Förslag på mått, gärna husmorstips

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Efter att läst om Borsiin JR's erfarenheter om den stora variationen av det egentliga innehållet i enliters oljeflaskor börjar jag fundera på att skaffa ett riktigt mått. Nu behöver det ju måttet givetvis inte vara "riktigt" i den bemärkelsen att det är ett specialtiverkat tvåtaktsoljemått som kostar skjortan utan jag tar mer än gärna emot husmorstips på bra fungerande och korrekta mått. Vad använder ni? PET-flaskor med egenhändigt ditkladdade märken med spritpenna? Jag har läst på www.tz250racing.com om något som kallas "Accumix", någon som använder den?

Finns ju ganska feta sprutor som används vid dosering av olika slag. En sån på ett par deciliter borde funka...

oscar skrev:
Finns ju ganska feta sprutor som används vid dosering av olika slag. En sån på ett par deciliter borde funka...

Lokala vin-handlaren brukar ha snygga mätglas (gärna i plast) det kanske vore något?
/fredde

Själv använder jag Maximas (oljetillverkren) speciella mått för ändamålet. Det är utrustat med en skala där man väljer % inblandning samt mängden soppa man skall blanda med. Utmärkt för att slippa tankehaverier när man blandar.
Dessutom är det utrustat med lock som gör att man kan hälla i lite soppa, skaka runt och därmed få ut all olja ur mätglaset, bra både för nogrannheten och kladdet i verktygslådan.
Dessutom är det tillvekrat av plast som är godkänt för petroleumhantering något som är att rekomendera då plast+statisk el samt bensin är en otrevlig kombo.

Köpes hos någon av www.jofrab.se återförsäljarna och kostar 48kr.

EDIT: artnr.47-40-80

Last edited:
freddexwing skrev:
Lokala vin-handlaren brukar ha snygga mätglas (gärna i plast) det kanske vore något?
/fredde

Funkar nog bra det med. Fördelen med en spruta är att man enkelt kan suga upp rätt mängd!

Teddy: ska jag beställa varsitt "måttglas" som Borsiin JR skriver om? Ringde Combi-motor på Valhallavägen. De kan beställa och ha hemma på torsdag.

Nyteknik skrev:
Teddy: ska jag beställa varsitt "måttglas" som Borsiin JR skriver om? Ringde Combi-motor på Valhallavägen. De kan beställa och ha hemma på torsdag.
Taget! Beställ! Gör vad du vill! Honom ska vi ha!

Tänk bara på att inte tvätta mätglasen med CRC brakecleaner på mitt första mätglas ramlade all gradering av när jag tvätta det. Trycket verkar tåla petroleum men inte aceton och dyl lösningsmedel.

Köp och blanda för glatta livet :banana

Bra tips. Ska inhanlda en dylik.
Finns det liknande för större mängder bensin? Typ 5-liters.

Goodstuff skrev:
Bra tips. Ska inhanlda en dylik.
Finns det liknande för större mängder bensin? Typ 5-liters.

Vad skall du med en 5 liters till??????

5l olja med 4 % inblandning ger 125 liter soppa :va :va :va Hur mycket skall du köra?

Missförstod vi varandra?

Produkten jag rekomenderade är avsedd för att mäta upp oljan i inte att förvara bensin i.

Jag menade något att mäta soppamängden exakt med. Spelar inte så stor roll om man är exakt med oljemängden om man mäter soppan på en höft.
Finns det således exakt mätutrustning för att mäta 5 liter bensin att hälla den exakt uppmätta mängden olja i?

Last edited:
Goodstuff skrev:
Jag menade något att mäta soppamängden exakt med. Spelar inte så stor roll om man är exakt med oljemängden om man mäter soppan på en höft.
Finns det således exakt mätutrustning för att mäta 5 liter bensin att hälla den exakt uppmätta mängden olja i?
Svaret är nej.
Man kan flyga till månen, lämna grunkor på Mars som man fjärrstyr från jordklotet för att nämna några simpla saker men just problemet att mäta exakt 5 liter bensin att hälla den exakt uppmätta mängden olja i har alla gått bet på!
(Mitt tips är accumix, den verkar göra precis det du vill göra :tungan )

Goodstuff skrev:

Genomskinlig bensindunk och spritpenna eller om man som jag har turen att få tag på en 20 l plastdunk från ett labb som är graderad och petroleumgodkänd.
Vill du ha 5l dunkar så köp en dunk aspen de levereras i godkända dunkar och de har om jag minns rätt även 5l gradering (som du givetvis kontrollmäter :rolleyes: )

Är inte bensinpumparna nogranna med sina regelbundna kalibreringar och allt? :va Skulle inte folk bli vansinniga om det visade sig vara fel? Om ni säger att de är off flera procent blir i alla fall jag det. :mad:

Ninjaboy skrev:
Är inte bensinpumparna nogranna med sina regelbundna kalibreringar och allt? :va Skulle inte folk bli vansinniga om det visade sig vara fel? Om ni säger att de är off flera procent blir i alla fall jag det. :mad:

Snabba killar får soppan i 25-liters dunkar...

Pålle skrev:
Snabba killar får soppan i 25-liters dunkar...

Aha det är därför jag är så långsam jag får(får och får, får betala) min på fat...
Kan man vänta sig att kapa 2 sek om man byter till 25 l dunk? :Bugar

Borsiin JR skrev:
Aha det är därför jag är så långsam jag får(får och får, får betala) min på fat...
Kan man vänta sig att kapa 2 sek om man byter till 25 l dunk? :Bugar

Du kan ju ingenting, fat är ju bättre än dunk..! MEN de är så jävla dåliga att ha HB'n i sen... :fyllisar

/Joakim

Ninjaboy skrev:
Är inte bensinpumparna nogranna med sina regelbundna kalibreringar och allt?...
Ja, just det. Man kan väl lita på pumparna, eller kan man inte? Min tanke är att tanka på pricken 24 liter och sen hälla i en liter olja.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back