Fantic Caballero 700, 2023 -

Är den lika liten som de andra? De känns som att sitta på en Mustang Cobra 5000.
 
30 papp över MT-07, alltså?
Ganska mycket på hojar i den klassen, men jag hade absolut hellre haft Fanticen!
 
Fanticen tilltalar mig verkligen! Tror/hoppas att dämparen och gafflarna är ljusår bättre än MT07, den rackaren gav verkligen huvudvärk!
Men hur ser tillgång på reservdelar och återförsäljare ut? När jag tittade sist verkade det mest vara mopedhandlare som krängde fantic.
 
Den var helt OK, men jag har lite svårt för just retro-futurism eller vad fan dom kallar det.
(tänk bilar som PT-cruiser, New Beetle osv)

Jag tycker att den skulle ha haft en ännu mer retro tank (då hade den kanske rymt lite bensin också) och bakdel.

Retrofuturism känns som att man både försöker att skita men kniper samtidigt...

Med det sagt har jag hellre en retro-futurisk bil/mc än en som bara är futurisk.
Nya Renault5, NSU prinz modellen, Moskovich elbil, Trabant elbilen osv...
Bland motorcyklar har jag inte riktigt hittat några favoriter, men den här hamnar någonstans på den listan
 
Last edited:
Det jag inbillar mig och som det engelska testet var inne på är att det kanske skulle varit en encylindrig eller v-tvin som motor för mer ompfh på lägre varv men kul med alternativ även om det känns som det blir halva Sverige bort till närmsta åf
 
Tycker nog att CP2 motorn står sig väldigt väl i förhållande till min Ducati V-Twin, typisch samma effekt och vrid.
Har de kanske kört på liknande mappning som MT07an istället för T7ans?
 
Kanske dags att gå provköra lite hojar denna sommar?

.. kollar på deras hemsida, vill man inte hellre ha "500an"? Egentligen en 450 och 1-cylindrig. Är inte Yamaha-motorn 3-cylindrig?

Ursäkta min navia och naturligt partiska inställning (jag älskar 1-cylindrigt), men på vilket sätt vore 700an bättre än 500an?
 
Last edited:
Är det bara jag som finner 500an mer estetiskt tilltalande?

Flat tracken är särskilt frän, tycker jag.
 
Kanske dags att gå provköra lite hojar denna sommar?

.. kollar på deras hemsida, vill man inte hellre ha "500an"? Egentligen en 450 och 1-cylindrig. Är inte Yamaha-motorn 3-cylindrig?

Ursäkta min navia och naturligt partiska inställning (jag älskar 1-cylindrigt), men på vilket sätt vore 700an bättre än 500an?
Tvåcylindrig. Hade inte du en MT-07? :va
På sätt och vis kan man vilja ha 500, lättare och snyggare, men fint att ha en drivlina från Yamaha istf någon obskyr Kines.
 
CP02 paralelltwin motorn är i mitt tycke fantastisk och ger en riktigt bra körbarhet oavsett om det är i en MT07 eller en T7 den sitter i. Kan bara tänka mig att den funkar minst lika bra i Cabarellon.
Jag hade hoppats på att de skulle få ned vikten lite mer på 700an, men grejerna väger vad de väger, motorn är inte så lätt, ramen etc.
Måste verkligen provköra bägge två! 500an är ett alternativ efter att ha blivit positivt överraskad av KTM390 Adv och nu senast av en 20 år gammal XL650V.
Jag kör ju inte ens så hårt att jag pressar dessa hojjar så en 500 skulle nog passa som handen i handsken :)
 
CP02 paralelltwin motorn är i mitt tycke fantastisk och ger en riktigt bra körbarhet oavsett om det är i en MT07 eller en T7 den sitter i. Kan bara tänka mig att den funkar minst lika bra i Cabarellon.
Jag hade hoppats på att de skulle få ned vikten lite mer på 700an, men grejerna väger vad de väger, motorn är inte så lätt, ramen etc.
Måste verkligen provköra bägge två! 500an är ett alternativ efter att ha blivit positivt överraskad av KTM390 Adv och nu senast av en 20 år gammal XL650V.
Jag kör ju inte ens så hårt att jag pressar dessa hojjar så en 500 skulle nog passa som handen i handsken :)
Håller med. Fantic Caballero har, med cp2-motorn, raskt gått från skitsnygg posör till "serious player." Som man bara inte kommer runt, om man gillar den här sortens hojar, d v s. Fick jag önska något så skulle de fullfölja samarbetet med Yamaha och droppa kinesmotorerna helt. Caballero 500 kunde få MT-03s rätt frejdiga motor, o s v... Fast det kanske är att begära för mycket? Hur som - Fantic är nog här för att stanna, den hår gången...

Me like!
 
Ja, där ser man hur lättpåverkad jag är. Bara för att jag gick in på det här forumet imorse till kaffet fick jag prova en Caballero 500 Deluxe idag hos Bikes & Repair i Järfälla. Den kändes väldigt skön, responsiv, snabb och stark, och så ljudet av en 1-cylindrig motor med det där popp-ljudet ibland när man släppte gasen.

Jag funderar starkt på att köpa en nu, 500 alltså. Inte 700, den ser lite för tjock ut om magen, och den finns tydligen inte än men kommer snart, sa ägaren av butiken.

image00006.jpg

Hör på ljudet lite här ..



Jag funderar på om den kanske inte lite för LITEN för mig?

image00002.jpg
.. men den kändes absolut inte för liten, eller för stor. Den kändes helt perfek!

Hur som helst extremt vacker att bara titta på.

IMG_9703.JPG


Härligt lätt att byta olja verkar det som.

IMG_9714.JPG


Motorn

IMG_9705.JPG
 
Men vad är det för snack om att Yamahas motor är så bra? Varför skulle den motorn som sitter på vara sämre? Den kändes skitkön, och lät fantastiskt.

Kollar på den här Caballero 500 Rally, aningen högre än sina bröder.

Rally 500.jpg

Ursäkta att jag kapade tråden lite. Vi har en Caballero 500 tråd också, ska kolla upp den.
 
Last edited:
OK, kapade tråden lite, men nu är vi tillbaka med 700an! Var idag hos Nordqvist i Sandviken för att få vistas lite bland folk som förstår mig.
002 the shop.JPG

Och nu har jag kollat, kännt, suttit, och lyssnat på Caballero 700. Det fanns tydligen bara 4 st i Sverige, så dessa är sällsynta! Jag blev så ivrig av alla motorcyklar där inne att jag inte såg 700an, jag nästan snubblade över den när jag skyndade mellan hojarna. Den är så låg!?

Hur som helst hade dom den röda, ..

Caballero 700 01.jpg

.. och den blåa, (ute i ladan)

Caballero 700  blue 02.JPG

Så här ser instrumenteringen ut; rund och fin färg-LCD med allt nödvändigt på.

Caballero 700 05.JPG

Och så här låter tomgången:


Hojen ska tydligen vara mycket lik Yamaha SXR 700. Fantic använder ofta prylar från Yamaha tydligen. Deras enduro-hoj är i praktiken en Yamaha.
 
Ja, ledsen om jag upprepar mig som en papegoja, men Yamahas cp2-motor är några rejäla hyllsnäpp över kines-motorn i Caballeron 500. Och det är väl ingen högoddsare att den lär tuffa längre än både mig, och kanske dig, och alla kinamotorer tillsammans, eller...?
 
Fast killen i butiken sa att kinesmotorn var bra, att dom bygger BMWs motorer i samma fabrik, och att den är baserad på en annan motor från Yamaha. Och att den var en mycket bra motor. Egentligen sa han att hela hojen är "Yamaha".

Jag testade faktiskt honom lite extra med att säga "Hördu den där kinesmotorn här är väl inte så där superbra ... ", men han verkade kunna sin sak och berättade en hel del om den, som jag tyvärr glömt nu. Jag borde spelat in honom. Han visste jättemycket om Fantic.

.. hoppsan, och nu är jag inne på 500an igen! :LOL: ursäkta. Jag ska inte prata om den här i tråden.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top