f-säkring på trygg hansa

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
blev glad när jag kolla upp min f-säkring hos trygg hansa via deras online tjänst och fick en premie på 9802 kr hel/hel, nu när jag tänkte sätta i gång den fick jag reda på följande, den premien räknas på om jag har den på ställd hela året :/ den faktiska månadskostnaden blev om jag inte har på den året runt ca 1300:- hel/månaden "blir sk sommar tillägg" så för mig så räknar jag ju då för att jämföra mot andra f-bolag 1300x12 = 15600 fy fan, ringde då och kolla med folksam som ger mig ett pris på 13000 hel/hel = 1083

dom kan konsten att teckna nya kunder , men fan vad det skiljer mot den faktiska summan, så nu blev det folksam i stället, tjäna jag ju typ 300 i månaden..

kolla upp detta ni som har trygg hansa innan ni ställer på hojjen //M

mojjsan skrev:
blev glad när jag kolla upp min f-säkring hos trygg hansa via deras online tjänst och fick en premie på 9802 kr hel/hel, nu när jag tänkte sätta i gång den fick jag reda på följande, den premien räknas på om jag har den på ställd hela året :/ den faktiska månadskostnaden blev om jag inte har på den året runt ca 1300:- hel/månaden "blir sk sommar tillägg" så för mig så räknar jag ju då för att jämföra mot andra f-bolag 1300x12 = 15600 fy fan, ringde då och kolla med folksam som ger mig ett pris på 13000 hel/hel = 1083

dom kan konsten att teckna nya kunder , men fan vad det skiljer mot den faktiska summan, så nu blev det folksam i stället, tjäna jag ju typ 300 i månaden..

Men blir det inte lite fel där du kör väl inte med sommarpremie året runt?

Det du faktist betalar på ett år blir ju 9802:- eller?

Alltså du betalar 1300:-/ mån under sommaren. April-Sep om jag minns rätt, sen sjunker ju premien igen för att hamna på slutsumman 9802:- när det gått ett år.

Så har det funkat på mig iaf, och något annat borde vara väldans ologiskt...

Sen har väl alla bolag ett påslag vid månadsdebitering, men det brukar röra sig om 6%

mojjsan skrev:

jag har TH. jag har hel/hel för drygt 13k vilket blir typ 1100/månad, men premien är olika för olika månader, tror det kostar några hundralappar vintermånaderna (om jag itne ställer av vill sga för då blir det nästan gratis), mars/april blir dyrare och sen en ordentlig höjning på sommarmånaderna

Nu skall man nog inte enbart titta sig blind på premier. Kontrollera villkor speciellt tilläggsvillkor,aktsamhetskrav samt självrisker. Både Folksam och Bilsport&mc har krav på att hojen nattetid skall förvaras inlåst. Det har T-H bara på HD och Buell. Självriskreducering/rabatt för larm/immobilizer, om självrisken sjunker efter ett visst antal år som "trogen" kund osv kan också påverka valet av FB. I övrigt vad Anderzzon och Naurin redan svarat.

Anderzzon skrev:
Men blir det inte lite fel där du kör väl inte med sommarpremie året runt?

Det du faktist betalar på ett år blir ju 9802:- eller?

Alltså du betalar 1300:-/ mån under sommaren. April-Sep om jag minns rätt, sen sjunker ju premien igen för att hamna på slutsumman 9802:- när det gått ett år.

Så har det funkat på mig iaf, och något annat borde vara väldans ologiskt...

Sen har väl alla bolag ett påslag vid månadsdebitering, men det brukar röra sig om 6%

april-september kopstar den mig 1300 i månaden, skulle jag ha den på hela året blir det 9802 kr, jag vill ju inte ha på den under vintern, och därför får jag pynta fett under sommaren,så jag tjänar på att teckna hos folksam eftersom jag kan ställa av och på när jag vill till en fast månads kostnad " 1083" jag betalar mer än gärna ca 300:- mindre i månaden,

Jag har kollat runt lite och de verkar som folksam är billigast för de hojar ja kollat (bara sport) Om man är med i SMC får man 20% i rabbat också! :banana

mojjsan skrev:
april-september kopstar den mig 1300 i månaden, skulle jag ha den på hela året blir det 9802 kr, jag vill ju inte ha på den under vintern, och därför får jag pynta fett under sommaren,så jag tjänar på att teckna hos folksam eftersom jag kan ställa av och på när jag vill till en fast månads kostnad " 1083" jag betalar mer än gärna ca 300:- mindre i månaden,

Även om du ställer av den på vintern så kostar den ju fortfarande 1300:-/ mån på sommaren... Det var mer de där 15k som jag hakade upp mig på hehe

Men jag håller med dig pengar är pengar, jag har If nu mer, eftersom det är fast månadskostnad. Alltså en dyrare årspremie men avställd på vintern så blir det summasumarum billigare :)

såhär är det (vetarn)

du får ett pris när du slår på trygg hansas hemsida som beskriver helårskostnad. men då kan du ställa av hojjen. säg att du får en helårskostnad på 10000 på din hoj. men har du den AVSTÄLLD hela sommaren och PÅSTÄLLD hela vinterns så kommer du betala kanske 1000.- helåret.

