Första mcn ska köpas mellan ca 40-55k

Kennyrosenqvist

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Söderhamn
Hoj
Kawasaki
Ska köpa mjn första mc, helst av allt vill jag ha en kawasaki z1000 eller honda cb1000r. Men väldigt få sådana ute på normalt avstånd och i min prisklass jag tänkt mig..
Men kawasaki z750 finns det fler utav och närmare.
Så då tänkte jag höra med alla här vad era åsikter är om kawasaki z750?
Bra som första mc eller kommer man vilja byta upp sig till en z1000/cb1000 direkt så man ska vänta på att det är någon sånn som dyker upp istället?

Vad är skillnaden på z750 och z800?

Ska börja övningköra osv så är därför jag har lite bråttom att få tag i en mc..
 
Det här är Kawasaki utbudet på blocket i närheten av Söderhamn. Ja lade prisnivån 30000-40000kr så du har råd med i varje fall trafikförsäkring ! Bara och välja.
https://www.blocket.se/gavleborg?q=...4&pe=5&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=5&is=1&l=0&md=th
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/zx-12r/2000/
Men vill du lära dig köra motorcykel, ta en Kawa ER-5 eller ER-6.
Innan du bestämmer dig, ta reda på vad försäkringen kommer att kosta. Genom att slå på ditt personnummer och registreringsnumret på hojen.
Och kolla flera olika försäkringsbolag.
Tänk på att för hojar som är äldre än 10 år lönar det sig inte med helförsäkring. Utan bara trafik. Som jag ser det. För vurpar du reparerar dom inte, löser bara in hojen.
Jag ville 2013 köpa en GSX-R 1000 eller Yamaha YZF-R1.
Men när jag jämförde försäkring och möjligheten att skjutsa damen bekvämt,
ja då blev det en GSX1300R.
 
Last edited:
ER5 ??

Köp dig en 10 år gammal R1 och brassa helvetet och slanga satan och boka in 3-4 bandagar i sommar.. på dom kommer du lära dig mer om körteknik än att puttra runt 10 år på landsvägarna på en trött er5a.. så mycket roligare går inte att ha på en hoj.
 
Även om sven666 idé är klart roligast så hade jag nog gått på en Z750.
ER-6 ska vara fantastiska och så, men har man fått smak för t. ex en högvarvig radfyra så blir man besviken när en ER-6:as moppeljud kommer ut röret...:D
Men om du vill ha mycket hoj för pengarna och lära dig köra bana med en vettig cykel så kör en ER-6!

Känsla är det viktigaste med hoj, och jag tror inte du kommer växa ur varken en ER-6 / Z750 direkt.
Hade själv en Z750 som jag var nöjd med, men husköp gjorde att jag behövde pengarna. När huset vart byggt så fick jag gå ner i budget och köpte en Honda VTR.

Kort sagt, du har hela livet på dig att hitta den bästa hojen för dig. Just nu är den bästa hojen den du köper och börjar köra med. Om du vill tänka lite strategiskt (ska du ska köra upp med hojen du övningskör på??) så välj en lättmanövrerad hoj. Supersport är ingen smidig cykel att köra upp på.. Honda CB600F / Kawasaki ER-6 är ofta använda av körskolor av just den anledningen.

Lycka till!
 
En nästan ny mt07 passar in i den prisbilden :D
Billig att äga och inte direkt svintråkig. Lär vara inkörd med lite extrautrustning dessutom :)
Bara att gasa och se glad ut.
Samt ha garanti och råd med helförsäkring tills du känner att den är tråkig (inga fegränder kvar på däcken etc)

Sen uppgradera till mt09 eller mt10 om du vill ha mer av det samma. Samma där, köp en begagnad med garanti kvar och lite mods (dämpning i 09ans fall...)
 
Vill ej ha er-6 eller mt07 :)

Vill ha någon av dem jag skrev, helst z1000 eller cb1000r, annars en z750/z800. Däför jag undrade hur just z750/z800 var osv utifall det inte dyker upp någon av z1000,cb1000r :)
Men tack för tipsen om dem andra :)
 
En nästan ny mt07 passar in i den prisbilden :D
Billig att äga och inte direkt svintråkig. Lär vara inkörd med lite extrautrustning dessutom :)
Bara att gasa och se glad ut.
Samt ha garanti och råd med helförsäkring tills du känner att den är tråkig (inga fegränder kvar på däcken etc)

Sen uppgradera till mt09 eller mt10 om du vill ha mer av det samma. Samma där, köp en begagnad med garanti kvar och lite mods (dämpning i 09ans fall...)

Mt09 har jag faktiskt kollat på, men ligger lire högt fortfarande.. :)
 
Vill ej ha er-6 eller mt07 :)

Vill ha någon av dem jag skrev, helst z1000 eller cb1000r, annars en z750/z800. Däför jag undrade hur just z750/z800 var osv utifall det inte dyker upp någon av z1000,cb1000r :)
Men tack för tipsen om dem andra :)

Personligen tyckte jag att Z800 kändes trevligare än Z1000 när jag körde dem sida vid sida på bana.
Och i valet mellan Z1000 och CB1000R så vinner för mig Z1000.

Men, det är ju du som ska ha hojen så hur jag upplever dem hör ju knappt hit. :hihi
Som förstahoj lär du antagligen inte känna någon jätteskillnad på en Z800 eller Z1000 ivf.
 
Vad är det som gör att du fokuserar på just de två hojarna? Utseende? Tekniska data?
Jag vet att alla inte är som jag när det gäller fordon, men oavsett vad jag köper så kommer dagen när jag vill ha något annat ganska snabbt. Tittar jag på hojmarknaden finns det massor av cyklar som skulle kunna vara roliga att köra ett tag och inte sjutton vet jag utan att köra dem om de verkligen passar mitt kynne.
 
Vad är det som gör att du fokuserar på just de två hojarna? Utseende? Tekniska data?
Jag vet att alla inte är som jag när det gäller fordon, men oavsett vad jag köper så kommer dagen när jag vill ha något annat ganska snabbt. Tittar jag på hojmarknaden finns det massor av cyklar som skulle kunna vara roliga att köra ett tag och inte sjutton vet jag utan att köra dem om de verkligen passar mitt kynne.

Är väl lite av både, både tekniska datan och utseendet. Fastnade för dem nästan direkt :)
Sen kommer säkerligen jag också vilja testa andra hojar.
 
Skrev ett långt inlägg men sen kraschade appen. Så jag skriver en kortare samanfattning.

Jag kollade på en massa hojar när jag skulle komplettera min arsenal ngn gång runt 2008.
Jag letade efter en hoj som funkade att köra inspirerat på gata, tålde lite lätt stuntande och som funkade att ta ut på banan om det skulle krisa. Jag hade även en gatreggad CBR600 som jag använde till dessa områden men kände att den var ganska kass att köra gata med. Eller jobbig att köra gata med.

Jag är nästan 2m lång och vägde in på runt 90-95kg. Körde 1.10-tider på Sturup och hyffsat inspirerat på gatan. Här kommer domen!

*Z750: bland det sämsta jag har kört. Linjär effektkurva och körställning som en taxi-MC. Trycktes fram hela tiden pga lutningen på sadeln och satt allmänt kasst på den.

*CB1000R: hade sjukt stora förväntningar på denna. Men, även denna gjorde mig besviken. Samma linjära effektkurva men med ett bra chassi. Fast chassit var inte tillräckligt bra för att kompensera elvispen som Honda använde som motor.

*Z1000. Bra motor men trögt chassi. Faktiskt en riktigt bra motor men jävlar va tung den var.

*Er-6 med Arrows slip-on: Den var egentligen inget alternativ. Mer en kulattestahoj. Men jag blev positivt överraskad. Visst känner man att det är en billigare hoj men körglädjen vinner ändå.

Hyffsat rapp redan från låga varv vilket gör att man slipper ligga i exakt rätt växel varje inbromsning, kurva mm. Den är helt enkelt väldigt förlåtande. Sen är chassit kvickt.

Fjädringen är det som jag märkte att Kawasaki har sparat in på. Blir lätt lite gungig i snabbare svängar och gör att man önskar att den hade lite vassare grejer. Men hojen varnar mjukt och fint så det var inga större problem på gatan. Bromsarna funkar också bra om man jämför med liknande hojar.



Det slutade med att jag köpte en sprillans ny Er-6-08 av en annan handlare. Slängde på en Leovince slip-on och bytta till stålomspunna slangar. Plågade den sedan som gat/stunt/banhoj ett bra tag utan några som helst problem.

Frugan köpte en sprillans ny 2012 när det begav sig. Helt annan som som blev ännu bättre med ett lättare helsystem. Riktigt bra hoj som inte alls kändes budget öht.

Perfekt hoj om du inte har litenkukkompex.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Jag har provat Z750, Z800 och Z1000 och min favorit blev absolut 800:an. 750 kändes lite tråkig/trött. 1000 kändes lite tung och 800:an var jäkligt rolig! Helt klart mitt val. Hondan har jag tyvärr inte provat.
 
Jag har provat Z750, Z800 och Z1000 och min favorit blev absolut 800:an. 750 kändes lite tråkig/trött. 1000 kändes lite tung och 800:an var jäkligt rolig! Helt klart mitt val. Hondan har jag tyvärr inte provat.

Men har inte z750 och z1000 typ samma vikt? ??

- - - Updated - - -

Skrev ett långt inlägg men sen kraschade appen. Så jag skriver en kortare samanfattning.

Jag kollade på en massa hojar när jag skulle komplettera min arsenal ngn gång runt 2008.
Jag letade efter en hoj som funkade att köra inspirerat på gata, tålde lite lätt stuntande och som funkade att ta ut på banan om det skulle krisa. Jag hade även en gatreggad CBR600 som jag använde till dessa områden men kände att den var ganska kass att köra gata med. Eller jobbig att köra gata med.

Jag är nästan 2m lång och vägde in på runt 90-95kg. Körde 1.10-tider på Sturup och hyffsat inspirerat på gatan. Här kommer domen!

*Z750: bland det sämsta jag har kört. Linjär effektkurva och körställning som en taxi-MC. Trycktes fram hela tiden pga lutningen på sadeln och satt allmänt kasst på den.

*CB1000R: hade sjukt stora förväntningar på denna. Men, även denna gjorde mig besviken. Samma linjära effektkurva men med ett bra chassi. Fast chassit var inte tillräckligt bra för att kompensera elvispen som Honda använde som motor.

*Z1000. Bra motor men trögt chassi. Faktiskt en riktigt bra motor men jävlar va tung den var.

*Er-6 med Arrows slip-on: Den var egentligen inget alternativ. Mer en kulattestahoj. Men jag blev positivt överraskad. Visst känner man att det är en billigare hoj men körglädjen vinner ändå.

Hyffsat rapp redan från låga varv vilket gör att man slipper ligga i exakt rätt växel varje inbromsning, kurva mm. Den är helt enkelt väldigt förlåtande. Sen är chassit kvickt.

Fjädringen är det som jag märkte att Kawasaki har sparat in på. Blir lätt lite gungig i snabbare svängar och gör att man önskar att den hade lite vassare grejer. Men hojen varnar mjukt och fint så det var inga större problem på gatan. Bromsarna funkar också bra om man jämför med liknande hojar.



Det slutade med att jag köpte en sprillans ny Er-6-08 av en annan handlare. Slängde på en Leovince slip-on och bytta till stålomspunna slangar. Plågade den sedan som gat/stunt/banhoj ett bra tag utan några som helst problem.

Frugan köpte en sprillans ny 2012 när det begav sig. Helt annan som som blev ännu bättre med ett lättare helsystem. Riktigt bra hoj som inte alls kändes budget öht.

Perfekt hoj om du inte har litenkukkompex.


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Tack för infon vad du tyckte :)
 
Jag köpte min första mc i höstas och det blev en triumph street triple som jag är väldigt nöjd med. Lättkörd och tillräckligt snabb, känns rejält byggd jämfört med många mc som man känt på hos handlarn. Billig och försäkra visserligen så är min mellanklass.
 
Både street triple r och er6 har funnits i hushållet. Min ödmjuka uppfattning är att båda är bra pang för pengen om man så säger.

Ingen av dem gör bort sig varken på bana eller gata. Triple inbjuder till hårdare körning än er6 (som marknadsfördes som "förnuftigt pendlarval") De roligaste passen jag haft på gokartbana har jag haft på en sänkt er6, jag vågade gasa mer tack vare den snällare effektkurvan än på triple r.

Nu har jag fastnat i motardträsket men er6 finns kvar i garaget.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top