Förslag om trafikförsäkring slaktas

För sakens skulle så skulle vi på sporthoj kunna utveckla ett system för att skatta innebandyspelare. Just innebandyn är en stor bov i form av skador. Kanske kunde man höja priset på innebandyklubbor eller bollar?

Iofs, det skulle kanske leda till att folk började göra sina egna klubbor. Då skulle Jofa, eller vad de nu heter, förlora massa pengar....

För sakens skulle så skulle vi på sporthoj kunna utveckla ett system för att skatta innebandyspelare. Just innebandyn är en stor bov i form av skador. Kanske kunde man höja priset på innebandyklubbor eller bollar?

Iofs, det skulle kanske leda till att folk började göra sina egna klubbor. Då skulle Jofa, eller vad de nu heter, förlora massa pengar....
Extra skatt på skridskor. De är svåra att tillverka själv.

Dessutom så tycker jag nog allt att samtliga skridskosporter verkar ganska farliga.

Hmm

Om inte jag är helt fel ute så är de flesta idrottsutövare som tävlingsspelar/kör/cyklar/rider, försäkrade genom sina klubbar via sina "spelarlicenser", skall dock inte säga att så är fallet inom alla idrottsgrenar men iaf inom några.

Kanske lite synd att dra alla över samma kam.

Dock så stinker regeringens förslag, och vi vanliga svennar sitter och gnäller på våra forum och hos våra kompisar.

Nä vi borde ta intryck av de europeiska bönderna, som när dom är missnöjda tar sina traktorer och åker in till bryssel och tippar några ton med skit på politikernas farstutrapp.

Kanske är det dags för en riktig mc-manifestation nu till våren, kanske ett samarbete mellan de olika större klubbarna, SMC, Vulcan riders, sporthoj gängen mfl.

Brumma in på plattan i Stockholm, stora torget i S.vall och invadera Avenyn i GBG, då först, då kanske politikerna fattar hur många, deras fina förslag drabbar.

Jag kan förstå att man blir upprörd som bilist då det faktiskt fyller en viktig samhällsfunktion, men som sporthojsförare? Lägg av, det är skrattretande.

Hmm

Om inte jag är helt fel ute så är de flesta idrottsutövare som tävlingsspelar/kör/cyklar/rider, försäkrade genom sina klubbar via sina "spelarlicenser", skall dock inte säga att så är fallet inom alla idrottsgrenar men iaf inom några.

Dock så stinker regeringens förslag, och vi vanliga svennar sitter och gnäller på våra forum och hos våra kompisar.

Nä vi borde ta intryck av de europeiska bönderna, som när dom är missnöjda tar sina traktorer och åker in till bryssel och tippar några ton med skit på politikernas farstutrapp.

Kanske är det dags för en riktig mc-manifestation nu till våren, kanske ett samarbete mellan de olika större klubbarna, SMC, Vulcan riders, sporthoj gängen mfl.

Brumma in på plattan i Stockholm, stora torget i S.vall och invadera Avenyn i GBG, då först, då kanske politikerna fattar hur många, deras fina förslag drabbar.

Japp, kan bara hålla med. Bäst är ju om de som stödjer förslaget dumpar så mycket skit de kan hos politikerna och så dumpar de som är emot förslaget så mycket skit de kan.

En opartisk institution kommer sedan och väger skiten man tippar och protokollför det. Efter några år ser man sedan vilken sida som har tippat mest skit och den får sin vilja igenom.

Vi kan kalla styrelseformen för skitokrati. Och anhängare till skitokratin kan vi kalla för skitstövlar.

Sossarna har arbetat med liknande förslag i 15år och inte fått igenom det så jag har svårt att se hur det skulle kunna genomföras nu. Att bryta ut trafik olyckorna från almän nyttan är ungefär som att ekonomiskt dela en hund i två bitar och tro att varje del ska fungera separat,

Min far sitter som tjänsteman på IF skadeförsäkring och är insatt i problematiken

Hmm

Helt rätt. Tom jag som utövar en lag-idrott på mycket låg nivå är "licensierad". Detta för att ens få spela seriespel. Jag har FÖR mig att det ligger en försäkring i det. Även om jag tror att de flesta kostsamma skador uppkommer i korp-lag eller motionspass efter jobbet.

Hmm

Visst är de försäkrade i den mån att utövarna personligen får ersättning vid skada av ett försäkringsbolag, men själva sjukvården står alla skattebetalare för. Det dimper liksom inte ner en räkning på Folksams kontor från lasarettet för x antal timmar vård...

Sossarna har arbetat med liknande förslag i 15år och inte fått igenom det så jag har svårt att se hur det skulle kunna genomföras nu. Att bryta ut trafik olyckorna från almän nyttan är ungefär som att ekonomiskt dela en hund i två bitar och tro att varje del ska fungera separat,

Min far sitter som tjänsteman på IF skadeförsäkring och är insatt i problematiken

Kan du kolla upp var i problematiken ligger? Vore intressant att förstå varför det är omöjligt att höja en premie för de grupper man identifierat med hög riskprofil.

Jag kan förstå att man blir upprörd som bilist då det faktiskt fyller en viktig samhällsfunktion, men som sporthojsförare? Lägg av, det är skrattretande.

Nu drabbar det väl inte bara "sporthojsförare" utan alla med MC. Tyvärr mest unga och de med högre andel plast än krom på sin cykel.
Redan idag är det dyrt att försäkra dessa.

Orättvis fördelning för en växande folkrörelse?

I praktiken är det ju enkelt. Räkna ut hur mycket trafikskadorna kostar staten varje år, lägga på en skatt på trafikförsäkringen som motsvarar det beloppet. Klappat och klart.

Det spelar ju ingen roll om staten eller försäkringsbolagen utför den faktiska betalningen av skadorna, effekten blir ju densamma om man lägger en skatt på trafikförsäkringen som tillfaller staten och låter kostnaderna ligga kvar på staten.

I samband med att jag skrev på en protestlista mot bensinpriset så sa han som höll i namninsamlingen (ingen bra källa, jag vet) att Sveriges trafikanter blir överbeskattade med 47 MILJARDER per år, alltså pengar som inte används till någonting som är trafikrelaterat. Borde inte dom pengarna mer än väl täcka upp statens kostnader för trafikskadade?

Visst är de försäkrade i den mån att utövarna personligen får ersättning vid skada av ett försäkringsbolag, men själva sjukvården står alla skattebetalare för.

hur svårt ska det vara:
- Korpidrotterna och de övriga stora motionsidrotter för ungdommar och barn betalar igen sig många gånger om man ser till de stora hälsovinster som uppnås i.o.m att så otroligt många aktiveras.

Ett par avslita korsband och söndertrasade minisker är småpotatis om man jämför med vad samhället skulle få betala om alla dessa HUNDRATUSENTALS idrottsutövare plötsligt la träningskläderna på hyllan och blev åderförkallade tjockisar.

Bilar krävs för att samhäållet ska fungera så där är jag emot extra straffskatter men gnället som uppstår nu när man villatt sporthojar ska täcka sina egna kostnader är bara tramsigt. Sporthojar tillför ENBART kostnader ur ett samhällsperspektiv. SH brukar ju alltid spy galla över alla "bidragsparasiter" som finns, varför då hyckla och sura som ett barn i sandlådan när de överväger att låta oss betala för kalaset själva?

Fotboll, innebandy, ishockey, basket o.s.v. samt all korpidrott och annan motionsidrott medför enorma hälsovinster som besparar oss en djävla massa sjukvårdskostnader för tjockisar med hjärt och kärlproblem eller diabetes...

Den "idrott" som har flest skador per utövare är ridsporten.
Jag skulle inte bli förvånad om den även låg i topp gällande miljöpåverkan.

Inget obligatoriskt försäkringskrav för hästar.

Hmm

Du får väldigt gärna kolla upp dina försäkringar och förtydliga. Vem står för sjukvården? Vem står för inkomstbortfallet under sjukskrivningen? I inget av fallen tror jag att det är licensförsäkringen nämligen.

Last edited:
Japp, kan bara hålla med. Bäst är ju om de som stödjer förslaget dumpar så mycket skit de kan hos politikerna och så dumpar de som är emot förslaget så mycket skit de kan.

En opartisk institution kommer sedan och väger skiten man tippar och protokollför det. Efter några år ser man sedan vilken sida som har tippat mest skit och den får sin vilja igenom.

Vi kan kalla styrelseformen för skitokrati. Och anhängare till skitokratin kan vi kalla för skitstövlar.

Eftersom du håller med så är vi väl två medlemmar nu då, i sporthojsskitokratin nu då, och då har ju vi ju majoritet just nu, får väl se till att värva lite fler medlemar:D

Ville bara peka på den så vanliga svenska, jag vet inte vad man skall kalla det, gnällmentaliteten, kanske. Mycket gnäll och liten verkstad om man säger.

Skulle väl förövrigt tro att de flesta på detta forum inkl mig själv, tillhör de som mest gnäller och inte försöker att påverka.

Jag är själv den första att erkänna att jag inte gillar förslaget om extrabeskattning på våra fordon.

Bonus - I eftermiddags hade inte fler än ca 33000 skrivit under på smc´s kampanjsajt utrotningshotad.

Du får väldigt gärna kolla upp dina försäkringar och förtydliga. Vem står för sjukvården? Vem står för inkomstbortfallet under sjukskrivningen? I bägge fallen tror jag inte att det är licensförsäkringen nämligen.

Jag kanske får backa lite här, hade kanske inte koll var länge sedan jag höll på med någon idrott men hur saker och ting ligger till får man ju snabbt reda på här.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back