Farligt att köra motorn utan slutburk

Nozfer

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
None
Är det farligt att starta och varmköra motorn utan slutburk?
En kille jag pratade med mumlade nåt om att avgaserna kan gå tillbaks
in i motorn och paja kolvringarna.
Jag har ingen slutburk på min men skulle behöva varmköra den.
Är det ofarligt att göra det?
Det är en gixxer 750 -98

Jo, det är ju klart, med mindre motstånd för avgaserna så är ju risken mycket större att dom vänder och letar sig in mot cylindern igen :rolleyes:

//jaG

-Jo, det är ju klart, med mindre motstånd för avgaserna så är ju risken mycket större att dom vänder och letar sig in mot cylindern igen

//jaG

öhh vänder och letar sig in mot cylindern.........det är väl ingen ORM vi talar om??

Det enda som skulle kunna vara farligt för motorn är att den kommer gå för magert när motståndet i avgassystemet minskar.

Shitbreak skrev:
-Jo, det är ju klart, med mindre motstånd för avgaserna så är ju risken mycket större att dom vänder och letar sig in mot cylindern igen

//jaG

öhh vänder och letar sig in mot cylindern.........det är väl ingen ORM vi talar om??

Exakt..därav smileyn som Zeb så fiffigt petade in...har för mig att det kallas ironi...:)

K-Micke skrev:
Äh, det är ingen fara.
Det enda som kan bli farligt är väl grannarna. :hihi
Hehehe.. jo jag vet.. inte poppis när garaget ligger under huset.. jävla va arg grannen var som hade lägenheten ovanför.. :D

Rodentboy skrev:
Exakt..därav smileyn som Zeb så fiffigt petade in...har för mig att det kallas ironi...:)
:D det kan visst vara farligt.. smileyn är inte ironisk.. att bara köra den varm kanske inte är så farligt men ventilerna kan ta stryk om det är fel motstånd

blom skrev:
:D det kan visst vara farligt.. smileyn är inte ironisk.. att bara köra den varm kanske inte är så farligt men ventilerna kan ta stryk om det är fel motstånd

Pga fel motstånd ja. Men om han bara ska varmköra lite och kolla hur mycket det låter så kan jag väl inte tänka mig att det skulle vara farligt.

soppatorsken skrev:
Pga fel motstånd ja. Men om han bara ska varmköra lite och kolla hur mycket det låter så kan jag väl inte tänka mig att det skulle vara farligt.
då tar vi det igen.. " läs ovan" (att bara köra den varm kanske inte är så farligt )

blom skrev:

Det kan du säkerligen ha helt rätt i, men däremot så är det väl inte avgaserna som isåfall vänder tillbaka o hoppar på ventilerna??;)

Att köra med full spätta i över 20 sekunder på landsväg utan slutburk kan smälta kolvar och/eller ventiler. Kör du på halvgas eller mindre är det 100% säkert.

andersbrink skrev:
Att köra med full spätta i över 20 sekunder på landsväg utan slutburk kan smälta kolvar och/eller ventiler.

Nu får du förklara dej :confused:
Borde det inte bli kallare när avgaserna inte ligger kvar lika länge i avgasröret?
Eller har det med att bränsleblandningen blir helt fel om man inte bestyckar om för att köra utan slutburk?

CayLe skrev:
Borde det inte bli kallare när avgaserna inte ligger kvar lika länge i avgasröret?
Eller har det med att bränsleblandningen blir helt fel om man inte bestyckar om för att köra utan slutburk?

Nej och ja. Kort sagt.

CayLe skrev:
Utan avgas går knarren oftast snålt = farligt under belastning.
Att köra lite snålt obelastat är ingen fara så länge du inte tänker hålla strax under redline i typ 20 minuter.
Tuta och kör!

Jag skambjuder på din knarr när dina uppretade grannar har gjort så att du står utan garage mitt i vintern! :-)

Nja alltså den står typ 500 meter från närmaste hus + att jag får ett slip on häri veckan nån gång så det är inga större problem.

Det kan framkalla tinnitus... :hördu

Så på den punkten är det farligt.... Men varken du eller hojen dör av det! :7peta

Nån som sett en HD åkare med väst som har en slut burk??? :tomten

CayLe skrev:

mindre motstånd i avgasröret gör att det passerar mer luft men eftersom motorn är bestyckad för ett visst motstånd så kommer det inte mer soppa= varma kolvar & ventiler

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP