Fan någon snodde min identitet

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Man blir så glad ibland.

Igår fick jag ett brev från UC, började undra varför jag fick det. Har inte tagit någon kredit, har ingen heller och så ska det förbli.

Öppnade det nyfiket för att se vem som tagit upplysning på mig kanske en kul kompis, puckogranne eller något. Näe det var från ett av de "större" kreditföretagen. Eftersom klockan var lite sent när jag kom hem så var kundtjänsten självklart stängd. Imorrse eller ja förmiddags vid elva tiden kom jag på att jag skulle ju ringa dom. Gör det och ber att få veta varför dom ska veta hur min ekonomi ser ut, trodde dom kanske tänkte göra en fuling och skicka ut en förifylld låneansökan.

Näeeej då, jag har tydligen gått och köps en Merca hos en handlare i Malmö.... :gnissla

Saken är polisanmäld, vad ska man hitta på nu då?
Tänkte ringa soliditet imorrn och spärra min identitet. Vad mer kan man göra?

Btw, har aldrig någonsin blivit av med ett legg eller lagt ut några fler uppgifter om mig själv på nätet än telefonnummer.
Får väll tipsa om att ifall ni får hem en kreditupplysning ring och fråga vad det handlar om!

CLK230 kompressor, FRISÖRSMOBIL :huvet

Vilken mardröm - beklagar. Hoppas att du snabbt kommer till botten med detta. Av vad man läst är det inte helt enkelt att lösa den här typen av saker.

Hur har polisen föreslagit att du ska gå vidare? Det finns ett antal artiklar där det står en rad punkter vad man ska tänka på och råd från personer som gått igenom pärsen att få sin identitet stulen. Läs igenom dem så fort du kan om du inte får några bra tips här. Sök på nätet.

Här har du en artikel du kan börja läsa:
http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/allt-fler-identiteter-kapas_1830863.e24

Last edited:
Har polisen efterlyst mercan?
Antar att bedragaren kommer att försöka avyttra den snabbt och få ihop lite pengar. Då skadar det ju inte att den är efterlyst av polisen.

Mercan befinner sig säkerligen i öst redan. Frågan är vad man gör för att förebygga att de kommer tillbaka och hämtar mer. Det är ju ingen som kan säga nej till "dig" när du vill ta lån och blir godkänd.

Går det att sätta en tidsspärr på kredit på sig själv? Hade varit klockrent så det inte går att lösa samma dag...

Har du någon gång betalat med mobilen eller med kort på internet ? Om du har det så är det antagligen därifrån dom snott din identitet.

Någon som blivit fasttejpad som nu tagit hämnd?

HAH, tejp är kasst. Kör med straps nu för tiden ;) :näsblod

Vilken mardröm - beklagar. Hoppas att du snabbt kommer till botten med detta. Av vad man läst är det inte helt enkelt att lösa den här typen av saker.

Hur har polisen föreslagit att du ska gå vidare? Det finns ett antal artiklar där det står en rad punkter vad man ska tänka på och råd från personer som gått igenom pärsen att få sin identitet stulen. Läs igenom dem så fort du kan om du inte får några bra tips här. Sök på nätet.

Här har du en artikel du kan börja läsa:
http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/allt-fler-identiteter-kapas_1830863.e24

Tack ska läsa lite där.
Nej hon på polisen jag fick prata med när jag gjorde anmälan var inte helt med i matchen.
Hon frågade mig hur dom kunde köpa en bil och på avbetalning dessutom i mitt namn. Sen frågade hon om även hur det går till, om handlarn eller köparn får pengarna först. :confused: lyckades förmedla det uttrycket rätt bra över telefon

Har polisen efterlyst mercan?
Antar att bedragaren kommer att försöka avyttra den snabbt och få ihop lite pengar. Då skadar det ju inte att den är efterlyst av polisen.

Ingen aning faktiskt, fick inget regg av finansbolaget. Frågade inte efter det heller. Känns som mitt problem slutar ungefär där.

Men glömde visst säga det, dom lyckades spärra utbetalningen i sista sekund. Men eftersom krediten vart beviljad rätt fort och bilen inte finns med på deras sida så är den nog ute och åker någonstans

Mercan befinner sig säkerligen i öst redan. Frågan är vad man gör för att förebygga att de kommer tillbaka och hämtar mer. Det är ju ingen som kan säga nej till "dig" när du vill ta lån och blir godkänd.

Går det att sätta en tidsspärr på kredit på sig själv? Hade varit klockrent så det inte går att lösa samma dag...

Efter mycket om och men så går det att sätta kreditspärr på sig själv.
Men då måste man själv ringa till upplysningsföretagen och be om det.
Soliditet gör det bland annat, dock så måste man redan ha vart utsatt för bedrägeri eller försök till bedrägeri för att dom ska göra det.
När man då vill ha en kredit så skickas papprena om det till den adressen man är skriven på. Eftersom jag har inkast i dörren ala fort knox så lär jag känna mig säker mot nya påhitt.

