Förvaring av skinnställ

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Förvaring av skinnställ (OBS !! EJ vinterförvaring)

Tjena allihopa...

När jag var mindre så hade mina farföräldrar sådana här hänggarderober, eller vad det nu kallas.
Det var i princip en galge med en säck som hängde ner från den, som öppnades med ett blixtlås.
Förr var det vanligt att man förvarade sina vinterkläder, kostymer, klänningar och dylikt i sådana "mjuka garderober", numer är det inte lika vanligt.

Nu är iallafall jag på jakt efter sådana tingestar, som jag tänkte förvara mina skinnställ i.
Detta för att slippa ha dom i lägenheten, men vill ju inte att mina garagespindlar ska bygga bon i dom för det. :gnissla

Hittills har jag endast hittat en kort modell för enbart jackor, men jag vill ha fullängd så skinnställen kan få plats på ett enkelt sätt, utan att vikas.
Det finns även små kantiga garderober med plats för flera kläder, men dessa är lite för stora och otympliga för mitt garage.

Jag hoppas nu att någon här vet var man kan hitta vad jag söker.
(Självklart bör det inte kosta allt för mycket heller. :tungan )

Kom annars gärna med andra tips på liknande lösningar.
Kör hårt...

Last edited:
War-psycho skrev:
Tjena allihopa...

När jag var mindre så hade mina farföräldrar sådana här hänggarderober, eller vad det nu kallas.
Det var i princip en galge med en säck som hängde ner från den, som öppnades med ett blixtlås.
Förr var det vanligt att man förvarade sina vinterkläder, kostymer, klänningar och dylikt i sådana "mjuka garderober", numer är det inte lika vanligt.

Nu är iallafall jag på jakt efter sådana tingestar, som jag tänkte förvara mina skinnställ i.
Detta för att slippa ha dom i lägenheten, men vill ju inte att mina garagespindlar ska bygga bon i dom för det. :gnissla

.

Jag har också fått denna idè då jag nyligen fått en vind på 30-40 kvm! Det är dock en sk. Råvind utan värme vilket gör det ganska kallt vintertid! :(

Nån som förvarar/förvarat på detta vis och blir skinnet i sämre skick eller så? :va

Har du stället hängande på en galge hela vintern kan axelpartiet förlora sin passform, det är bättre att stuva det i en stor väska eller lägga det i en hög på en hylla eller längst nere i en garderob.

Då kör vi ett trådlyft...

Tack för alla svar, tyvärr har jag inte hittat något ännu.
Dom länkar jag fick hade t.ex. inte fullängdsvarianter.

Jag skulle också vilja förtydliga behovet lite.

Detta är inte tänkt som vinterförvaring, utan mer som sommargarderob i garaget.
Jag har tyvärr inte mitt garage precis där jag bor, och skulle vilja slippa släpa utrustningen till & från garaget varje dag.
Men garage blir ju som bekant ofta dammiga, och mitt har några spindlar som grannar.
Så det vore ju fint om man kunde hänga in skinnstället i en inklädd klädhängare (som beskrivet ovan), efter man kört en sväng.
Vore ju inte kul om dom hängde helt öppet och massa spindlar flyttat in i stället under natten. :3freak

Så gärna fler tips på var jag kan hitta dessa hänggarderober.
(Läs ovan för att se vilka jag menar.)

R400 skrev:
Har du stället hängande på en galge hela vintern kan axelpartiet förlora sin passform, det är bättre att stuva det i en stor väska eller lägga det i en hög på en hylla eller längst nere i en garderob.

Det gör det inte alls det!! Har du varit på en mc-firma nån gång så ser du hur dom förvarar sina skinnställ, just det! På galge.

Jag har alltid haft mina skinnställ insmorda och på galge över vintern och aldrig upplevt att dom har förlorat passformen.

Krills skrev:
Det gör det inte alls det!! Har du varit på en mc-firma nån gång så ser du hur dom förvarar sina skinnställ, just det! På galge.

Jag har alltid haft mina skinnställ insmorda och på galge över vintern och aldrig upplevt att dom har förlorat passformen.

Jag håller med. Att lägga stället i en hög eller nedpackad i en väska borde vara ännu värre för stället och orsaka fula slitveck i skinnet. Det bästa vore nog att ha dem liggandes plant i sin fulla längd. Men vem har plats för det?

War-psycho skrev:
Tjena allihopa...

Nu är iallafall jag på jakt efter sådana tingestar, som jag tänkte förvara mina skinnställ i

Kom annars gärna med andra tips på liknande lösningar.
Kör hårt...

För bövelen, häng inte stället på en galge över vintern. Det gör jag, och jag garanterar, det torkar ihop. Jag har samma problem varenda vår att komma i det förbenade stället för att det blivit mindre under vintern.

När jag väl kommit i stället, där inte ens körkortet då får plats utan måste förvaras i en väska utanpå så uppstår nästa problem. Det är svårt att andas, ut går bra men in.... Hänt flera gånger att jag redan efter någon kilometer kört av vägen p g a andtäppa. Tillskyndande har då dragit ner blixtlåsen en bit varefter jag vaknar upp igen.

Nä skinn är ett lömskt material, det passar ju alltid på den som bär det som orginal, men som skinnställ krymper de alltid under vintern.

Så det så!

Busafreak skrev:
För bövelen, häng inte stället på en galge över vintern. Det gör jag, och jag garanterar, det torkar ihop. Jag har samma problem varenda vår att komma i det förbenade stället för att det blivit mindre under vintern.

När jag väl kommit i stället, där inte ens körkortet då får plats utan måste förvaras i en väska utanpå så uppstår nästa problem. Det är svårt att andas, ut går bra men in.... Hänt flera gånger att jag redan efter någon kilometer kört av vägen p g a andtäppa. Tillskyndande har då dragit ner blixtlåsen en bit varefter jag vaknar upp igen.

Nä skinn är ett lömskt material, det passar ju alltid på den som bär det som orginal, men som skinnställ krymper de alltid under vintern.

Så det så!

Jo..eller så är det julmaten som inte riktigt släppt taget.. :D

Häng stället på en galge som är anpassad för ändamålet alltså en bred galge ingen smal galge typ sådan du får HM när du köpt en skjorta. Vik sedan upp benen bakåt och använd dom små öglorna som finns längs ner på benen och trä dom över kroken på galgen så att skinstället hänger vikt på galgen.

Så förvarar tillverkarna ställen när dom hänger på lager och även vi grossister.

Busafreak skrev:

Så det så!

Har jag ALDRIG varit med om eller hört talas om nån som har upplevt. Kanske är du så exhalterad över att det är vår att du hyperventilerar? :hihi

War-psycho skrev:
Detta är inte tänkt som vinterförvaring...
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
Denna tråd handlar INTE om vinterförvaring !!! :fakta

Jag blir alltså inte ett dugg hjälpt av detta tjafs, håll er till ämnet eller starta en egen tråd om ni vill diskutera detta.

Last edited:
[s
säker på att de ä stället som krymper o inte nå annat som sväller på vintern
he he man brukar ju kunna lägga på sig ha ha asgarv :yoparty

Skinnstället ska du ha på kroppen och inte hängades i en garderob :hihi

MrD13 skrev:
Såg på mc-mässan att alpinestars har förvaringspåse som du är ute efter.
Toppen...
Har dock inte hittat någon bild eller info om dom, deras egen hemsida var ju inte till nån hjälp heller.
Ska leta vidare...

Under tiden har jag hittat 2 ställen som säljer klädpåsar, fast problemet är att dom fortfarande är för korta.
Dom bör ju vara 180cm iallafall, om mina ställ ska få plast ovikta.

Här kan ni iallafall se vad för typ av påsar jag söker:

http://www.sparkop.com/Product_Info.aspx?ProductId=913

http://www.homeshop.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=313370362&pf_id=SE-291757&dept_id=SE-1

Nån variant av dessa vore ju praktiskt i mitt trånga garage kanske?
Borde ju kunna hålla den värsta smutsen & spindlarna borta över natten.
Vore skönt att slippa släpa hem ställen varje gång man kört, och har inte riktigt plats eller lust att bygga en riktig garderob i garaget, bara för 2 skinnställ.
(Gäller sommartid, vintertid är ställen hemma.)

