Fartkameror - När vet man om man torskat?

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Hallå alla glada. :hej

Hittills har jag klarat mig helskinnad från alla fartkameror, men nu är jag osäker.

Passerade en fartkamera idag precis vid en omkörning, är lite osäker på hastigheten just när jag passerade kamerans "jaktområde".
Visst, får jag böter så är dom välförtjänta, det är inte det jag undrar. :)

Men hur snabbt får man beskedet i brevlådan, om man åkt dit ?

Finns det en viss tid efteråt som man kan pusta ut, eller kommer man leva i ovisshet i all oändlighet nu ?

Nån som vet ?

Du vet definitivt att du torskat när du får hem räkningen i brevlådan.

Annars kan det vara bra att ta de där skyltarna som varnar för kameraövervakning nån kilometer innan kamerorna på allvar...

gia skrev:
2112036 Du vet definitivt att du torskat när du får hem räkningen i brevlådan.

Annars kan det vara bra att ta de där skyltarna som varnar för kameraövervakning nån kilometer innan kamerorna på allvar...
Väldigt informativt. :klappar

"Annars kan det vara bra att" ... läsa hur frågan lyder ..."på allvar".

War-psycho skrev:
Men hur snabbt får man beskedet i brevlådan, om man åkt dit ?
:fakta

Last edited:
Låg du för omkörning precis vid kameran eller körde du om innan eller efter???
Körde du om innan kameran och du höll lite hastighet precis vid kamernan så kan du nog vara lugn för att den inte fotat men körde du om efter, dvs ökade vid kameran så finns risk för oro.

Mvh
Möller

Var det mörkt ute? Isf bör du ha klarat dig eftersom det blir en ordentlig blixt när den fotar, går inte att missa.

79 på 50 sträcka kostar 1800:- plus två Big mack meny, cola utan is. :(

Jag levde över en sommar i ovisshet om en trafikförseelse, åklagaren glömde tala om för mig att hon la ner utredningen.
Tack för det, men jag vågade inte bråka. :eek:

Jag måste bara få säga att :

" Jag hatar dom jävla kamerorna ! "

Kamerorna är bara en dålig ursäkt till för att polisen ska få in mer stålar!!!

Kan inte polisen satsa lite mer på alvarligare brott eller? :mad:

Har funderat på en sak, om jag lånar fars bil och kör för fort vid en kamera som fotar, då får ju han ett brev hem, men lägger dom nån tid på att se om det är hans barn på fotot eller så? Eller vill dom bara att han ska erkänna...? Med andra ord, om han får ett brev hem kan han bara påstå att han inte visste vem som körde, så går jag fri..?

Död åt kameror, dom ger ju bara ryckigare och ojämt tempo i trafiken...

Tack för alla svar.

Men frågan var egentligen inte omständigheterna vid tillfället, eller om jag verkligen körde för fort.

(Kan säga att en idiot låg före och blockerade i låg fart, men gasade som fan när jag försökte köra om, för att jävlas & stänga mig. Vilket resulterade i min tillfälliga fortkörning.)

Frågan är alltså: OM man kört för fort förbi en fartkamera, hur lång tid tar det innan man får beskedet i brevlådan ??

Allt annat är ointressant, iallafall för mig.
Se det mer som en hypotetisk fråga om ni vill. :)

War-psycho skrev:
2112935 Tack för alla svar.

Men frågan var egentligen inte omständigheterna vid tillfället, eller om jag verkligen körde för fort.

(Kan säga att en idiot låg före och blockerade i låg fart, men gasade som fan när jag försökte köra om, för att jävlas & stänga mig. Vilket resulterade i min tillfälliga fortkörning.)

Frågan är alltså: OM man kört för fort förbi en fartkamera, hur lång tid tar det innan man får beskedet i brevlådan ??

Allt annat är ointressant, iallafall för mig.
Se det mer som en hypotetisk fråga om ni vill. :)
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att du märker det direkt eftersom de har en blixt som utlöses. Jag vågar dock inte svära på att blixten alltid utlöser eftersom min erfarenhet av kamerorna kommer från Norge, men dem hade blixt även i dagsljus.
jag vet inte om detta tröstar dig men om jag förstod det rätt skulle det inte ta så många dagar om man torskade på en av de nya digitalakamerorna.

NSR_Martin skrev:
2112744 Har funderat på en sak, om jag lånar fars bil och kör för fort vid en kamera som fotar, då får ju han ett brev hem, men lägger dom nån tid på att se om det är hans barn på fotot eller så? Eller vill dom bara att han ska erkänna...? Med andra ord, om han får ett brev hem kan han bara påstå att han inte visste vem som körde, så går jag fri..?

Död åt kameror, dom ger ju bara ryckigare och ojämt tempo i trafiken...

Polisen jämför bilden tagen med körkortsbilder på de personer som bor på samma adress som fordonsinnehavaren.. :7peta ...så barn som lånar pappas/mammas bil, kan åka dit på det om fotot är likt.

En sådan här kan hjälpa mot att bli fotad...
http://www.adteknik.se/swedish/nyheter.htm

Last edited:
Jag har fått böter av en sån kamera. Det tog långtid innan det kom nån räkning typ 3 månader.

Nikita-b skrev:
2112644 Jag måste bara få säga att :

Kör du hoj, så spelar kameran ingen roll.... :lol :rofl :tummenupp

kameran är till för att bilister ska hålla ner hastigheten så att olyckorna ska bli mindre allvarliga......fart dödar....men det viste du ju redan :pannkyss

Robban W skrev:
2113527 Jag har fått böter av en sån kamera. Det tog långtid innan det kom nån räkning typ 3 månader.
Just det svaret jag sökte. :tummenupp

Tackar så mycket för infon.
(Det var allt jag ville veta.)

Last edited:
Tror detta har diskuterats tidigare

men de vanliga kamerorna (skap pa stolpe) kan bara ta bild framifran, sa om du inte kor utan hjalm med ditt regnr tatuerat i pannan sa kan du inte aka dit pa kamera bilden.

Ratta mig garna om jag har fel, nagon!? Dessutom sitter det inte kameror i alla skapen annu.

Kajan skrev:
2113907 men de vanliga kamerorna (skap pa stolpe) kan bara ta bild framifran, sa om du inte kor utan hjalm med ditt regnr tatuerat i pannan sa kan du inte aka dit pa kamera bilden.

Ratta mig garna om jag har fel, nagon!? Dessutom sitter det inte kameror i alla skapen annu.
Nä, du har rätt, fast nu körde inte jag hoj vid detta tillfälle. :)

(Jag har dessutom redan fått min fråga besvarad.)

Nikita-b skrev:
2112644 Jag måste bara få säga att :

Polisen får ju inte stålarna :fakta .
Skulle tro att det är ett billigare alternativ till bemannade fartkontroller.
Kamerorna gör ju att polisen har tid för andra brott. LR? :va

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back