Facelift på en Kawasaki GPZ 750 -83:a

slobban898

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2009
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hej!

Jag är ny här på forumet och tänkte se om det går att få lite hjälp och tips till ett projekt som jag snart skall dra igång:

Jag har en gammal Kawasaki GPZ 750 från 1983 som jag skall bygga om lite för att få ett lite mordernare utseende.
Det jag har tänkt göra (i första hand iallafall) är att jag skall plocka bort den hemskt fula kåpan i näsan och byta mot ett runt (antagligen) lyse.. och sen skall jag även bygga om bakpartiet (stänkskärm, lampa o blinkers m.m.)

Är det någon som har gjort något likande pa en GPZ som har lite tips?
Väldigt trevligt vore det om någon har lite ideér på vart man kan köpa passande lampor och om det finns färdiga fästen till dessa eller om dessa måste göras själv...

Alla tips är hjärtligt välkomna!

Om ni kollar på denna länk kan ni se lite hur jag tänkt med bakpartiet:
http://www.blocket.se/ostergotland/K....htm?ca=15&w=3

Och om nu kollar denna sa kan ni se hur jag tänkt med frampartiet:
http://www.blocket.se/stockholm/Kawa....htm?ca=15&w=3

MVH
Robert

gpz

Hej, har själv en likadan. Framlampa från en Triumph, rund. Miniblinkers.
Tog bort baklampan och satte dit en liten ledlampa istället. Den är under ombyggnad, men bara de grejerna gör att den ser nättare ut.

Hej, har själv en likadan. Framlampa från en Triumph, rund. Miniblinkers.
Tog bort baklampan och satte dit en liten ledlampa istället. Den är under ombyggnad, men bara de grejerna gör att den ser nättare ut.

Fast -82 har inte stora likheter med din årsmodell utseendemässigt, kantigare och mer retro. Hade ju toppkåpa med fyrkantig lampa t ex. Säger absolut inte att de ändringarna skulle bli fel, bara att de cyklarna ser väldigt olika ut.

Den svartvita bilden i ditt garage, är det din eller inspirationsbild? Gillar, som att öppna en engelsk streetfighterblaska från mitten av 90-talet, vilket jag har en hög av. Några fina 750 och 750 turbo i de tidningarna!

Fast -82 har inte stora likheter med din årsmodell utseendemässigt, kantigare och mer retro. Hade ju toppkåpa med fyrkantig lampa t ex. Säger absolut inte att de ändringarna skulle bli fel, bara att de cyklarna ser väldigt olika ut.

Den svartvita bilden i ditt garage, är det din eller inspirationsbild? Gillar, som att öppna en engelsk streetfighterblaska från mitten av 90-talet, vilket jag har en hög av. Några fina 750 och 750 turbo i de tidningarna!

Svart/vit? Min hoj är numera svart om det är den du syftar på kanske. ?
Vet inte riktigt vad du menar med -82 då både min och trådstartarens är från 83. Min hade från början toppkåpa med fyrkantig lampa. Fattade det som att det var den modellen trådstartaren hade.
Ganska enkla förändringar gjorda. Bort med kåpa och lampa, på med rund lampa, ny strykrona och streetfighterstyre.
Dock ska min bli vit under sommaren och bl a få gaffelbälgar. Återkommer med resultatet.

Vet inte riktigt vad du menar med -82 då både min och trådstartarens är från 83. Min hade från början toppkåpa med fyrkantig lampa. Fattade det som att det var den modellen trådstartaren hade.
Ganska enkla förändringar gjorda. Bort med kåpa och lampa, på med rund lampa, ny strykrona och streetfighterstyre.
Dock ska min bli vit under sommaren och bl a få gaffelbälgar. Återkommer med resultatet.

Dubbelfel av mig! Tag emot en ödmjuk ursäkt.

Bara tänkte -82, vet inte varför, (Vet jag visst. Det är för att kompisen hade en sån -82 för mkt länge sen. När 750 och gpz nämns är det den hojen jag ser).

Blir lite kryptiskt när jag talar om styrmonterad kåpa och annat bodywork. -83 har ju fantastiska linjer, betydligt mer harmoni än gpz 750/900 som kom året efter din. Ännu finare utan kåpan. Man kanske skall läsa ursprungsinlägget en gång till innan man hasplar ur sig ogenomtänkta svar. Får lite Mad Maxvibbar av din cykel, gaffelbälgar är ju helt rätt på det bygget och funktionellt dessutom.

Kör på med dina idéer!

Dubbelfel av mig! Tag emot en ödmjuk ursäkt.

Bara tänkte -82, vet inte varför, (Vet jag visst. Det är för att kompisen hade en sån -82 för mkt länge sen. När 750 och gpz nämns är det den hojen jag ser).

Blir lite kryptiskt när jag talar om styrmonterad kåpa och annat bodywork. -83 har ju fantastiska linjer, betydligt mer harmoni än gpz 750/900 som kom året efter din. Ännu finare utan kåpan. Man kanske skall läsa ursprungsinlägget en gång till innan man hasplar ur sig ogenomtänkta svar. Får lite Mad Maxvibbar av din cykel, gaffelbälgar är ju helt rätt på det bygget och funktionellt dessutom.

Kör på med dina idéer!

No danger on the roof! :)
Ja, man får hoppas det blir lyckat till slut. Precis, det är lite den där råa mad max looken på den :)

styrkrona!!!

Tjenare, tänkte bara ta och fråga dig vart du köpte styrkronan och vad den kosta eller om du gjort den själv!!
Har en likadan hoj vettu och skulle vilja "räta ut" styret lite!

Tjenare, tänkte bara ta och fråga dig vart du köpte styrkronan och vad den kosta eller om du gjort den själv!!
Har en likadan hoj vettu och skulle vilja "räta ut" styret lite!

Hej, köpte den via nätet på en tysk streetfightersida. Minns inte namnet nu tyvärr. Kan kolla upp det och återkomma. Krona plus styre för strax under 2000 inkl frakt har jag för mig.
Är inte helt säker på att det var ett bra drag dock, hojen är på sätt och vis coolare när man har clip ons och ändrar looken så den blir mer åt caféhållet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman