Förs. premien - Helt OK.

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
Lite mer tjat om försäkringspremier, detta väldebatterade ämne :D

Har nu kollat med några försäkringsbolag, IF, TH och Folksam.

När jag först fick uppgifterna om premien så blev man ju lite kallsvettig :( ..men så började jag o räkna :va och räkna :huvet och :banana - Det är ju faktiskt inte fullt så allvarligt som det först lät.

Räknar då 5 månader påställd o 7 månader garageförsäkrad.

Folksam:
Hel/mån = 2639 - Snittpris månad = 1482
Halv/mån = 1185 - Snittpris månad = 877
Trafik/mån = 528
Garage/mån = 657
Årsförsäkring Hel = 1889/mån

IF:
Hel/mån = 2266 - Snittpris månad = 1085
Halv/mån = 1185 - Snittpris månad = 702
Garage/mån = 270
(Kan ställa på o av när man önskar)

TH:
Hel ~ 2333/mån - 28' kkr/år helårsförs.
Halv = 1067/mån
Garage = ? (glömde fråga..)

Detta på en 01 Kawa zx12r, zon1 & 40+. Faktiskt inte såå allvarligt om man ser på snittpremien eller hur?

Van Zan skrev:
Lite mer tjat om försäkringspremier, detta väldebatterade ämne :D

Har nu kollat med några försäkringsbolag, IF, TH och Folksam.

När jag först fick uppgifterna om premien så blev man ju lite kallsvettig :( ..men så började jag o räkna :va och räkna :huvet och :banana - Det är ju faktiskt inte fullt så allvarligt som det först lät.

Räknar då 5 månader påställd o 7 månader garageförsäkrad.

Folksam:
Hel/mån = 2639 - Snittpris månad = 1482
Halv/mån = 1185 - Snittpris månad = 877
Trafik/mån = 528
Garage/mån = 657
Årsförsäkring Hel = 1889/mån

IF:
Hel/mån = 2266 - Snittpris månad = 1085
Halv/mån = 1185 - Snittpris månad = 702
Garage/mån = 270
(Kan ställa på o av när man önskar)

TH:
Hel ~ 2333/mån - 28' kkr/år helårsförs.
Halv = 1067/mån
Garage = ? (glömde fråga..)

Detta på en 01 Kawa zx12r, zon1 & 40+. Faktiskt inte såå allvarligt om man ser på snittpremien eller hur?

Helt ok!
Själv har jag IF betalar (är lite besviken) kör kawa zx7r
nu betalar jag 600:-/mån helförsäkrad bonus 35% zon vet ej men jag bor mitt i "stan"
28:-/mån garageförsäkrad

först fick jag en premie på 3700:-/helåret helförsäkrad, det var innan sommaren förra året, och sedan dess har dom höjt försäkringen med 100%, men dock så är den väldigt låg, dom andra jag kollade på ville ha mellan 18000-35000/helåret helförsäkrad!

ska man ha förmånlig försäkring då är det ju BMW som gäller.
kollade försäkringen på en GS dakar -01 igår på BMW försäkringar.
1070 hel/hel då är jag 20 år haft kortet sen förra sommaren. Riktigt billigt. en XR650R t.ex. minst 9000. :kocko

tycker väl inte din försäkring var så billig ändå med tanke på ålder.

WASP skrev:
Pratade med IF igår och då sade dom att man skulle kunna det, hon "hade iallafall inte hört något annat" :va

Hehe, klappträna som sitter i telefonen har ljugit förr!!

Vad gör man om bruden säger att det är OK att köra bana och efter en klotning -gud förbjude- vägrar de betala ut?
-"Nej självklart gäller inte försökringen för banåkning"
-"Men hon sa ju..."
-"Då hade hon fel!!!

Blade skrev:

Vad gör man om bruden säger att det är OK att köra bana och efter en klotning -gud förbjude- vägrar de betala ut?
-"Men hon sa ju..."
-"Då hade hon fel!!!

Dom ska ha väldigt mycket inspelat på band, så det är bara kolla om de sparat det så långt tillbaka,

Blade skrev:

-"Men hon sa ju..."
-"Då hade hon fel!!!

Där håller jag med fullt, jag har fått en 100% ökning av min premie på 6mån, doc är den inte hög men ändå :huvet

fredrik_wt skrev:
ska man ha förmånlig försäkring då är det ju BMW som gäller.
kollade försäkringen på en GS dakar -01 igår på BMW försäkringar.
1070 hel/hel då är jag 20 år haft kortet sen förra sommaren. Riktigt billigt. en XR650R t.ex. minst 9000. :kocko

tycker väl inte din försäkring var så billig ändå med tanke på ålder.
Nä inte billig. Bara inte "våldsam" som jag befarade att den skulle bli i år. För min del som halvförsäkrar så blir ju årpremien på IF ~8500:- Har ju sett värre.

