Farlig placering av slider?

Diablosueco

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Hoj
Z1000/R1
När jag köpte hojen var puckarna monterade som på bilden. Jag har dock fått höra av flera åkare att den högra är felplacerad… Det ska tydligen vara stor risk för benbrott vid en eventuell olycka om den är placerad som jag har den. Rätt placering ska vara längre fram/upp (ovanför deltabox märket)och att man gör hål i plasten. Vad säger ni? Det är en R1 2001.

Bifogat

• CIMG2919.JPG
    CIMG2919.JPG
    91.8 KB · Visningar: 232
Benbrott ?
Innan den där tar i,har du troligen redan lämnar kommandobryggan.

benbrott kan det bli endå. Fult som fan där den sitter, så gör hål i plasten och flytt upp den!

Jag har kört en R1 med såna puckar och det farligaste jag upplevde var att jag fastnade i dom vid rödlysen och så när jag skulle sätta ner fötterna. :gnissla

Det är klart att risken för skador ökar ju mer saker som sticker ut från hojen, men krockar du hårt nog för att knäcka benen mot dom där så har du nog andra saker att oroa dig för också.

Fast mest är det tokigt fult. Ta bort!

Benbrott ?
Innan den där tar i,har du troligen redan lämnar kommandobryggan.

Tydligen ska benet kunna fastna om man kör in i tex i bil bakifrån och slungas framåt... Kanske är långsökt... Men jag har fått höra det av flera åkare. Om man ska ha den placerad som jag har ska den tydligen vara kortare... Och de kallar den "clutch slider"

Som den e placerad så skyddar den kopplingskåpan! har sett många som har en där nere!

Tydligen ska benet kunna fastna om man kör in i tex i bil bakifrån och slungas framåt... Kanske är långsökt... Men jag har fått höra det av flera åkare. Om man ska ha den placerad som jag har ska den tydligen vara kortare... Och de kallar den "clutch slider"

När jag kör på bilar bakifrån och bromsa allt vad jag orkar,då flyger jag ofta i en vid båge med benen på ryggen...:)

Och,som sagt,dom e fula som stryk....

Äh, nu får ni raka er. Den är perfekt placerad. Den kommer att leda all kraften som annars skulle ha mosat den vackra plasten rakt in i ramen så den blir sned istället. Mycket bättre - vet ni vad ett dekalkit kostar?!

:tummenupp

Äh, nu får ni raka er. Den är perfekt placerad. Den kommer att leda all kraften som annars skulle ha mosat den vackra plasten rakt in i ramen så den blir sned istället. Mycket bättre
:tummenupp

Du har rätt !

Om den balanserar på pucken när den träffar marken i 199 km/h

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...