Försäkringen du räknar ut på internet är ju baserad på att du har cykeln påställd hela året.

Hög säsong är mellan 1april och sista september och då betalar du mer i månaden. säg att du betalar 1333.- i månaden under högsäsongsmånaderna så är det bara 2000 kvar under långsäsongsmånadenra vilket blir 333 i månaden (om du har den påställd hela året.

jag fick en försäkring på dryga 9500 helår men räknar med att i pengar punga ut 7500/8000 i pengar under året m man slår ihop allt då jag kommer ställa av den när jag åker på semester (om det inte blir en hojsemester) eller om det är snö eller dylikt..

hoppas ni förstod.. kanske är lite vilsen på att förklara! men för mig blev trygg hansa billigare

Detta gäller för trygghansa.

1april till sista september står för 75% av totala årskostnaden vilket gör att man direkt kan räkna bort 25 % av totala kostnaden.
150 kr hel/helår kostar stöld/brandskydd vid avställning om man har försäkring hos dem och då är det inga problem att ställa av och på.

Om en försäkring kostar 10 000 hel/helår så kan man alltså räkna med att som mest betala 7650 kr.

För varje månad under perioden april till sista december som man inte kör kan man sedan räkna bort 1250 spänn. Dvs är hojen avställd totalt 30 dagar under den perioden, dra av 1250 spänn från 7650.

Mig veterligen så är de billigast för dem som har mycket effekt i hojen eller är unga själva...Gubbs har säkert någe annat som är billigare

mojjsan skrev:

ja men ställer du av den efter säsongen så övergår den automatiskt till en sk. garageförsäkring som kommer att kosta 10 spänn i månaden! din premie baseras på 12 månader men ställer du av den så blir det knappt mkt dyrare än upgiften du har fått av trygghansa. jag kommer att teckna hos th, och sedan ställa av den vintertid. stäler du inte av hojjen så sjunker din premie till ca 200 spänn så du kommer inte att betala mer än uppgiften du har fått av th. så dom där 13000:- du pratar om stämmer alltså inte :tummenupp

Joe Schmoe skrev:
Vad bra att du drog ihop ordet lite, sparade ju in ett helt tecken. :tummenupp
//Johan (legitimerad grinkuk)

Vad bra att du kommenterade det så jag slapp.

/Arg a-ons-l-sare.

Menade tex att du kan dra av 1250 spänn om den står avställd 30 dagar mellan 1:a april till sista september som du inte kör... (absolut inte december som jag skrev tidigare)

man kan också säga att du får tillbaks 41 spänn per dag som den är avställd under den perioden...

Så du sumpade nog ganska mycket pengar på att byta från dem...

vad jag förstått på T-H så om det kostar 10 000 helårs, så betalar du helår, sen kvittar det om du har den påställd eller inte? jag betalar ca 5700 halv/helår på TH, och då spelar det ingen roll om den är påställd eller inte, betalar knappt något på vintern, men desto mer på sommarn.

Så man slipper alltså strula med avställning/påställning stup i kvarten...

Saxat från TH.

Kan man ställa hojen ur trafik under pågående hojsäsong?

Svar: Nej, premien på Trygg-Hansas hojförsäkring är årsdifferentierad och varierar med säsong, det vill säga att du betalar mer under sommarhalvåret. Detta innebär att motorcykeln alltid ska vara inregistrerad i trafik.

Last edited:
AlphA skrev:
Menade tex att du kan dra av 1250 spänn om den står avställd 30 dagar mellan 1:a april till sista september som du inte kör... (absolut inte december som jag skrev tidigare)

man kan också säga att du får tillbaks 41 spänn per dag som den är avställd under den perioden...

Så du sumpade nog ganska mycket pengar på att byta från dem...

vad är det du inte fattar ? 9802 hel/hel, då måste jag betala så pass för att nyttja min billiga del, vill jag ha på den 4 månader i stället för jag glatt betala 1300kr x 4 =5200:- tar jag folksam 1083x4 = 4000:- vill du sedan betala mer och blir lurad på din billiga helårs premie så gör det, jag prata med kundtjänst
till och med han tyckte jag skulle byta till folksam eftersom det priset kunde dom inte slå eftersom jag har ett fast månads pris från folksam.

Svart på vitt T-H 1300kr månaden eftersom det är säsong april-september alltså 9805:- är skit snack för mitt ända mål är alltså att köra hoj på sommaren.

folksam 1080:- månaden 13000/ hel/hel betalr endast för tiden jag har den på
samma månads premie..

så kör jag bara tex 4 månader tjänar jag ju på folksam, betalar ändå bara 21kr i månaden vinter tid så mitt hel/hel ser ut följande, ca 4.5 månader körning 4500+ 150 kr i garageförsäkring 4600:- hel/ hel "säsong" det jag kör med andra ord.

