förslag på förbud för 17" på offroadhoj

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Kolla in detta !!! :huvet :huvet
Enligt ett förslag från vägverket kommer det att införas ett förbud mot att förse sportmotorcyklar av typen enduro, offroad som vid försäljning
är utrustade med 21" 18" alt 19" med 17" fälgar.
Vägverket hänvisar till ett liknande förbud som finns i californien och
anser att Sverige bör anpassa sig till den standarden. Man säger också
att den här typen av fordon ofta används till buskörningar av ungdomar och att det leder till många trafikolyckor. Frekventa bakhjulsåkningar har också enligt uppgift förekommit på vissa håll. Vägverket arbetar för att förbudet kan genomföras innan sommaren. se vidare www.vv.se

Det är fan på tiden. Det finns inget fjantigare än skogsmotorcyklar med skottkärrehjul. :mad:

Schvidja skrev:
Kolla in detta !!! :huvet :huvet
Enligt ett förslag från vägverket kommer det att införas ett förbud mot att förse sportmotorcyklar av typen enduro, offroad som vid försäljning
är utrustade med 21" 18" alt 19" med 17" fälgar.
Vägverket hänvisar till ett liknande förbud som finns i californien och
anser att Sverige bör anpassa sig till den standarden. Man säger också
att den här typen av fordon ofta används till buskörningar av ungdomar och att det leder till många trafikolyckor. Frekventa bakhjulsåkningar har också enligt uppgift förekommit på vissa håll. Vägverket arbetar för att förbudet kan genomföras innan sommaren. se vidare www.vv.se
Det skulle jag med önskat om jag hade en TTR och en Gas Gas 400..

Det är redan förbjudet och har alltid varit.

Man måste EGENTLIGEN regbesikta om hojen om man byter hjuldimensioner.

Jag råkade ut för det med en KTM i solna på en besiktning en gång. Bara hem och slänga på originalen och åka tillbaks.

Daniel

ypvs skrev:
Det är redan förbjudet och har alltid varit.

Man måste EGENTLIGEN regbesikta om hojen om man byter hjuldimensioner.

Jag råkade ut för det med en KTM i solna på en besiktning en gång. Bara hem och slänga på originalen och åka tillbaks.

Daniel

regbes med alternativ(el va d heter) hjulstorlek :tummenupp

Nej regbesiktning enbart... Efter det är det återigen olagligt att slänga på crosshjulen. Hojen kan bara vara reggad med en uppsättning hjul.

Så, tex om du får en extra uppsättning hjul från din handlare när du köper hoj är det olagligt att använda dessa på allmän väg.

ypvs skrev:
Nej regbesiktning enbart... Efter det är det återigen olagligt att slänga på crosshjulen. Hojen kan bara vara reggad med en uppsättning hjul.

Så, tex om du får en extra uppsättning hjul från din handlare när du köper hoj är det olagligt att använda dessa på allmän väg.

Gäller inte det samma sak på bilar?

ypvs skrev:

Husabergs Crome/black edition är reggade med både 17" och 18"-21". I alla fall min kompis hoj som går som Black edition. Så man kan säkert fixa dispens på nått vänster, säkert skitsvårt för en privatperson.

Jag ska bes min xr den 8 April o jag ska pröva med 17tum på då.Har pratat med bilprovninges tekniker o han sa att nerslag hänvisas till att omkretsen på hjulet inte får ändras mer än 5cm:men dom 5cm är igentligen för att hastighetsmätaren då visar fel.Så det betyder att om man åtgärdar speedon så är det inga problem med 17tum för/om man bygger det så det blir bättre o inte är trafikfarligt.däcket tar i eller den blir för låg så att man inte kan luta som man kunde tidigare med 21/18. m.m.(Teknikerns ord.) Så ska det vara ok.Svr om hur det gick kommer senare.

Har nån ett regbevis för en chrome edition? Jag är lite skeptiskt till att det faktiskt står både 17" och 18/21" på det. kulle ju iofs kunna stå en dispens eller nåt, vore intressant att se.
Ang teknikern och hastighetsmätaren.
Jag är skeptisk till att en nitisk besiktningssnubbe tar bara ditt ord på att hastighetsmätaren är korrekt kallibrerad.

Men, som sagt. Risken att få problem med det här på besiktningen är relativt liten, jag har fått det dock.
I Belgien är hojar ej besiktningspliktade fordon. :)
Så, här ser man mycket skumma ombyggen rulla omkring. Snuten bryr sig aldrig om nåt förutom nummerplåten. Är den skitig eller vinklad riskerar man 25000 i böter. Mycket sporthojar med full raceplast på med bara nån röd liten grej bakåt och en cykellampa framåt. Det bryr de sig aldrig om även i en kontroll. :rolleyes:

I Sverige kan du dock åka dit för att du åker omkring med en hoj som har bättre däck och extremt förbättrad manöverbarhet. Samt en faktisk möjlighet att bromsa... :tummenupp

ypvs skrev:
Har nån ett regbevis för en chrome edition? Jag är lite skeptiskt till att det faktiskt står både 17" och 18/21" på det. kulle ju iofs kunna stå en dispens eller nåt, vore intressant att se.
Ang teknikern och hastighetsmätaren.
Jag är skeptisk till att en nitisk besiktningssnubbe tar bara ditt ord på att hastighetsmätaren är korrekt kallibrerad.

Men, som sagt. Risken att få problem med det här på besiktningen är relativt liten, jag har fått det dock.
I Belgien är hojar ej besiktningspliktade fordon. :)
Så, här ser man mycket skumma ombyggen rulla omkring. Snuten bryr sig aldrig om nåt förutom nummerplåten. Är den skitig eller vinklad riskerar man 25000 i böter. Mycket sporthojar med full raceplast på med bara nån röd liten grej bakåt och en cykellampa framåt. Det bryr de sig aldrig om även i en kontroll. :rolleyes:

I Sverige kan du dock åka dit för att du åker omkring med en hoj som har bättre däck och extremt förbättrad manöverbarhet. Samt en faktisk möjlighet att bromsa... :tummenupp

man kan få dispans :tummenupp har pratat med tekniska på bes...
man kan rega med båda uppsättningarna om man kan vissa upp att man kan ändra hastighetsmätarn.

ozeo skrev:
man kan få dispans :tummenupp har pratat med tekniska på bes...
man kan rega med båda uppsättningarna om man kan vissa upp att man kan ändra hastighetsmätarn.

Coolt, förståndet segrar trots allt ibland... :)

det gick strålande

var o bes idag tid kl.1350 var stressad som fan men kom i tid var där kl.1346 phuu. och det gick allatiders att bes.med motardhjulen på.Jag behövde inte äns hänvisa till vad deras tekniker har sagt.Men det var ju fredag o han kanske bara var snäll. :yoparty :D :tummenupp :)

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back