Första motard till tjej?

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Har lite påtryckningar från damen min att hon vill börja åka lite me alla grabbarna.
Så jag har börjat fundera lite på vad som kan vara lämplig att ha som första hoj.
Finns det någon motard som inte är jättehög osv. Finns gott om streethojar som är lite lägre men om man ska ha något som är så pass crossigt att hon kan skifta hjulen på hösten och fortsätta åka i skogen så verkar det vara helt kört.
Visst går det att köra nåt som är lite för högt men d är inte så smidigt när man kan behöva sätta fötterna i korsningar osv.

Det hojen ska klara av är att köra lite lagom träng (inte trail-spår) och asfalt med bara däckbyte och snabb justering av stötdämpare i mellan.
Den ska vara eller gå att få LV-reggad.
Den ska vara så pass låg och lätt att en tjej på dryga 160 cm kan komma upp och nå ner hjälpligt.
Det ska absolut inte vara en Kawasaki ;-)

Tack för alla bra svar!

Har haft funderingar på den. Fast då ligger även WR 400/426/450 bra till. Är det nån större skillnad på höjden mellan dem två? Tror inte effekten är något problem eftersom tjejer inte saknar den där kromosomen som ger självbevarelsedrift ;-) När jag testa så fick jag bilden av att DRZan är obeskrivligt trött men å andra sidan så servar man varannat skottår i stället.

Det är ofta inte höjden som e problemet, utan är den hög men väldigt smal och lätt så är det inga problem o luta den och sätta ner foten. En lägre men tyngre hoj är väldigt mycket jobbigare.

Honda crf 450 HM är landsvägsreggad och smidig. Dock är de rätt ovanliga så du har inte så många exemplar att välja emellan.

KTM EXC 450-525 är oxå landsvägsreggade och är himla smidiga. Finns massor av dem på blocket. Många säljs med både motard o knotterhjul. Finns ju även samma i 250 om hon skulle vilja köra mycket större andel cross/enduro än gata. Ska hon köra gata så tröttnar man VÄLDIGT fort på 250n men den e grymt mycket roligare på en crossbana än de större cyklarna är.

Skickar med en bild:banana som polarna mobbar mig för min längd, men kommer man väl upp på hojen e det inga problem. :tummenupp

-Karin, 167 cm lång

Bifogat

• DSC04696.jpg
    DSC04696.jpg
    252.1 KB · Visningar: 286
Har haft funderingar på den. Fast då ligger även WR 400/426/450 bra till. Är det nån större skillnad på höjden mellan dem två? Tror inte effekten är något problem eftersom tjejer inte saknar den där kromosomen som ger självbevarelsedrift ;-) När jag testa så fick jag bilden av att DRZan är obeskrivligt trött men å andra sidan så servar man varannat skottår i stället.
WR-mopparna har väl nästan dom med högst sadelhöjd på marknaden. Sen är dom rätt brutala i skogen, KTM 450 är mkt snällare.

Spana in gasgas också, dom är populära bland tjejer eftersom man når ner bra på dom. Fin motorkaraktär också och extremt lätt koppling.

Last edited:
WR-mopparna har väl nästan dom med högst sadelhöjd på marknaden. Sen är dom rätt brutala i skogen, KTM 450 är mkt snällare.

Spana in gasgas också, dom är populära bland tjejer eftersom man når ner bra på dom. Fin motorkaraktär också och extremt lätt koppling.

Dessutom finns sänkningsatser färdiga. Kanske inte tidernas bästa gatmotard dock. Honda/HM 450 är lätt och fin racemotard och kul på gata, men dyr att hålla igång och riktig stålgrind i skogen...

Skall det gå i skogen och inte bara på grusväg är 250 absolut att föredra för alla förare men ffa om man är 55kg chey. För gocartbanor och dyl fungerar de utmärkt men är dock hopplöst trista på gata. Så följdfrågan blir om man prioriterar gatåka eller skog/cross?

lyssna på karin.

skulle crfen eller 690n vara låg? inte direkt... i princip samma höjd som resten av endurocyklarna på marknaden.

drzan är faktiskt inte så smidig som man kan tro.

som karin säger tror inte jag höjden är själva problemet om cykeln är lätt och smidig. du lär dig hantera det. kolla dennis eriksson som körde motard förra året. han hänger (bokstavligt) med knävecket över sadeln när han står på startgriden. och han stog ofta på pallen.

bästa och smidigaste alternativet är en endurocykel, men då får du serviceintervaller därefter. annars skulle jag nog kikat på en drz

Inte helt opartisk men vem är det...

Jag rekommenderar en TT600R

Jag har som är sänkt med ny/annan fjädring till 87cm sadelhöjd, med motardhjul, är riktigt smidig för den kortvuxna.

Effekten i 525 och liknande förslag tror jag blir för mycket i början för en "oerfaren"

Bifogat

• bild 1 (14).jpg
    bild 1 (14).jpg
    237.7 KB · Visningar: 128
  • bild 4 (5).jpg
    bild 4 (5).jpg
    237 KB · Visningar: 121
Effekten i 525 och liknande förslag tror jag blir för mycket i början för en "oerfaren"

Får nog säga emot dig på den punkten, en 525 exc är väldigt snäll. Visst finns effekten, men det är inte så att den blir bångstyrig. En sxf 525 är dock bråkigare.

Får nog säga emot dig på den punkten, en 525 exc är väldigt snäll. Visst finns effekten, men det är inte så att den blir bångstyrig. En sxf 525 är dock bråkigare.

Efter att ha läst ditt inlägg så kunde jag sätta vad som helst på att du själv ägde en 525. Å så var det... :)

En R1:a är också väldigt snäll, så länge man inte gasar för mycket. Om effekten finns så är alltid risken större att man gör bort sig.

\Masonit

Jag tror att det är viktigare att kolla avståndet mellan sadel-fotpinnar -styre, än höjden över havet.

Effekten är väl sällan ett problem, -servicen kan vara lite jobbigare :va

Efter att ha läst ditt inlägg så kunde jag sätta vad som helst på att du själv ägde en 525. Å så var det... :)

En R1:a är också väldigt snäll, så länge man inte gasar för mycket. Om effekten finns så är alltid risken större att man gör bort sig.

\Masonit

Jappz klart ja har en 525a, men jag har oxå en 250 så jag vet ju va jag pratar om. ;-) Ärligt talat så tror jag inte effekten spelar någon större roll om man har lite självbevarelsedrift, och det har ju redan trådskaparen sagt att hans flickvän har.

Jag är tjej och 164cm, kör en DRZ med sadelhöjd på 89cm utan problem. Når ner med tårna på båda sidorna.
Enda gången jag behöver tänka mig för är när jag ska stanna vid rödljus, där bilarnas hjulspår är kraftigt nedsjunkna. Då ser jag till att stanna i höger hjulspår och kan därmed sätta ner vänsterfoten på upphöjningen i mitten.

Mycke bra svar. Jag har jagat runt på ön (är ju på Gotland just nu) så vi har testat lite olika cyklar som polare Lr lokala mc-handlare hade att visa upp. Så xt 125 ifrån Yamaha var bra i höjd och storlek men den är alldeles för liten i maskinen. DRZ är grymt trött och tung men den har ju väldigt snäll motor och som sagt nästan inge service. HM motarden har jag kört själv och den är ju en riktig tävlingsmaskin vet inte om det är lite mer än hon behöver och definitivt mer service än va hon (jag) kommer att lägga. 250 maskinerna kommer nog ta lite väl mycket stryk på gatan. Men KTM har ju massor av mellan modeller. 350, 400 osv. Hur är dem?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back