Förslag på ny flagga

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Har lite idéer om en ny flagga t.ex gul o vit. Flaggan skall vara en observationsflagga som inte påverkar racet. Min tanke är att den skall användas på två sätt.

1 vid gulflagg på en postering visas den på posteringen innan som en förvarning.

2 Används vid mindre allvarliga problem där en gulflagg stör racet onödigt mycket men som ändå bör observeras.

Fördelarna är att racet störs mindre på korta banor där en s.k. lång gulflagg kan innebära att 30-40 procent av banan blir gulflaggad, när endast hälften behöver vara det om man kan använda den föreslagna flaggmetoden och ändå behålla en hög säkerhet. Jag tror även att respekten för gulflagg ökar om man kan använda den med större "precision".

Naturligtvis skall även förare som bryter mot gulflagg straffas hårdare eftersom den "bara" behöver användas där faran är som störst. T.ex funktionärer som jobbar med på eller vid banan med ett krachat fordon eller fordon som står farligt till.

Last edited:
Nja vetifan det.
Är där funktionärer, förare och hojar på och runt banan så är det gulflagg som gäller.
Bättre att se efter så att den efterlevs ist.

Sen en gul och vit flagga ser nog ut som en gulflagga under körning.
Men om folk kört om under en gulflagg så hävdar de kanske att de såg en gul/vit flagga.

Tanken var säkert god men nej i mina ögon.

Det finns ju en möjlighet (OM) det finns tillräckligt med funkisar att en funkis springer 40 meter bort från 'olyckan' och grönflaggar. Det ger fri bana mycket tidigare än nästa postering.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien