Första skinnstället?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Då ska man iväg och köpa sig sitt första skinnställ!
(Eller skall man satsa på sån där typ kevlar eller vad det är?)?

Ska precis börja övningsköra så behöver nånting att köra i, även hjälm skall införskaffas, men finns separat tråd om detta!

Vad ska man tänka på?

Hur mycket pengar "måste" man lägga på ett vettigt ställ?
(Separat jacka+byxor känns smidigast, eller?)

Tips?

Behöver även tips angående skor?

/Jocce

2-delat ställ tycker jag är smidigast.
bara att ta av jackan när man fikar.

hur mycket tillåter ekonomin?

Köp något känt märke så duger nog det mesta.. Dainese, arlenness, spyke, alpinestars osv.
Beställa från typ fc moto.de kan du spara någon krona på men se till att prova det stället du ska köpa här i sverige först.

Du låter inte direkt som en banräv så 2delat blir kanon.
Stället ska sitta tight, men inte för tight. Det kommer gå till sig efter ett tag och bli perfekt.

stövlar köper du riktiga sportstövlar.. jag rekommenderar alpinestars smx-plus.
Fan skönare än alla mina sneakers. :yoparty
Känns nypris 3000:- lite mycket så kollar du annonser här på sh eller blocket.
Prova skorna först så du vet vilken storlek du ska ha.

2-delat ställ tycker jag är smidigast.
bara att ta av jackan när man fikar.

hur mycket tillåter ekonomin?

Har inte satt nån gräns (ännu) vill mest se vad man "måste" lägga för att få ett vettigt och försöka bilda mig en uppfattning!

Har juh sett att det finns grejer för under 1000-lappen/del, men finns även grejer som kostar ett par tusenlappar per del lixom...

Vill väl kanske inte börja med att köpa värstinggrejerna som första lixom, då jag inte ens vet när jag kommer köpa egen hoj, samt vad för hoj jag kommer köpa...

/Jocce

Köp något känt märke så duger nog det mesta.. Dainese, arlenness, spyke, alpinestars osv.
Beställa från typ fc moto.de kan du spara någon krona på men se till att prova det stället du ska köpa här i sverige först.

Du låter inte direkt som en banräv så 2delat blir kanon.
Stället ska sitta tight, men inte för tight. Det kommer gå till sig efter ett tag och bli perfekt.

stövlar köper du riktiga sportstövlar.. jag rekommenderar alpinestars smx-plus.
Fan skönare än alla mina sneakers. :yoparty
Känns nypris 3000:- lite mycket så kollar du annonser här på sh eller blocket.
Prova skorna först så du vet vilken storlek du ska ha.

Okej, provade ett par alpinestar, dock osäker på modell, för ca 2000 kr (eller typ 1995:- ) kändes riktigt sköna, men min fråga blir igen vad gör dem bättre än ett par för halva priset?

/Jocce

Last edited:
Sök så finner du massor av info. De flesta verkar överensom att det är säkrast att hålla sig till de kända märkerna och att inte tumma på kvalitet. fc-moto.de är ett bra tips tycker jag, finns billiga ställ där (men testa hemma först i butik).

Lyfter lite igen...

/Jocce

Det är ingenting som säger att dom är bättre bara för att dom kostar det dubbla. Jag skulle ta dom som sitter bäst och känns skönast för vem vill åka omkring med ett bara sneakers som du får skavsår av?!

Har du sett den där nya reklamen med flytvästar(från toyota)? Ny bygger den iof mer på utseende än pris men samma poäng! Lägg lite mer pengar på riktiga grejor och lite mindre på båge och inte det dyraste men kända märken med där alla ställ sys med dubbla/tripla sömmar och detsamma gäller resterande utrustning! Hjälm: shoei eller arai då dessa är överlägsna alla andra!

Lelles MC i Uppsala har skinnställ med bra priser.
Köpte mitt Dainese tvådelat skinnställ där för 4000:- (kostat 8500:-)
Kör med Alpinestar SMX-Plus stövlar för att de är stela i fotleden åt sidorna så jag inte kan vrida foten om det skulle gå illa nån gång.
Hjälm köpte jag från MC-Boden. Märket heter NZI (ganska så okänt i Sverige än så länge men används av tex minst en förare o MotoGP)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back