Fartradar i trafikljus

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Rätt smart faktiskt, men hur har man tänkt sig att det ska fungera i en krissituation när det är utryckning eller någon privatbil har bråttom till sjukhus? Visserligen kommer dessa att köra på rött oavsett, men ändå borde det ställa till vissa problem med säkerheten om man nu släpper på trafiken från avtagsvägarna samtidigt som det blir rött.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1223208/Rott-ljus-ska-stoppa-fartsyndare-i-Malmo.html

Så här har det sett ut i Portugal ett tag. Det "fina" i kråksången är att alla laglydiga som nu tvingas stanna för att Sven Planta kör för fort, kommer att bli fullständigt vansinniga. Det kommer att skapa en oerhörd irritation i trafiken.

Snart kan vi väl räkna med att fortkörare får pryl vid stoppljusen av uppretade medtrafikanter. Ett sätt för staten att se till att trafikanterna själva håller varann i herrans tukt och förmaning. Rätt listigt faktiskt.

Det torde inte vara någon fara rent säkerhetsmässigt.
Förmodligen initierar det bara omställningen, dvs signalen går upp i grön-gult läge när den detekterar en fortkörning.
Tiden grön-gult till rött torde vara precis som vanligt.

Jag tror att någon liknande funktion, fast de har byggt på mangnetslingor i vägen istf
radar, har använts sedan länge (fortfarande?) vid några trafiklysen i Stockholm,
bla i Sätra och Nacka.

Snart kan vi väl räkna med att fortkörare får pryl vid stoppljusen av uppretade medtrafikanter.

PRYL:

pryl_popup.gif

Menar min herre kanske "PRYGEL"?:

prygel_1.jpg

okej... så kommer någon lite fort, så tvingas alla stå på bromsen. Det är väl snarare så att det är just när man har farten uppe, som man ska undvika plötsliga stopp i trafiken för att inte få masskollisioner. Hur tänkte man här? (tänkte fel som vanligt?)

Är det dessutom rött för korsande ändå, så är det ju bara att köra - kan man resonera - och det skapar i sin tur en större respektlöshet mot signalen "rött". Så bra... :rolleyes:

Har du missat att en en icke helt okänd (men måhända ökänd) SH-medlem uttrycker det så att han prylar folk när han misshandlar dem? Trodde det var ett vedertaget SH-uttryck sedan några år.:)

Näe, jag har inte missat det, jag har inte heller missat det halvdussin användare som använder ordet på samma sätt i tron att det är rätt...

Fanns det inget sådant här skit typ i början av 80-talet...tror det hette gröna vågen. Jag minns att farsan svor som fan åt det.

Grön våg används överallt dagligen fortfarande, det innebär bara att dom har räknat ut med hur stor fördröjning det ska vara på grönomslaget mellan olika trafikljus på samma gata, så om man blir ståendes vid den första ska man få grönt löpande om man accelererar normalt och till rätt hastighet.

Drar man en rejsstart så hinner inte nästa slå om utan man får stanna där också.

Grön våg används överallt dagligen fortfarande, det innebär bara att dom har räknat ut med hur stor fördröjning det ska vara på grönomslaget mellan olika trafikljus på samma gata, så om man blir ståendes vid den första ska man få grönt löpande om man accelererar normalt och till rätt hastighet.

Drar man en rejsstart så hinner inte nästa slå om utan man får stanna där också.

Visst var det något snack från folk som klagade på att Grön våg var räknad på en högre hastighet än den tillåtna på någon sträcka?

Vad röker de i rökrummet på gatukontoret?
Går det verkligen i hand med NTF:s nollvision?

nu gick det inte att citerera trådskaparen, men ang utryckningsfordon så tror jag att det finns en sändare som kan bereda väg för dom vid rödljus, alltså slår om till grönt för de som kommer från samma håll som utrykningsfordonet.
det har jag sett på tv så det måste va sant.

upplever att funktionen redan finns i många lampor.

men det roligaste av allt är att kanske 80% här inne tycker det är helt ok att bränna hastighet + 30, mm mm men så fort man ser en lampa som har färgen röd, då är det direkt till helvetet om man inte lyder lampan :)

nu gick det inte att citerera trådskaparen, men ang utryckningsfordon så tror jag att det finns en sändare som kan bereda väg för dom vid rödljus, alltså slår om till grönt för de som kommer från samma håll som utrykningsfordonet.
det har jag sett på tv så det måste va sant.

upplever att funktionen redan finns i många lampor.

men det roligaste av allt är att kanske 80% här inne tycker det är helt ok att bränna hastighet + 30, mm mm men så fort man ser en lampa som har färgen röd, då är det direkt till helvetet om man inte lyder lampan :)

Någon dylik funktion finns inte. Inte heller kommer det att bli några större problem med det som ts syftar på för utryckningsfordon.

Det ska ju gälla Malmö, och bara nattetid om jag förstår de rätt, och där e så lite trafik då så att det kommer nog inte störa mer än den som själv kör för fort..

Tycker det värkar vara en hyfsad bra lösning, och tycker man inte om den, på med en laserstörare som föregående sa :tummenupp

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden