Försöker koppla ihop dator med tv. Hjälp önskas

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag har kopplat datorn till tv´n med en kompositkabel från datorn till scart till tv´n. Men jag får ingen bild på tv´n

Det sägs att jag måste ändra till "tv-läge" på egenskaper för bildskärm. Jag har letet men hittar inget sådant alternativ.

Jag har XP homeedition. Grafikkort NVIDIA GeForce4 MX400 (Der finns en av-out och en s-out) Jag har uppdaterat drivrutnen för grafikkortet. Det är väl vad som ska behövas?

Har någon tips på hur jag skall bära mig åt?

Last edited:
Jag har kopplat datorn till tv´n med en kompositkabel från datorn till scart till tv´n. Men jag får ingen bild på tv´n

Det sägs att jag måste ändra till "tv-läge" på egenskaper för bildskärm. Jag har letet men hittar inget sådant alternativ.

Jag har XP homeedition. Grafikkort NVIDIA GeForce4 MX400 (Der finns en av-out och en s-out) Jag har uppdaterat drivrutnen för grafikkortet. Det är väl vad som ska behövas?

Har någon tips på hur jag skall bära mig åt?

Har du kollat att scart kabeln du har är "full" (eller åtminstone ut till TV'n) det vill säga att det går att både "skicka" och "ta emot" med den ?

Sök på scart det finns mängder med sidor om vilka stift som är vad i en scart kontakt. Jag hade samma problem. Det var bara att öppna scartkontakten och flytta några stift.

Har du kollat att scart kabeln du har är "full" (eller åtminstone ut till TV'n) det vill säga att det går att både "skicka" och "ta emot" med den ?

Sök på scart det finns mängder med sidor om vilka stift som är vad i en scart kontakt. Jag hade samma problem. Det var bara att öppna scartkontakten och flytta några stift.

Jag kollade scarten och den var "full". Det finns även en omkopplare för in och ut signal. Så den borde inte vara problemet.

Jag kollade scarten och den var "full". Det finns även en omkopplare för in och ut signal. Så den borde inte vara problemet.

ibland får man boota om osv. för att det ska funka, i inställningar för grafikkortet måste man oftast bocka i TV-läge eller liknande

har du s-video är det väl bättre att köra på den

Last edited:
Oftast funkar s-video sämre pga svårigheter att få in färg. Har du kollat alla AV-kanalerna på teven om du har flera?

Kollat alla inställningar i mjukvaran till grafikkortet?

högerklicka på skrivbordet

properties

settings

advanced

där under någonstans ska du hitta det

glöm inte o ställa in på tv n så att du kan ta in svhs, om detta går. kan vara att detta inte tillåts på både av 1 och av 2, det är bara o testa dig fram.

Jag minns programvaran för mitt gamla MX400-kort. När du fipplar runt med inställningar, tryck "verkställ" efter varje sak du gör. Jag satt i timmar med skiten innan jag lyckades lista ut att man inte kunde komma vidare med inställningarna om man inte gjorde på det viset.

Det löste sig till slut. Jag testade den andra scartingång till tv´n. Tydligen kunde inte datorn känna av tv´n när jag hade scarten kopplad till den första ingången precis som WebGringo menade.

Tack för er hjälp! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...