Farlig väglagning

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Åkte lite hoj i regnet idag. Kul som vanligt, men vv har lagat lite sprickor på ett par ställen mellan Tumba och Salem med nån svart, blank tjärliknande massa. Kan ju säga att den skiten är totalt livsfarlig. Hamnade på en sån "sträng", ca 2m lång och ett par tre decimeter bred. Kanade av beläggningen och höll på att klota, men klarade mig precis. Snorhalt var det, inge grus eller nåt sånt som dom brukar laga med.
Nån annan som sett eller upplevt den typen av lagningar?

Vem ringer man och upplyser om dessa livsfarliga prylar?

Du ringer väl vägverket? Eller gå via SMC och be dom driva på att INTE bruka sådan lagning. Jag vet vad du pratar om och har oxå tänkt banorna att de där ytorna måste vara SÅPHALA när de är blöta och minst sagt livsfarliga för MC.

Finns fler sådana lagningar i Södertälje oxå... minns inte exakt var det var. Men "lokalt" använt verkar det som då jag inte sett dom i resten av landet.

Helt klart ett puckat-pris till denna budget-fix.

Vägverket lagade en av infarterna till Örebro med sådan massa. När det sedan regnade så klotade en MC-polis där..........Jag tror inte jag sett sådan lagning efter det häromkring.

Man kan skriva in till dom HÄR

Sen om det hjälper har jag ingen aning om.
Som Swedie säger så kan det vara all anledning att kontakta SMC. Tror fortfarande de har någon form av samarbete med VV just för att påpeka sådant som kan vara farligt för en MC förare.

Lagningar med tjärgrus brukar bli såphala när de blir gamla så gruset är borta i kombination med regn. ungefär som det vita mittlinjerna. Vägarna hemikring är lapptäcken av tjärgruslagningar och när det regnar är det bara att puttra sakta hem..:död

Åkte bil där i Lördags. I omkörningsfältet kom tre custom cyklar, ingen nämnvärd hastighet eller så. Lite småregn var det, kikar lite på dom i backspegeln när en av hojarna får ett jävla kast på cykeln på en sån där sträng, båda benen var i luften för att hålla balansen. Såg jäkligt otrevligt ut.
Tur att det gick bra iaf.

Kör över den lagningen som är vid Salem avfarten i södergående dagligen. Fy fan i bil så känns det riktigt jävla halt. Idag så kändes det som om man skulle kana av vägen. Kan bara tänka mig hur det är med hoj :död

finns massor av sådana lagningar av sprickor här längs med vägarna!

Kontakta Vägverket. Ju fler som gnäller desto bättre. Det kan vara samma snik-asfalt som dom nyttjade på någon sträcka i Norrland där olyckorna ökade drastiskt. Stod massor i tidningarna om det, och hur det stred mot deras nollvision att ha så usel asfalt.

Om nån minns vart det var, påminn mig gärna.

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back