många, men jag tycker verkligen inte att man kategoriskt kan säga att den skulle vara dålig. Den har samma spridning av dåliga och bra filmer som andra länders filmer tror jag. Några av de bästa filmerna jag sett är gjorda i Sverige.

exemplifiera gärna om du orkar.

Själv har jag sett (och tyckt om) allt från Bergmans Persona från 1966 till Sunes Sommar, men antalet "bra" svenska filmer kan jag nog fan räkna på fingrarna.

Till Sveriges försvar måste man dock självklart ta i åtanke det totala antalet filmer som produceras varje år, och hur stor del av dessa som faller en i smaken. Men när det väl kommer till kritan; vad spelar detta för roll?

Om den svenska filmindustrin spottar ut sig, låt säga, 20 filmer per år, varav kanske 2 är "bra" är detta ändå ingenting mot exempelvis den anglosaxiska motsvarigheten, som med samma ratio spottar ut sig 20 filmer av samma kvalité.

Eftersom Hollywood producerar så pass mycket mer skit än lilla Sverige är det betydligt enklare att veta vad som är en "bra" amerikansk film, än vad som är en "bra" svensk film.

Just my 2 cents...

exemplifiera gärna om du orkar.
Bergman, Tomas Alfredson, Björn Runge, Moodyson m.fl. har gjort många eller några som jag tycker om.

Till Sveriges försvar måste man dock självklart ta i åtanke det totala antalet filmer som produceras varje år, och hur stor del av dessa som faller en i smaken. Men när det väl kommer till kritan; vad spelar detta för roll?

Om den svenska filmindustrin spottar ut sig, låt säga, 20 filmer per år, varav kanske 2 är "bra" är detta ändå ingenting mot exempelvis den anglosaxiska motsvarigheten, som med samma ratio spottar ut sig 20 filmer av samma kvalité.

Eftersom Hollywood producerar så pass mycket mer skit än lilla Sverige är det betydligt enklare att veta vad som är en "bra" amerikansk film, än vad som är en "bra" svensk film.

Just my 2 cents...
Här förstår jag inte var du vill komma. Borde alla Sveriges filmer vara "bra"?

För att en "bra" film ska kunna produceras krävs att ett flertal begåvade människor med intressanta visioner samarbetar samt får ihop tillräckligt med pengar. Sannolikheten att detta ska inträffa vid varje filminspelning är självklart långt ifrån 1. Dessutom sjunker sannolikheten eftersom många bara gillar vissa genrer osv.

Generellt tror jag det är så att de sämsta av de utländska filmerna inte når hit, vilket kan göra att man tror att det kommer bättre film därifrån.

Det jag ser som negativt är att filminstitutet (tror jag) väljer vilken typ av film som ska produceras eftersom att de sitter på pengarna. Och de väljer nog inte samma typer av filmer som självutnämnda cineaster gillar.

Jag hyrde en film för ett tag sen, Farväl Falkenberg. Jag hade inte hört någonting om den, men den verkade rätt lovande, dessutom var framsidan på filmfodralet späckat med omdömen från diverse tidningar osv, och dessutom så var det tydligen en av Sveriges kandidater till Oscarsgalan, där den skulle kunna vinna "Bäst utländska film".

Ungefär 1½ timme senare har precis filmen slutat och jag förstår i princip fortfarande ingenting. Flummigaste på länge. Känns som att det är några några 9or som har fått en filmidé och filmat ihop allt på en dag med en handkamera. Behöver man vara hög för att förstå den?
Vad är det för en jävla skitfilm egentligen? :mad:

Någon annan som har sett den? Vad tyckte ni?

Har inte sett den.
TACKA vet jag svenska klassiker som går på 4 film nu, som Picassos äventyr, äppelkriget, släpp fångarna loss det är vår, och ägget är löst, förr tyckte jag det var trams, men det är fanimej riktigt bra filmer!!!

Det handlar om högkultur och lågkultur. Ni med lite lägre allmänbildning, lägre utbildning och knegarjobb förstår er inte på sådana filmer som kräver en djupare analytisk förmåga. Om man är född och uppvuxen i gettot där våld och segregering är vardagsmat, gör det att ni per automatik dras till filmer som Rocky I, II, III, IV, V och så vidare. Ni måste lära er att insupa överklassens levnadssätt och kultur. Först när ni har lyckats med detta kan ni komma till insikt med det fina och vackra i filmer som Farväl Falkenberg, samt Amelie från Montmartre.:rolleyes:

Ps. Kontakta Markus, han har information om nästa kurstillfälle som berör den gregorianska högkulturen.

Hahaha!

BURN!

Har aldrig sett den där filmen, men om ni jämför den med Amelie från montmartre OCH Brokeback Mountain så känner jag mig väldigt kluven. Jag gillade Amelie, men Brokeback Mountain tänker jag nog aldrig nånsin se. Kärlek mellan män i all ära, men jag kommer nog alltid att ha lite svårt att se på sånt. Svenska filmer är hursomhelst nästan alltid jävligt dåliga, så det kanske är lika bra att ge fan i att se den där..

För övrigt så är Den Bästa Sommaren den bästa svenska filmen. Kjell Bergqvist är alltid bra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti