Fartkamera!!!!!

spinnanders

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
01
Vad gäller när du möter en stationär fartkamera när du kör hoj? Ska du sakta in och hoppas på det bästa, eller ska du bara blåsa på, den kan ju ej se regskylten, är det samma när farbror blå skjuter med sin kamera mot dig, eller är det anorlunda då????

spinnanders skrev:
Vad gäller när du möter en stationär fartkamera när du kör hoj? Ska du sakta in och hoppas på det bästa, eller ska du bara blåsa på, den kan ju ej se regskylten, är det samma när farbror blå skjuter med sin kamera mot dig, eller är det anorlunda då????

Jag brukar allt ta och vinka iallafall. Nån form av respekt får man ändå ha! :tummenupp

/Z

Kamera har jag då aldrig saktan in för men däremot blåa farbrorn. Fast kör man dryga 200 på motorvägen är det nån ide att stanna då??? :va

Stationär kamera = inte bry sig.
Polisman som skjuter = Han kan ju vrida på huvudet och har ögon, så ser han din plåt så är det inte så bra.

spinnanders skrev:

Den stationära kameran säger [cheeees] och går och pimplar...
Nej men du har ju sagt det själv...
Eller så söker du lite på forumet. :7peta
Inte ens en fartkamera kan fota baklänges genom en plåtvägg. :hihi

Finns tydligen några på prov som smackar på från båda håll och tar skylt med.
Dock lite osäker på det.

Last edited:
busz skrev:
Kamera har jag då aldrig saktan in för men däremot blåa farbrorn. Fast kör man dryga 200 på motorvägen är det nån ide att stanna då??? :va

Ja, jag tycker man ska stanna! Det är inte värt att bli jagad och dessutom åka dit för smitning om du blir tagen. Var en man och ta ditt straff!!

MVH Martin

Jag har hört att det kvittar om Polisen ser din plåt eller inte då de inte ser ditt ansikte och sånt.

Har hört att på bil får ägaren till bilen böteslappen hem men på mc så måste man tas på bar gärning. Det är väl därför många kör ifrån Polisen utan problem. Kommer de dagen efter så säger man bara att någon provkörde hojen. Anders heter han, lång och blond precis som en 1 miljon andra personer i Sverige.

Eller har jag fel?

P-E skrev:
Har hört att på bil får ägaren till bilen böteslappen hem men på mc så måste man tas på bar gärning.
Vad är det för skillnad :va . På mc eller bil alltså

Vad händer om polisen skjuter med sin fartkamera mot dig när du möter honom,hur kan han se min hastighet? Reflekteras det inte mot regplåten som en bil? Eller har jag fel===????

jiGGa skrev:
Vad är det för skillnad :va . På mc eller bil alltså

Vet inte, men så har jag hört det iallafall. Att man måste tas på bar gärning med mc. Och fartkameror ser ju inte ditt ansikte.

Smitning kan man väl bara dömas till om man smiter från en olycka, inte från farbror blå, man åker nog dit på vårdslöshet i trafik o inte för smitning, eller har jag hört fel? :va

bjerka skrev:
Smitning kan man väl bara dömas till om man smiter från en olycka, inte från farbror blå, man åker nog dit på vårdslöshet i trafik o inte för smitning, eller har jag hört fel? :va

Det är möjligt att det är så!

MVH Martin

Om du möter en polis med fartkamera och han skjuter på dig,vad händer då? Går det att skjuta med en sådan på en mc? Det sitter ju ingen regskylt fram,,,, eller hur fungerar det..........

spinnanders skrev:
Om du möter en polis med fartkamera och han skjuter på dig,vad händer då? Går det att skjuta med en sådan på en mc? Det sitter ju ingen regskylt fram,,,, eller hur fungerar det..........

Dem siktar på regskylten för att det är mitt på bilen, svårare med en MC, men d finns ju dem som åkt fast så det går iaf.

Än så länge är det föraransvar och inte ägaransvar som gäller vid trafikbrott, om man blir fotad av en fartkamera måste föraren identifieras, men (nu gissar jag!) bilden från fartkameran kollas med bilregistret och körkortsregistret, stämmer ägarens bild från kk-reg med fotot från kameran= bot hem i brevlådan.

spinnanders skrev:
Vad händer om polisen skjuter med sin fartkamera mot dig när du möter honom,hur kan han se min hastighet? Reflekteras det inte mot regplåten som en bil? Eller har jag fel===????

Polisen får inte skjuta med lasern genom vindruta eller bakruta även om de stod still. Så var det iaf när lasern kom men det har kanske ändrats nu? :fyllisar

Om du blir fotad när du sitter i bilen och ditt ansikte och registreringsskylten syns tydligt så får du hem ett brunt kuvert med böter.

spinnanders skrev:
Det klart som fan att det går att skjuta... Man behöver inte skjuta på en regplåt för att det ska reflekteras tillbaka till laserpistolen...
Polisen sköt på mig framifrån i somras när jag åkte hoj och då fick jag böter...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!