Fler tips, gärna om nån hittat info om Alpinestars påsar t.ex. är välkomna. :tummenupp

War-psycho skrev:
Toppen...
Har dock inte hittat någon bild eller info om dom, deras egen hemsida var ju inte till nån hjälp heller.
Ska leta vidare...

Under tiden har jag hittat 2 ställen som säljer klädpåsar, fast problemet är att dom fortfarande är för korta.
Dom bör ju vara 180cm iallafall, om mina ställ ska få plast ovikta.

Här kan ni iallafall se vad för typ av påsar jag söker:

http://www.sparkop.com/Product_Info.aspx?ProductId=913

http://www.homeshop.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=313370362&pf_id=SE-291757&dept_id=SE-1

Nån variant av dessa vore ju praktiskt i mitt trånga garage kanske?
Borde ju kunna hålla den värsta smutsen & spindlarna borta över natten.
Vore skönt att slippa släpa hem ställen varje gång man kört, och har inte riktigt plats eller lust att bygga en riktig garderob i garaget, bara för 2 skinnställ.
(Gäller sommartid, vintertid är ställen hemma.)

Fler tips, gärna om nån hittat info om Alpinestars påsar t.ex. är välkomna. :tummenupp

Nicke_K kom ju med ett konstruktivt förslag. Annars är det väl pissenkelt att åka till myrorna och köpa en garderob för 50:-

tuppjuck skrev:
Nicke_K kom ju med ett konstruktivt förslag. Annars är det väl pissenkelt att åka till myrorna och köpa en garderob för 50:-

Tror du inte du kan ta o kombinera alla tips som kommit in då?!
*Bred galge
*Häng upp bena
*Köp en sån dära påse som är för kort
Sen slår du bara upp en 4" spik i ditt garagetak o kröker te han...

Problemlösning på marknivå om du frågar mig!

tuppjuck skrev:
Jorå, alla förslag är välkomna.
Men jag vill ju inte bara hänga upp ställen på en galge, utan även skydda mot smuts, damm & diverse kryp i garaget.
Så ett överdrag skulle ju behövas ändå.
Och varför inte försöka få tag i ett i fullängd så man inte behöver vika stället, om man nu ändå söker efter en ny lösning?

På B så svarar jag: Utrymmesbrist.
Jag har alltså ett rätt litet garage, med mycket inuti. (bl.a. 3 hojar.)
Så jag försöker tillämpa compact-living filosofin så mycket som möjligt.

Så helst vill jag alltså ha 2 lösa galgar med överdrag, som har en dragkedja.
Det känns som den smidigaste lösningen för mina behov just nu iallafall.
Bara jag hittar sådana i fullängd, så man inte behöver vika å joxa.

Typ såna här, fast längre:

329.jpg

mencken skrev:
Tror du inte du kan ta o kombinera alla tips som kommit in då?!
*Bred galge
*Häng upp bena
*Köp en sån dära påse som är för kort
Sen slår du bara upp en 4" spik i ditt garagetak o kröker te han...

Problemlösning på marknivå om du frågar mig!
Jovisst... men den som söker han finner... (hoppas jag).
(Så jag kan ju se om jag hittar fullängdspåsar först.)

Och det är ju ingen panik ändå, eftersom sommaren fortfarande är en bit bort. :3freak
Sen har jag inga öglor längst ner i mina skinnställ, men man kan ju trycka i ställen med krökta ben i påsarna ändå iofs.

Lite synd att jag inte hade denna idé för några år sedan, då hade jag kunnat sno farföräldrarnas förvaringspåsar.
Dom hade varit perfekta, och är faktiskt min inspiration till denna tråden.
Men men... Vi får väl se om det dyker upp något.

Tack för alla tips hittills. :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Back