Försenad racerapport från Radical Riders Racing #63

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Då var det äntligen dags för ERF 4 på Knutstorp som är min hemmabana, eftersom Martinus vägrar köra på min fulräcer så beslöt vi att använda hans R1 Ratbajk istället, detta trots att vi tappade ljuddämparen på Åsen samt att Martinus hoj har samma fjädringsinställning som en Virago 250.

Matulda slet i köket hela Fredagen med fjorton kastruller på spisen, dofter från Indonesien spred sig i bungalowen, persikor är vårat hemliga vapen och nu kunde inget gå snett.

Lördag morgon 05.30 är det revelj och allt packas in i Racegolfen, vi packade och packade och packade för att säkerställa att få med alla dom där sakerna som man aldrig behöver samt dom där sakerna som RRacer alltid glömmer.

Trollkarlen dök upp 06.25 lite lagomt rufsig i håret efter tre timmars sömn, nu styr vi kosan mot Knudan, vi rullar in på banan helt synkroniserat med RRacer & Martinus inhyrda STCC buss trots att dom körde från Var-Berg.

Trollis & jag rullar upp Ratbajken till bes. Efter lite strul med MCID card som inte vill fungera så är vi godkända och redo, resten av teamet lastar ur allt som man aldrig behöver och konstaterar att det saknas sladdvinda och tratt till kaffebryggaren.

Vi lånar snabbt två sladdvindor och Trollis trollar ihop en kaffetratt av en plastflaska, najtråd & gaffatejp. Metallgutten & Jalle lyser med sin frånvaro.

09.00 och dags att kvala in, Martinus lägger fina varvtider och han plockas in efter 15 minuter, sen är det dags för mig att köra, jag har aldrig kört Martinus hoj och att börja med att kvala på en helt främmande hoj ger spykänslor, det gungar och skrapar i men verkar funka rätt skapligt ändå, kommer ut på rakan och lägger i fyran då lyfter liket framhjulet och gaffeln slår mellan styrstopparna, kul som satan.

Mindre kul för Team Håpfull #59 som klotar redan i kvalet och tvingas bryta ännu en gång.

RRacer kvalar sist eftersom han är tröttast denna dag, vi kvalar in som 26:a av 34 Skandinaviska team och känner oss nöjda med detta.

10.00 dyker Mekanikern Metallgutten upp, han inleder starkt med att inte meka och istället äta frukost medans dom andra sliter med däckbyten.

10.40 Line up och race, Martinus får ta starten eftersom han är den enda av oss som orkar springa 20 meter utan att få håll, starten blev dramatisk med lite kåpkontakt men alla är iväg och det kändes skönt.

Martinus lägger bra varvtider och vi börjar sakta men säkert plocka oss upp i fältet, efter 40 minuter så klotar Ålänningarna #88, det blir SC och vi gör ett strategiskt förarbyte, jag rullar ut mot tankningen där Metallis & Trollis gör ett superjobb med turbotankanläggningen, ut på banan och kör försiktig slalom mellan ambulansen och den mulade Kawwan, nästan alla respekterar gulflaggen så skärp er ni som är för heta.

Efter en stund så släpper man iväg fältet och the race is on, körningan börjar stämma lite bättre men hojen känns fortfarande ovan att köra.

Efter 20 minuter så klotar C.T.D #40 efter hårnålen, det blir ambulans samt SC ännu en gång så vi passar på att göra förarbyte.

RRacer får köra en timme med SC på banan eftersom det tagit slut på ambulanser, dock är detta rätt beslutat av tävlingsledningen för allas säkerhet.

RRacer plockas in efter 1,5 timme och Martinus går ut igen, vi ligger på 20:de plats men börjar klättra i uppåt igen, förarbyten och tankning går klockrent.

Nu dyker Jalle upp och snyltar på gratiskaffe & munkar, men han ser till att peppa oss med gökurstider och historier om svunnen tid då han körde 1.03 på Knudan.

Matuldas Pesikogryta ger oss extra kraft och nu börjar det gå riktigt fort (undrar vilka mystiska ingredienser som bubblar i denna häxbrygd).

Nytankad tar jag femte stint och nu börjar körningen stämma, trots tåspetsarna på pinnarna så skrapas stövlar, pinnar samt kåpor i överallt, men bajken känns bekväm som en Guldvinge med luftfjädring, bakhjulskörning ut på rakan och styrvobbel i 230 är jättekul.

Efter 40 minuter så visar teamet PIT skylten men jag gör en Sörebo och struntar i teamordern eftersom jag nu körde på 1.09,9 och därmed personbästa, några varv till så trillar Proact #6 framför mig, det blir SC och då går jag in för ännu ett strategiskt förarbyte.

RRacer rullar ut och lägger fina varvtider i hela 20 minuter innan han får domningar i handen, vi plockar in RRacer som förvånad trodde att han hade kört i 40 minuter.

Fulltankade med 1.10 kvar på racet så kör Martinus ut på sista stint, vi ligger på 15:de plats och Martinus håller den placeringen i en hel timme innan han kroknar och släpper förbi Norrlänningarna som kniper våran enpoängare.

Starkt dock av Martinus att orka hela stinten, vi klappar varandra i ryggen och hånar Jorpes som kom 22:a, Matuldas Indonesiska RR gryta serveras och hela teamet njuter av läckerheterna.

16:de plats är kanonbra med tanke på vår blygsamma satsning, vi körde hela racet utan hjulbyten på Rishojen.
 

Bifogat

  • DSC00085.gif
    DSC00085.gif
    106.1 KB · Visningar: 315
Last edited:
Grattis. Ni gör bäst i att även i fortsättningen avstå från nyttjande av dina ratbikes.
 
Peno skrev:
2402312 Grattis. Ni gör bäst i att även i fortsättningen avstå från nyttjande av dina ratbikes.
Ja det är sjukt konstigt att sätta PB på en lånad hoj med svampig fjädring, men Bajaräcer har faktiskt endast orsakat ett enda DNF på 3 år.

Att den sen ibland inte vill varva ur och har en förmåga att tappa oviktiga smådelar under racet får man ta som en man.
 
Klockrent gamle man! Man e ju inte chockad att Trollis lyckas fixa en kaffetratt med bara nål o tråd :D
Han e ju en uppfinningarnas och historiernas man...
 
Kul rapport. Man ska ha skoj, och det framgår att det har ni. Imponerande med 16 plats med ett riktigt "for fun" team.
 
Kris955 skrev:
2412584 Kul rapport. Man ska ha skoj, och det framgår att det har ni. Imponerande med 16 plats med ett riktigt "for fun" team.
Tack och bock, vi har kul och brukar trots det hamna på 15-20 plats av 35-55 Skandinaviska team, hade vi satsat seriöst så hade vi kanske klättrat ett par pinnar men vi vill ha kul istället.
 
GSXR1100R skrev:
2413512 Tack och bock, vi har kul och brukar trots det hamna på 15-20 plats av 35-55 Skandinaviska team, hade vi satsat seriöst så hade vi kanske klättrat ett par pinnar men vi vill ha kul istället.

Det är starkt jobbat Micke! Jag har specialstuderat er strategi och den funkar. Kör så länge som möjligt utan att klota, gå in på SC efter +40 min etc.

Även om ni fulmekar, kör långsamt osv, kommer ni alltid att vara bäst av Teamen i Bottenstriden. Skulle något team komma före er - då tillhör dom inte Bottenskiktet längre :D
 
Kristian Salö skrev:
2420642 Det är starkt jobbat Micke! Jag har specialstuderat er strategi och den funkar. Kör så länge som möjligt utan att klota, gå in på SC efter +40 min etc.

Även om ni fulmekar, kör långsamt osv, kommer ni alltid att vara bäst av Teamen i Bottenstriden. Skulle något team komma före er - då tillhör dom inte Bottenskiktet längre :D
Tack för berömmet, vi har gått från bottenstrid till mellanstrid men våra insatser räcker aldrig till toppstrid.

I år teamade jag med SOS (Sakta och säkert) samt Sölis från Rapido, kul att testa nya grepp med rutinerade gubbar, men på Mantorp så har vi en riktig Rookie med oss som aldrig har tävlat förut.
 
föfan!! Personbästa vid din mogna ålder!!! :tummenupp Var ska det sluta? :)
Bra gjort! å lycka till i helgen!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top