Dom jag hittills hittat och ska ringa imorrn och spärra mig hos är
UC
Sergel
Bam and Bradstreet
Soliditet

Sånt jävla jobb!

Som pricken över i´et så hittade jag en vattenskada i köket i måndags :död

Klart jag betalar på nätet med kort, dock så har det bara varit på "erkända" större sidor typ. Dustin, gymgrossisten, apple osv.

HAHAHAHAH godnatt

Det blir dock problem för dig som privatperson när du har spärrat din identitet; inte heller du kommer ju att kunna använda dina id-handlingar, komma åt dina bankkonton, köra bil eller dylikt.

Hur f-n ska man kunna leva nu då?

Last edited:
Det blir dock problem för dig som privatperson när du har spärrat din identitet; inte heller du kommer ju att kunna använda dina id-handlingar, komma åt dina bankkonton, köra bil eller dylikt.

Hur f-n ska man kunna leva nu då?

Stjäl någons identitet? :) Hehe.
Men skämt åsido, borde det här inte vara tillräckligt vanligt för att det skulle finnas något system för att faktiskt kunna leva vidare som drabbad?

var ju nån snubbe för ett tag sen som kom hem från semestern
och fick räkningar för en volvo (tror jag det va) som han köpt i e-tuna (tror jag det var) medans han var i grekland (tror jag det var)

stog i tidningen att han skulle bli betalningskyldig, men vart inge uppföljning påre (tror jag) :va

var ju nån snubbe för ett tag sen som kom hem från semestern
och fick räkningar för en volvo (tror jag det va) som han köpt i e-tuna (tror jag det var) medans han var i grekland (tror jag det var)

stog i tidningen att han skulle bli betalningskyldig, men vart inge uppföljning påre (tror jag) :va

Du (tror) mycket du (tror) jag..

Fy fan vilken mardröm!

Vill jag missköta min ekonomi är jag fullt kapabel att göra det själv, så jag hoppas att jag får ha min identitet i fred.

Men samtidigt grattis, nu vet du ju att du är (eller var) kreditvärdig att köpa en frisörbil!

Fy fan vilken mardröm!

Vill jag missköta min ekonomi är jag fullt kapabel att göra det själv, så jag hoppas att jag får ha min identitet i fred.

Men samtidigt grattis, nu vet du ju att du är (eller var) kreditvärdig att köpa en frisörbil!

haha tack :rofl
Trodde jag räknades till fattig student tills idag, men nu så nuuu är jag värdig att köpa en wanna be räcer. och jag som tycker busskortet är dyrt!

Aja imorrn så får jag nog med omedelbar verkan träda av mitt uppdrag som kassör i min brf, är även firmatecknare här. Så det kan bara bli värre det här. Börjar dom pengarna försvinna och lån kommer dit i mitt namn så är det nog problem på högre nivå.
Trist läge att få 60 pers efter sig med tjära och fjädrar :crash
Mina kära sajjko grannar under mig rensar nog redan pipan i hagelbraket

Återkom gärna och berätta hur det här slutar. Själv fick jag mitt kort kapat i Sydafrika och jag har ingen aning om hur det gick till. Oroväckande minst sagt. Vi är inte så säkra som vi föreställer oss. Att få sin identitet kapad är några steg värre. Lider som sagt med dig och hoppas på en snabb lösning.

Här är en annan mardröm som man kan råka ut för:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bedragare-kapade-deras-hus-1.502880

"Rutinerna vid landets inskrivningsmyndigheter är skrämmande lätta att runda. Med elementära kunskaper om hur en fastighetsöverlåtelse går till och några förfalskade namnteckningar behöver man inte stöta på några svårare hinder för att lägga beslag på dyra fastigheter.

Och det finns pengar att hämta.

Via fastighetsregistret letar huskaparna lämpliga offer - äldre människor med värdefulla fastigheter som har små eller inga inteckningar alls. Det handlar inte om att bosätta sig i fastigheten utan att snabbt belåna den och försvinna med pengarna."

Själv har jag lyckats med bedriften att spärra mig själv, för att senare (några år) beslutat mig för att köpa en synth på avbetalning, dock var jag ju spärrad så fick bara konstiga blicka på mig :D

Tack för den nya Mercan! Den går kanon. Slog rekordet idag på 1mila turen.

Tiden: 1.6.23 sekunder! :tummenupp

Betalar du försäkring åt mig också? Vore jätte snällt.

OBS DETTA ÄR ETT SKÄMT!

Haah mycke humor :rofl

Så idag fick jag ta ledigt har suttit i telefon rätt länge nu för att få mig själv spärrad

Är nu spärrad hos

UC
Sergel
Dob Soliditet
Syna
Creditsafe
Business check

Även ringt till en del småskuttar också, men dom flesta köpte in sina tjänster från de tre övre.

Även mitt boende är spärrad för belåning :tummenupp

Det som är kvar nu är att gräva lite till hos den som gav mig krediten, sen faxa iväg polisanmälan till de överstående kreditupplysarna

xibalba

Hos vilken upplysning var du spärrad?

Back