Facklig hjälp! Vdr. Uppsägningar i Dk

PinkPassion

Member of the Pink Ladies
Gick med
14 Aug 2008
Hoj
kawasaki er6n -12, Suzuki rm 125 -99
Hej!

Behöver lite hjälp av någon här som e kunnig inom detta.

Börjar från början..

Anställd sedan den 14 juni 2008 som timanställd.
Blev fast anställd den 2 februari 2009 100%

Idag: Pga. arbetsbrist blir jag omplacerad som extra anställd p timbasis minimum 80h/m (80h/m muntligt avtal)

På det kontraktet där jag är fast anställd står det 30 dagars uppsägningstid...Men enligt många telefonsamtal visar det sig att jag har rätt till 3 månaders uppsägningstid, dvs fram till 1 feb.

Nu, har jag funnit ett annat jobb, var på intervju idag, INOM SAMMA koncern, med samma budget osv... där dom vill gå med på att anställa mig som fast 100% o utan prövotid med ett kontrakt där det står att jag varit fast sedan den 2/2-09.
Det nya kontraktet på 80h/m blir hävt (om jag godkänner det) om jag blir anställd på det nya och då kommer inte uppsägningstiden gälla.

Deras krav var (om jag blir anställd) att jag får 160.33h utbetalt fram till dec månad och sedan får jag lön av mitt nya jobb i stället framöver eftersom det är inom samma koncern så jag får inte de resterande 2 månaderna.

Om jag förstått det rätt, är detta gynsamt för mig eller missar jag något?
företagen är i filial med varandra så dom är ändå 2 olika företag, men det ena äger det andra. Jag blev uppsagd från det som är ägt, varit på intervju på det som äger hehe..
Allt är regelrätt enligt facket hoppas jag?
Givetvis ska jag tala med min fackförening oxå i dk, men jag ville vara kolla om det finns någon här som varit med om samma sak?

Mvh Pink

"Deras krav var (om jag blir anställd) att jag får 160.33h utbetalt fram till dec månad och sedan får jag lön av mitt nya jobb i stället framöver eftersom det är inom samma koncern så jag får inte de resterande 2 månaderna."

Men jag antar att du kommer få lön ifrån det "nya" företaget under dom resterande 2 månaderna?
Så länge du får lön alla månader och det inte blir något uppehåll så är ju allting rätt.
Sen att du får tillgodose dig din tid i företaget är ju bara ett plus.

Klart att det är gynnsamt. Du får ett nytt jobb på heltid och slipper gå arbetslös. Det du undrar över är väl om du inte borde ha haft lön från det gamla fram tills uppsägningen går ut, och det borde du väl men iaf enligt svenska regler kan det gamla företaget tvinga dig att jobba kvar uppsägningstiden ut, och då har nog tåget för det nya jobbet gått.

Ta det nya jobbet och flina hela vägen till banken med dina danska dollars!! :tummenupp

Det man måste vara medveten om är att DK har helt andra regler än oss i Svedala och man MÅSTE kolla allt innan man gör någonting så att man inte tar det Svenska regelverket som referens i sina beslut i Danmark. Det vet du redan man jag råder dig att ta kontakt med den Danska sidans myndigheter så att du inte ställer till nånting för dig själv.

Det man måste vara medveten om är att DK har helt andra regler än oss i Svedala och man MÅSTE kolla allt innan man gör någonting så att man inte tar det Svenska regelverket som referens i sina beslut i Danmark. Det vet du redan man jag råder dig att ta kontakt med den Danska sidans myndigheter så att du inte ställer till nånting för dig själv.
Håller med VBK på alla punkter, den danska arbetsrätten ser helt annorlunda ut än den svenska. Deras regler för uppsägning och anställning är mycket mer flexibla för arbetsgivaren mot vad vi är vana vid. Å andra sidan är deras arbetslöshetsskydd också uppbyggt annorlunda mot här.
Kolla med rätt fack innan du gör något!

tack för alla tips!! Ska snacka med min danska fackförening idag. Många varma kramar Sofie :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti