Första avåkningen i år slutade mot ett träd!

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Japp...Första avåkningen i år var avklarad...

Hmm var tvungen att låna min fars gamla mazda 626 med odubbade vinterdäck igår till jobbet..
pga av att min lilla swift skulle repareras i helgen...

Det hade snöat bra här runt nässjö igår natt..så jag satte mig gladeligen i bilen runt 06:00...å gasade iväg till jobbet, har ca 3.5 mil till jobbet.

Plogbilen var väl ute å roade sig på annat hålll för den vägen jag tog hade han inte sett skymten av..så de var bara att hålla tungan rätt i mun å köra försiktigt,,det gick juh bra ett tag sen vet jag inte vad som händer...slutar i alla fall med att jag rammar 5st postlådor ...och frontar ett träd....*smack*...
Bilen blev totalkvaddad...hade ca en hastighet på 60 km/h det var tydligen för fort...

Tog mig ur bilen själv ..kändes som någon hade slagit till mig ordentligt!
Bältet tog juh det mesta men jag fick ändå ratten i bröstet
men så här dagen efteråt och efter läkarens uttalande så hade jag haft en väldans tur...lite blåmärken efter bältet. lite stel i nacken känns som om jag har vart å fightats...och en lätt stukad handled. ..

Idag en dag efter allt så känner jag mig lite lätt mörbultat å lite öm överallt.

Är mest glad åt att man lever idag å inte har skadats allvarligt:tummenupp
jag vet inte men jag känner en viss glädje åt allt...man uppskattar saker mer när man vart med om en olycka ...konstigt att det är så.

Bilen däremot är totalkvaddad...enligt min far som var å kikade på den på skroten så var det bara skit av hela fronten och motorn:D

Trädet står fortfarande kvar också:tungan

Så se upp på vägarna när de är snö å halt ute!!!:yoparty

Skönt att du klarade dig!!!!!!!!!

:tummenupp

Ta en stor whisky/ett starkt glas saft ikväll och njut av att du lever.

Härligt att det gick fin-fint med din kropp, trots plåtförluster!

Runt Örebro är det såphalt idag, snökaos toppat med kyla som frusit våta vägbanor, jag fick rycka knyckan för att rädda upp små understyrningsfadäser på ett flertal ställen, och ändå körde jag långsammare än en 142:buren, dement 167-åring.

/perris

Tur att du klarade dig bra iaf!

Halt i skaratrakten med där jag åkte av nyss. Råd till folk därute. Kör inte idag! :gnissla

Härligt att det gick bra med dig! :)

Men vi har nog alla lärt oss en läxa... Man ska köra Dubbat! :)

Kom just hem jag med, snöar satan här, så djup modd att golfstackarn knappt orkar över 160, bilar i diken och folk kör 45 på 70 väg.

Härligt med andra ord!

När det är is, ja, men i modd så sätter jag min peng på friktion (nya friktionsdäck).

Det gör inte jag!
På blankis är det dubbarna eller friktionsblandningen som bestämmer fästet.
I snömodd spelar dubbarna och friktionsblandningen nästan ingen roll, då är det mönsterdjup och klackstorlek som är avgörande.
På välplogad hårdpackad snöväg är det en kombination. (där är friktionsdäck riktigt anständiga)

Dubbdäck är överlägsna på alla underlag utom möjligen blöt asfalt/betong, givet att mönsterdjup/ålder på däcken är samma.

Hmm åkte omkull lite lätt förut idag. Det var massa vatten över vägen så jag drog upp benen över styret för att slippa blöta ner mig. Dock när jag körde ut ur den stora vatten pölen svängandes (det var i en kurva) upptäckte jag plötsligt att det var ren blöt is under och gled omkull direkt och gled nån meter. Jag fick inte en skråma (var bara som att halka när man åker skridskor) men hojen fick en ful liten repa på avgasröret:rolleyes:. Helt sjukt för det var plusgrader men hade varit lite kyligt tidigare idag. Så akta er för halt underlag även när man minst anar det =S

Jag köpte ett par Nokian RSi friktionsdäck i år. Skeptisk som attan då jag kommer från Luleå men bor numer i Stockholm. Jag tyckte att däcken känns grymt stabila. Jag vete fasen om det är någon skillnad på annat än is egentligen. Är det verkligen överlägset i modd och snö med dubb? Jag måste säga att jag känner ingen skillnad alls. Var ute och bråkade och försökte provocera fram sladd och snurr i 60-80 km/h med min Paugeot 307. Gick som tåget.