Ringde idag o kolla på mig, 21 bast, körkort sen 2000.

Folksam 663/mån halv
If 728/mån halv
th 680/mån halv

ringde ytterliggare nåra men de va betydligt dyrare. Bilsport MC va helt klart ballast,
Hannes: Ja jag har en gsxr
Bilsportmc: Va sa du där på slutet?
Hannes: R
Bilsportmc: De kan du glömma!
Hannes: va???
Bilsportmc: Ja, kan ge dig en offert på enbart trafik på 20 papp.
Hannes: aharu, jaja, tack ändå, herrå
Bilsport: Hej då

:D
/ Hannes

HanneZ skrev:
Ringde idag o kolla på mig, 21 bast, körkort sen 2000.

Folksam 663/mån halv
If 728/mån halv
th 680/mån halv

ringde ytterliggare nåra men de va betydligt dyrare. Bilsport MC va helt klart ballast,
Hannes: Ja jag har en gsxr
Bilsportmc: Va sa du där på slutet?
Hannes: R
Bilsportmc: De kan du glömma!
Hannes: va???
Bilsportmc: Ja, kan ge dig en offert på enbart trafik på 20 papp.
Hannes: aharu, jaja, tack ändå, herrå
Bilsport: Hej då

:D
/ Hannes
Hmm, ja.. Gissa vad dom sa till mig ifjol när jag ringde till dom :) Dom verkar ha bestämt sig för att totalt avvisa alla hojar med mer än 100 hk som väger mindre än 300 kg..
Skulle iaf få en helförsäkring för blygsamma 50 000!!!

hehe, mjo, hon va rätt bestämmd på sin sak, ja försökte mygla fram att min faktiskt va ganska gammal och att det endast finns ett exemplar i hela sverige så den körs ju nästan som en gammal veteran men de gick sig inte :D

HanneZ skrev:
hehe, mjo, hon va rätt bestämmd på sin sak, ja försökte mygla fram att min faktiskt va ganska gammal och att det endast finns ett exemplar i hela sverige så den körs ju nästan som en gammal veteran men de gick sig inte :D

Vad är det för cykel?? har aldrig hört talas om GSXR 600 från 92??

Mr-zx7 skrev:
Helt ok!
nu betalar jag 600:-/mån helförsäkrad bonus 35% zon vet ej men jag bor mitt i "stan"

först fick jag en premie på 3700:-/helåret helförsäkrad, det var innan sommaren förra året, och sedan dess har dom höjt försäkringen med 100%, men dock så är den väldigt låg, dom andra jag kollade på ville ha mellan 18000-35000/helåret helförsäkrad!

????!!!!
Du är 24 år och har en premie på 600 spänn i månaden helförsäkrad?! Det är ju pisspengar! Hur fan kan man få det så jävla billigt?! Är hojen mellanklassad eller?

/Freppa

Freppa skrev:
????!!!!
Du är 24 år och har en premie på 600 spänn i månaden helförsäkrad?! Det är ju pisspengar! Hur fan kan man få det så jävla billigt?! Är hojen mellanklassad eller?

/Freppa

Har satt på vd:s-fru...och dotter.... :tuttar
Nä jag vet inte varför men jag ringde runt en massa och bad dom fixa billigare och tillslut så fick jag en bra försäkring :fyllisar

Blade skrev:

-"Men hon sa ju..."
-"Då hade hon fel!!!

Se till att hon skriver in det i offerten eller försäkringen och att du får papper på det. Se till att ha datum på vilken dag du prata med henne och hennes fullständiga namn.

Dock tror jag inte att IF säger ok till bankörning. Deras senaste information är att det inte gäller. Dom hänvisar till att varken trafik eller vagnskada gäller på inhägnat tävlingsområde. Troligen är inte deras kundtjänst så välinformerade ännu vad som gäller för deras egna försäkringar.

Liwa1 -med i FÖK

Som ni märker så svänger det rejält nu på försäkringsmarknaden och mycket händer. Vad som gällde förra året gäller inte nu. Bolagen ändrar sig från år till år.

Mycket mer kommer hända och ni kommer se olika förändringar. Bland annat med TH som ändrar sina klasser, Folksam som förra året inte ville ta i mc med tång är på g igen, IF ändrar nekar all ersättning vid bankörning (inhägnat tävlingsområde).

Att det sker förändringar är bland annat pga av dom s.k klass 7 hojarna som kostar otroligt mycket för bolagen. Något är dom tvugna att göra för att dessa hojar ens ska kunna finnas kvar. Det handlar om att rädda kvar sporthojen.

Mr-zx7 skrev:
Helt ok!

Fan jag bor på Österängen, det måste ju vara zon 3 minst :D = Billigt som attan!

Är det förresten din hoj som är grön och brukar stå parkerad vid cigarren typ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT