Förstärka svingar

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det någon som har styvat upp sin sving från en gammelhoj och har några bilder på resultatet? Något speciellt man bör tänka på förutom att fästa stagen så nära hjul- och svingaxel som det går?

Det blir väll knappast sämmre än tidigare om man förstärker. Om man nu inte ska hålla på och förlänga och kapa i orginalet. Tror mest att det är estetiska saker du bör tänka på. Då har jag räknat bort sånna självklarheter som att hjul,drivlina etc går fritt.

Jag kan ju iof ha sjukt fel, händer ju ibland det med.

Jag har förstärkt gamla stålsvingar. Viktigt i stål är att kolla rakheten efte svetsningen, helsömmar man så slår det sig rejält

Ok. Jag var mest inne på alusvingar i fyrkantsprofil, dvs inget gjutgods.

Slår sig aluminium nämnvärt vid svetsning?

Ok. Jag var mest inne på alusvingar i fyrkantsprofil, dvs inget gjutgods.

Slår sig aluminium nämnvärt vid svetsning?

Det beror på hur du "stagar" upp den och vem som svetsar skulle jag säga.

Har du en bra "jigg" så ska den ju inte slå sig särskilt mycke tycker jag.

Känns jag hinna med det innan säsongen börjar ska jag ta tag i det, bygger jag en jigg och punktar upp allt så borde det inte bli så dyrt att lämna bort den på helsvetsning.

En jigg borde inte va så svårt att bygga tycker jag. Det viktiga är ju iof att jiggen blir rak. Så svetsa den i stål eller bygg den i trä eller nått.

Skall du göra en jigg till en sving, så se till att ha en kraftig botten.
Däri gör du fästen så att du kan låsa svingaxeln och hjulaxeln ordentligt.
Stötdämparfästet brukara vara svårt att få ordentligt stadigt, men å andra sidan är det inte lika viktigt.
Hur förstärkningarna skall sitta finns det olika idéer om.
Men det kan man fundera ut själv.
När man svetsat klart finns spänningar kvar i materialet.
När det svalnat, hetta upp hela svingen.
Kyl.
Repetera.
Var försiktig med värmen både vid svetsning och normalisering.
Annars kan förstärkta svingen vara sämre än den du började med..

Tanken är att kapa bort det gamla stötdämparfästet då det är ungefär lika stadigt som en papperspåse och bygga ihop förstärkningarna med det nya fästet, så en jigg kommer att behövas så att stötdämparinfästningen hamnar rätt. Förstärkningen kommer alltså att göras på undersidan av svingen.

Jag har inte haft tid att klura så värst mycket på hur det ska se ut, först måste jag sätta tillbaka svingen på ramen och skruva tillbaka hjul och länkage så jag vet hur mycket plats jag har för frigången till kedjan osv.

Bifogat

• Klar 10.JPG
    Klar 10.JPG
    218.8 KB · Visningar: 89
Efter att ha monterat svingen på ramen så såg jag att det inte kommer att funka att ha förstärkningen på undersidan på grund av kedjan, så dämparfästet får sitta kvar och förstärkningen görs på översidan istället.

Slår sig aluminium verkligen såpass mycket? Jag hade för mig att det var relativt lättsamt att jobba med, men kan såklart ha fel. Om den skulle slå sig så är det ju i och för sig bara att ringa efter en ny från skroten för någon hundring så ingen större skada skedd där inte.

Bara fördelar med att skruva i gammalt skrot!:D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...