Var tor Sthlm-Luleå över jul , 2x92mil, och sen Sthlm-Göteborg över nyår, 2x48 mil, i hyfsat snöväder (kom nästan en decimeter i Jönköping). Det enda jag reagerade på var att det var lite segare att komma iväg en kväll då det regnade i Luleå. Bromsa gick också lite sämre än dubb men inte så illa. Jag skulle inte köpa friktion om jag bodde norrut. Tycker däremot att det är toppklass att åka tyst, säkert och dels vara lite snäll och inte riva upp så mycket partiklar här i stan.

Dubbdäck är överlägsna på alla underlag utom möjligen blöt asfalt/betong, givet att mönsterdjup/ålder på däcken är samma.

Är det verkligen överlägset i modd och snö med dubb? Jag måste säga att jag känner ingen skillnad alls.

Du märker ingen skillnad alls mot dom gamla slitna dubbdäcken du bytte bort.
Och i modd och snö spelar inte gummiblandningen och dubben någon roll, det är mönstret som bestämmer.
Dom dubbfria brukar ha tätare mönster med mer lameller, men visst moderna dubbdäck har inte direkt traktorklackar heller, så skillnaderna är relativt små.

Alla oberoende tester säger samma sak, dubbdäcken ÄR överlägset bäst, men med jämna mellanrum vill branchen lobba fram dom dubbfria däcken och då görs ett test med något 6 år gammalt bulgariskt regummerat dubbdäck som referens.

Du kan ju roa dig med att läsa senaste däcktestet i ViBilägare, när dom åkte upp till Glommersträsk och testade friktionsdäck, efter en pisspaus fick dom bogsera ut audin från parkeringen, för det lutade marginellt upp ut mot vägen.

Jag hör till dom som inte kör på däck till de är slut så jag jämför inte äpplen och päron. Har du själv testat bra dubbdäck mot bra friktionsdäck? Det känns faktiskt riktigt bra (förutom på blankis, speciellt våt). Jag har bott i Luleå i 27 år och brände runt med dubb så länge jag bodde där. Det var ett ganska stort steg att byta nu.

Min gummigubbe var skeptisk till tester och tyckte att jag kunde ta billigare däck men jag gick på ett av de nyare testerna och körde på Nokian. Jag kommer i alla fall inte att köra dubbat här nere. Man får ta ner farten de få dagar det är kasst väder med blankis. Faktum är att det kanske varit en 7-8 dagar i "vinter" som jag överhuvudtaget tänkt på föret i år. Rena hösten här :)

Du märker ingen skillnad alls mot dom gamla slitna dubbdäcken du bytte bort.
Och i modd och snö spelar inte gummiblandningen och dubben någon roll, det är mönstret som bestämmer.
Dom dubbfria brukar ha tätare mönster med mer lameller, men visst moderna dubbdäck har inte direkt traktorklackar heller, så skillnaderna är relativt små.

Har du själv testat bra dubbdäck mot bra friktionsdäck? Det känns faktiskt riktigt bra.

Min gummigubbe var skeptisk till tester och tyckte att jag kunde ta billigare däck men jag gick på ett av de nyare testerna och körde på Nokian.

Jorå, jag bytte nyss bil, och på den bytte jag ut dom 12år gamla dubbdäcken och la på fyra nya dubbdäck.

Jag har själv jobbat som "gummigubbe", men nu gör jag inte längre det, så min son som är "gummigubbe" fick lägga på dom :D

Det är helt klart att friktionsdäcken har blivit mycket bra men det är ju som du skriver, på is är dom ganska dåliga. Det är just då jag vill veta att när jag bromsar eller svänger så finns greppet där.

Det med att sänka farten verkar som man har svårt med där nere i söder, men ni ser kanske inte snön så ofta så ni hinner glömma bort att när det snöar eller är minusgrader blir det halt. :rolleyes:

En annan sak som man flinar lite åt som norrlänning är när det har snöat 2dm i södra Sverige så är det SNÖKAOS men när det snöar samma mängd i norrland så konstaterar norrlänningen bara, åfan det har snöat lite.:D

Man får ta ner farten de få dagar det är kasst väder med blankis. Faktum är att det kanske varit en 7-8 dagar i "vinter" som jag överhuvudtaget tänkt på föret i år. Rena hösten här :)

Och på de 7-8 dagarna orsakar ni fler olyckor än hela norrland klarar av på en hel vinter...

Håller helt med GuW. Ska man ha bra grepp så är det dubbat som gäller. Inte minst i sydsverige för det är där den värsta ishalkan dyker upp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT