Farligt att köra på utslitna däck?

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:
 
MasRetta skrev:
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:
Lämpligast att ta däcket i bilen.. Dock så kan du köra försiktigt.. inget jag rekomenderar.
 
Jag hade väven synlig på flera ställen. En däcksfirma i Finland trodde att jag nog skulle ta mig hem, 40 mil, så det ska inte vara nåt större problem. Vågade inte chansa på en sån sträcka men 3 mil ska ju inte va nåt. Du får skriva så man får höra hur det gick. :)

SENSEI skrev:
Lämpligast att ta däcket i bilen.. Dock så kan du köra försiktigt.. inget jag rekomenderar.
 
MasRetta skrev:
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:
Personligen skulle jag utan tvekan köra men jä***t lugnt å försiktigt i låg fart är en bakhjulspunka inget större problem och dessutom så exploderar inte däcket utan du får en pyspunka och det känner du.
 
MasRetta skrev:
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:

Byt eller DÖ, du borde bytt när det är 2mm kvar.

DU kör olagligt!!!! galning!!!
 
gurra snurra skrev:
Byt eller DÖ, du borde bytt när det är 2mm kvar.

DU kör olagligt!!!! galning!!!

:rolleyes: :rolleyes:


Kör inte om det regnar bara, risken för vattenplaning lär ju va ganska stor...
 
Jag tankpressade pga regn och så började bakändan att slingra sig som tusan... Inte mycket gummi i backen där inte. Learning by doing. Kommer inte att göra om det.

Fluxir skrev:
:rolleyes: :rolleyes:
Kör inte om det regnar bara, risken för vattenplaning lär ju va ganska stor...
 
MrGreen skrev:
Personligen skulle jag utan tvekan köra men jä***t lugnt å försiktigt i låg fart är en bakhjulspunka inget större problem och dessutom så exploderar inte däcket utan du får en pyspunka och det känner du.

Hjälper det om man pyser ut lite luft? Anläggningsytan blir ju större då...eller kommer det bara att generera extra värme/friktion och förvärra det hela?

Lutar nog åt att jag tar däcket i bilen ändå...jag menar 3 mil i 50 km/h är nästan 40 min. Dessutom säger Murphy's lag att jag kommer få punka efter 1,5 mil förstås.. :huvet
Så himla jobbigt är det inte att ta loss bakhjulet, hade kanske varit värre om det varit framhjulet (saknar depåstöd fram)...
Ville bara veta om det var riskfritt. Att döma av era svar verkar det inte så direkt. Tack!

PS:
gurra snurra skrev:
DU kör olagligt!!!!
:rolleyes: Är du seriös? 2mm?!?...var köpte du ditt körkort?
 
Är man så korkad och kör en 180hk risraket med så utslitna däck så du ser corden så e risk att man undrar om du menar allvar med en sån där DUM FRÅGA :fatta!
 
MasRetta skrev:
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:

Är det mer slitet än detta? :va Hur van förare är du. Skick på vägen du funderar på att ta?

Bild 1 tagen i Falköping och bild 2 tagen efter hemkomst efter 10 mil så det går fort när väl väven är framme.

Åkte ytterligare nga mil för transport till firma som bytte, allt gick väl men man fick ta det försiktigt.
 

Bifogat

  • bakdäck.JPG
    bakdäck.JPG
    77 KB · Visningar: 72
  • däck2.JPG
    däck2.JPG
    66.9 KB · Visningar: 80
Last edited:
Såklart man kan köra tre mil i lungt tempo. Jag skulle inte tveka över att göra det.
 
Last edited:
gurra snurra skrev:
Är man så korkad och kör en 180hk risraket med så utslitna däck så du ser corden så e risk att man undrar om du menar allvar med en sån där DUM FRÅGA :fatta!
Hörredu gurra bulla, ska vi inte ta o tagga ner lite grann va!? :fatta!
Killen frågar bara ifall någon har erfarenhet av detta...
Behöver inte hetsa upp dig sådär :pannkyss
 
2fast4hjo skrev:
Är det mer slitet än detta? :va Hur van förare är du. Skick på vägen du funderar på att ta?

Bild 1 tagen i Falköping och bild 2 tagen efter hemkomst efter 10 mil så det går fort när väl väven är framme.

Åkte ytterligare nga mil för transport till firma som bytte, allt gick väl men man fick ta det försiktigt.

Tagit några bilder på däcket...
 

Bifogat

  • 2005-05-04 06-39-20_0060.jpg
    2005-05-04 06-39-20_0060.jpg
    81.3 KB · Visningar: 412
  • 2005-05-04 06-39-05_0059.jpg
    2005-05-04 06-39-05_0059.jpg
    95.6 KB · Visningar: 478
Kör som dina "Intruder kompisar" gör när dom åker till Torsång för att käka Hästräka. Då kan du köra 20 mil utan problem. :)
Men ska du köra max på Karlskoga, så kommer du kanske några km. :gnissla

Kör du som folk händer det inte mer än att luften pyser ur och hojen gungar lite tills du stannat. Då är det bara att ringa bärgning :tungan
Och, det är ju inte slitbanan som gör att däcket håller luften.
 
Vet en som kört ca 20mil med korden framme, dock förstärktes slitytan på däcket innan avfärd med några varv silvertejp. Det gick bra...
 
Masretta, mitt däck såg precis ut som ditt innan jag bytte det.
Jag körde nog 10-15 mil på det, men det kan ju vara vanskligt.
Undvik vatten och för mycket småsten å skit är mitt råd.

Det smidigaste är väl att ta loss fälgen hemma och köra till däckhandlarn? Annars får du väl betala massa extra för att han ska ta loss fälgen och så?
 
MasRetta skrev:
Tagit några bilder på däcket...

Hunnit byta än??

Så du hinner va med på Dalarallyt imorrn menar jag!! :)

Hör av dig om du behöver hjälp o få dit det imorrnförmidda...

//Gurra
 
Om det såg ut så hade jag tagit bort bakfälgen och tagit bilen till däckfirman.

gurra burra, det går och köra lugnt med en 180hästare också :pannkyss
 
Det är inga grymma mängder gummi kvar när däcket ser ut på det viset.
Be att få känna med näven i däcket efter dom krängt av det.
Det gjorde jag när jag bytte en gång och då lovade jag mig själv att inte köra ner ett däck så mkt någonsin mer.
Men naturligtvis föreligger ingen direkt livsfara om du kör lungt och stilla.
Däremot så kanske du kommer få en punka, det kan du iofs få när som helst.
Hade jag varit i dina kläder så hade jag pga Murphy tagit bilen :hihi
//Tobbe
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top