Anderzzon skrev:
Även om du ställer av den på vintern så kostar den ju fortfarande 1300:-/ mån på sommaren... Det var mer de där 15k som jag hakade upp mig på hehe

Men jag håller med dig pengar är pengar, jag har If nu mer, eftersom det är fast månadskostnad. Alltså en dyrare årspremie men avställd på vintern så blir det summasumarum billigare :)

precis blir billigare så om man inte vill åka sporthoj på vintern då för astt utnyttja sin " billiga del"

Last edited:
ztrid skrev:
Om man är med i SMC får man 20% i rabbat också! :banana
Hmmm, trodde det var 10% som det står på SMC:s hemsida....

"Som SMC-medlem har du numera 3 val när du skall teckna försäkring hos Folksam:

Folksam Bas-försäkring med 10 % SMC-rabatt
Folksam Året-runt försäkring med 10 % SMC-rabatt
SMC-Försäkringen med bland annat krav på fortbildning."

abethebabe skrev:
ja men ställer du av den efter säsongen så övergår den automatiskt till en sk. garageförsäkring som kommer att kosta 10 spänn i månaden! din premie baseras på 12 månader men ställer du av den så blir det knappt mkt dyrare än upgiften du har fått av trygghansa. jag kommer att teckna hos th, och sedan ställa av den vintertid. stäler du inte av hojjen så sjunker din premie till ca 200 spänn så du kommer inte att betala mer än uppgiften du har fått av th. så dom där 13000:- du pratar om stämmer alltså inte :tummenupp

jag kollade på deras hemsida igår och det går inte att ställa av hojen det blir den summan på ett år du får fram kvittar hur du gör, du betalar bara den större delen mellan april och september, innan någon säger emot gå ut och kolla på deras hemsida

mojjsan skrev:
vad är det du inte fattar ? 9802 hel/hel, då måste jag betala så pass för att nyttja min billiga del, vill jag ha på den 4 månader i stället för jag glatt betala 1300kr x 4 =5200:- tar jag folksam 1083x4 = 4000:- vill du sedan betala mer och blir lurad på din billiga helårs premie så gör det, jag prata med kundtjänst
till och med han tyckte jag skulle byta till folksam eftersom det priset kunde dom inte slå eftersom jag har ett fast månads pris från folksam.

Svart på vitt T-H 1300kr månaden eftersom det är säsong april-september alltså 9805:- är skit snack för mitt ända mål är alltså att köra hoj på sommaren.

folksam 1080:- månaden 13000/ hel/hel betalr endast för tiden jag har den på
samma månads premie..

så kör jag bara tex 4 månader tjänar jag ju på folksam, betalar ändå bara 21kr i månaden vinter tid så mitt hel/hel ser ut följande, ca 4.5 månader körning 4500+ 150 kr i garageförsäkring 4600:- hel/ hel "säsong" det jag kör med andra ord.

precis blir billigare så om man inte vill åka sporthoj på vintern då för astt utnyttja sin " billiga del"

det du skriver stämmer, sen finns här folk som aldrig ger fast man har fakta.
Vad är det för årsmodell på din r1,

pratade med TH idag och man kan ställa av och på hur man vill när man vill och om man vill för min del så kostar det 6507:- hel/hel alltså 813:- i mån april t.o.m september och oktober t.o.m mars 163:- i mån.
Om jag ställer av så kostar det 626:- per år alltså 52:- i mån.

OBS detta gäller för just mig för att få ett 93% rätt svar så får ma nringa personligen för tyvärr så får man ju olika svar beroende vem man pratar med när man ringer :va

tl1000larsson skrev:
pratade med TH idag och man kan ställa av och på hur man vill när man vill och om man vill för min del så kostar det 6507:- hel/hel alltså 813:- i mån april t.o.m september och oktober t.o.m mars 163:- i mån.
Om jag ställer av så kostar det 626:- per år alltså 52:- i mån.

OBS detta gäller för just mig för att få ett 93% rätt svar så får ma nringa personligen för tyvärr så får man ju olika svar beroende vem man pratar med när man ringer :va

visst kan du göra det, men räkna på dina 813 kr i månaden slå det på den säsongs betonade perioden 813x6 = 4878:- testa det mot tex folksam se vad du får för en helårs f-säkring slp det sedan på antal månader du kör så kommer det bli billigare, du betalar ett över pris gentimot andra bolag, som har en års premie du kan dela på 12,
svårare än så är det inte för att din sk "billiga f-säkrings skall bli så måste du ha den året runt, visst låter ju bra med 9802kr skulle jag få den års premien med folsam skulle jag i stället för mot trygg hansa som vill ha 1300kr månaden april till sep, och folksam då i stället räknat på samma premie fast en riktig helårs f-säkring blir då 816:- hoppas ni fattar detta annars börjar jag bli orolig för en del av er !!!!

#kgc-folke# skrev:
jag kollade på deras hemsida igår och det går inte att ställa av hojen det blir den summan på ett år du får fram kvittar hur du gör, du betalar bara den större delen mellan april och september, innan någon säger emot gå ut och kolla på deras hemsida

det du skriver stämmer, sen finns här folk som aldrig ger fast man har fakta.
Vad är det för årsmodell på din r1,

en -99´a

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla