Första kraschen... Och andra.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Det här är resultatet av gårdagens knixkurs. Dagen började med regn men det slutade snart och banan torkade upp. Dock var vissa delar av banan fortfarande hala, vilket jag bittert fick erfara under första passet. Bakdäcket tappade fäste och helt plötsligt hade jag gjort mitt livs första lowside. Nåväl, hojen och egot vart lite stukade men jag kunde fortfarande åka så jag hoppade över ett pass och tog mig sedan upp i sadeln igen. Vädret var nu soligt och varmt och banan var helt torr. Nästa pass gick bra och jag kände så smått hur självförtroendet kom tillbaka, skönt.
Sedan, under sista passet, råkade jag komma för långt ut i kanten, bakdäcket kom ut i gräset och där låg jag på nytt, men en kraschad hoj för andra gången inom loppet av halvannan timme.
Lyckligtvis skedde denna lowside åt samma håll som den första, så skadorna blev mest värre på de redan skadade delarna.
Igår ville jag mest bara lämna in hojen och låta någon annan ta hand om jobbet, men efter att ha sovit (dåligt) på saken så gör jag nog det själv. IMG_20240826_074443_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074438_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074520_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074510_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074446_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074530_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074526_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074546_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074535_copy_768x1020.jpgIMG_20240826_074556_copy_768x1020.jpg
 
Trist - mycket småplock, åsså ljuddämparen. Enkelt att fixa själv - räkna ihop allt o kontakta bolaget o hör efter hur du skall göra. Vet inte om man kan "tjäna" något på att göra det själv.
Bilden under styrhuvudet - vad visar den?
1724655501854.png
 
Det är ju bara blinkers och ljuddämpare som behöver lagas. Resten kan du dutta färg över och slippa bli ledsen nästa gång du lägger cykeln.
 
Om du har försäkring som täcker, så tycker jag du kan lämna in den.
Fast för min del satte verkstan på motorskyddskåpor i stället för att byta kopplingskåpa.
Ser ut som delarna kostar mer än självrisken.
Fast efter nästa vurpa med minimala skador bytte jag delarna själv. På en elva år gammal hoj spelar lite nött och begagnad inte så stor roll.
 
Bromspedalen ser lite "svårduttad" ut :) Värt att notera är att sliders fram o bak samt på motor har gjort nytta
 
Det var ändå ganska milda skador.
Fick du prata med en instruktör som kunde hjälpa dig förstå varför du ramlade omkull?
 
Jo, det finns en del olika konstruktioner. En konstruktion som var i omlopp för några år sedan stack ju ut typ en decimeter och satt med en enda (längre) motorbult. Rutscha över curbsen var en garanti för hela kåpor men spräckt motorfäste…
 
Folk brukar köra onödigt sakta när det är blött har jag hört men det verkar inte stämma. Skall du återställa till nyskick blir det dyrt om du inte tar det på försäkringen. Laga bara det som behövs nu och köp delar allteftersom du hittar på någon skrot eller låt det vara som det är.
 
Brorsan har en likadan ljuddämpare till salu på blocket.
Resten är ju bara bagateller.
 
Det var ändå ganska milda skador.
Fick du prata med en instruktör som kunde hjälpa dig förstå varför du ramlade omkull?
Första gången var ingen i närheten, andra gången körde instruktören bakom.
Andra kraschen ansträngde jag mig för att komma längre ut i kanten inför sista vänsterkurvan i en vänster-höger-vänster-kombination. Lyckades lite för bra med det, kom ut med bakdäcket i gräset...
Är ganska säker på att jag hade jämn gas båda gångerna, det hände innan gaspådrag inför utgången.
 
Nu kan jag precis ingenting om skador/reparationer mer än att det lät ändå "bra" då du kunde köra vidare.

Och se det positiva. Du bockade av krascherna innan du hann laga krasch 1... Så du är ju effektiv och minskade ändå kostnaden totalt sett.

Påminner mig själv om att ta tag i det där med att sätta på kraschpuckar... 🙈
 
Första gången var ingen i närheten, andra gången körde instruktören bakom.
Andra kraschen ansträngde jag mig för att komma längre ut i kanten inför sista vänsterkurvan i en vänster-höger-vänster-kombination. Lyckades lite för bra med det, kom ut med bakdäcket i gräset...
Är ganska säker på att jag hade jämn gas båda gångerna, det hände innan gaspådrag inför utgången.
Första kraschen låter som om framänden gav sig då. Antingen var där spill just där du körde, eller så begärde du mer än vad framhjulet klarade av.
Hur kändes axlarna/överarmarna precis innan? Om du minns.
Andra kraschen har jag lyckats med själv en gång... För att jag satt och tittade på en helikopter som flög över i en kurva. :gnissla Blev iofs inte en krasch då, men det var jävligt mjuk mark i dikeskanten.

Men det är bättre att krascha på bana än gata iaf, så om du får mer känsla för hojen är det ju ändå positivt, om än lite dyrare än önskvärt.
 
Nu kan jag precis ingenting om skador/reparationer mer än att det lät ändå "bra" då du kunde köra vidare.

Och se det positiva. Du bockade av krascherna innan du hann laga krasch 1... Så du är ju effektiv och minskade ändå kostnaden totalt sett.

Påminner mig själv om att ta tag i det där med att sätta på kraschpuckar... 🙈
Nu när jag har samlat mig lite så håller jag helt med, bättre att krascha två gånger på raken än två gånger med en reparation emellan!
Och ja, kraschpuckarna var verkligen värda pengarna!
 
Uppdatering: Svedea täcker kostnaderna för reparation, de vill att jag lämnar in hojen på auktoriserad verkstad för att lagas. Ska se om jag kan få dem att täcka kostnaderna för delar om jag gör jobbet själv, som sagt så är det egentligen bara en blinkers, nya kraschpuckar, backspegel, ljuddämpare och bromsspak som krävs för att den ska se representativ ut igen.
 
varför göra det själv om du ändå får betala självrisk för det hela :3freak laga bromsen själv så att hojen går att köra, sen se till att verkstaden har alla delar hemma innan de tar in hojen. pratar du med dem så kan de säkert se till att de har annat att göra innan din hoj så kan du köra klart säsongen.
 
varför göra det själv om du ändå får betala självrisk för det hela :3freak laga bromsen själv så att hojen går att köra, sen se till att verkstaden har alla delar hemma innan de tar in hojen. pratar du med dem så kan de säkert se till att de har annat att göra innan din hoj så kan du köra klart säsongen.
När sonen smällde med sin moppe för x år sedan så gjorde jag en liknande deal med fb som @Felix83 nämner i sitt inlägg.
Så vi kvittade självrisken mot att jag gjorde jobbet så betalade fb alla delarna och minns tom att jag fick några kronor för det (de räknar ut hur många verkstadstimmar jobbet ska ta som du då får i ersättning).
Vinsten blir att du gör det själv (=riktigt gjort vilket är långt ifrån en självklarhet idag om man får tro alla trådar) samt att du slipper vänta en säsong på att hojen ska bli klar....
:fakta
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top