FAKTA om olika sm hojar

Hondacrf450sm

-In Flames-
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Ekerö/Stockholm
Hoj
Honda CRF 450 Motard TILL SALU
Här är det tänkt att vi ska kunna lista olika hojar och fakta om dessa.
Undvik helst löjliga påhopp på andra märken, men avsluta gärna med din egen
åsikt och kommentar om vad du tycker om hojen.

T.ex:
Honda HM CRF 450 motard.
Fabriksbyggs av HM i italien från crosshoj till motardhoj. Finns även i HM byggd
enduroversion.
Crosskit kan köpas till motarden, innehåller crosshjulen, crossljuddämpare som
ger +10hk, crossplast m.m. Även reservdelskit medföljer ny mc.
Racemässig hoj som trivs bäst på bana. Ev lite gatbus, men absolut inte
touringåka (smörjningen är ej byggd för att köra på jämngas).
Även mycket konkurrenskraftig på cross och endurobanan.
46 hk med gatgodkända dämpare, 56 hk med crossljuddämparen.
4,25 fälg bak, passar bäst med 150-155 breda däck.
Väger 104 kg torr.
Bör servas tätt, 15 tim på kolven enl servicebok. Beroende på körning kan man
givetvis variera detta, det bästa är ju alltid att mäta kolven vid första byte så
ser man hur ens körstil sliter.
Oljebyte var 5:e timma bör göras i motorn, växellådsolja och filter var 15:e.
 
ÅNEJ, det blev en sån tråd oxå :D
Jag gör mitt bästa...

Kort historia:
Husaberg startades i slutet av 80talet. Köptes 1995/1996 av KTM för att de snabbt skulle få lite 4t-kunskaper av världsklass (enda påhoppet, jag lovar). Tillverkningen skedde först i en lada på Husabergs udde utanför Askersund (därav namnet). Någon gång på 90talet (minns ej när) flyttade tillverkningen till lilla Röfors strax söder om den mäktiga ehhhh stan?, nej, byn?, ja troligare, LAXÅ. Gissa var jag är uppväxt, hehe. Där gjordes hojarna t.o.m 2003. Från 2004 är de tillverkade i Österrike :(

Husaberg från 2001.
Vad har hänt:
2001 kom nya motorgenerationen som var kraftigt omgjord jämfört med tidigare. Den gamla 600n ersattes av 650 bl.a. 2001 betraktas väl som lite mer riskabel av vissa medans andra inte märkt några problem (jag t.ex). 2002 uppdaterades motorn lite (vipparmslagringar, balansviktslager osv) för bättre hållbarhet men fick en lite tråkigare (kortare) effektkurva. 2003 uppdaterades motorn ytterliggare lite (bl.a vipporna igen) och fick en sjuhelvetes effektkurva (speciellt med ett mer öppet system). Det man ska tänka på är väl i första hand vipporna på 01 och 02 som behöver bytas mer ofta än vad man kan tycka, de flesta uppdaterar till 03vippor och har på så viss löst problemet. 2004 byttes den gamla Del'orton ut mot en modernare (och MYCKET dyrare Keihin FCR) förgasare, tändsystemet byttes från gamla hederliga SEM till Kokusan. Även batteri och startmotor blev kraftigare. Toppen gjorde om för att kunna använda KTMs vipparmar. Den, tycker iaf jag, grymma frambromsen är samma 01/02/03 och har till 04 fått sexkolvsok. Enda chassiändringar som jag vet om skedde till 03 då geometrierna ändrades lite (lägre bakram och brantare gaffel om jag minns rätt). Kort sagt är nyare bättre men gammal är INTE = dålig!!!

Service:
Ingen fara!!! Byt lite olja och filter så håller gamla bettan utmärkt. 01/02 rekomenderades 5h på olja och filter vartannat oljebyte. 03 och framåt 10h på både olja och filter. Olja bytes genom att oljepluggen skruvas bort (från 03 även magnetpluggen som sitter precis bredvid). Titta när oljan rinner ut. Tillbaka med pluggen och i med ny olja. Tokenkelt! Ska även filtret bytas behövs ytterliggare TRE skruvar lossas, bort med filtret och in med det nya. Oxå tokenkelt. Ställa ventiler är enkelt från 03 eftersom lite elektronik flyttades. Innan var det lite bökigt att komma åt. Svårt och pilligt första gången sedan enkelt och snabbt gjort.

Att köra:
Underbara. Låga. Lätta och massor av kraft. Enda jag kan komma på är att jag skulle vilja ha smalare tank, typ HM450/KTM525. Tänker inte gå in mer på det här eftersom det då blir för mkt tyckande från min sida.


Kommer nog bli mer tillägg här från mig men just nu tror jag inte min arbetsgivare vill betala mer Husa-fakta. I'll be back :tomten
 
15h på kolven är väll bara första gången... Så sa en elit crossåkare till mig... Han hade bara bytt 1gång i mitten av säsongen...
 
Fixx skrev:
15h på kolven är väll bara första gången... Så sa en elit crossåkare till mig... Han hade bara bytt 1gång i mitten av säsongen...
Helst ingen frågelåda här va? Bara så rena fakta så långt det går....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top