Försäkringstrubbel med ostrypt hoj.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
försäkringstrubbel?

Funderar på att skaffa mig en 125:a som "vintermoppe" :tomten och undrar lite om någon här på forumet har fått några problem med försäkringsbolaget efter en olycka.
D.v.s. Har någon här kört ostrypt (strypt i regbeviset) och inte fått ut någon ersättning?

Vill inte chansa i onödan men 11Kw är lite tamt.... :cpparty

Edit: Jag har A-kort för tung mc men vill ha en så lätt och smidig mc som möjligt i snömodden.

Last edited:
zappen skrev:
Funderar på att skaffa mig en 125:a som "vintermoppe" :tomten och undrar lite om någon här på forumet har fått några problem med försäkringsbolaget efter en olycka.
D.v.s. Har någon här kört ostrypt (strypt i regbeviset) och inte fått ut någon ersättning?

Vill inte chansa i onödan men 11Kw är lite tamt.... :cpparty

Edit: Jag har A-kort för tung mc men vill ha en så lätt och smidig mc som möjligt i snömodden.

Enda problemet du kan få är att dom vägrar betala vagnskada... Ersättning på personer och andra fordon än ditt eget måste dom pröjsa.

cRoC skrev:
Enda problemet du kan få är att dom vägrar betala vagnskada... Ersättning på personer och andra fordon än ditt eget måste dom pröjsa.

Ok, tänkte bara ha halvförsäkring och det var mest personskador och andra fordon som jag var rädd för att man får betala själv.

Men har du själv el kompisar som råkat ut för problem eller gissar/tror du att det är så? (vill vara absolut säker..) :confused:

Du har aldrig funderat på att ringa försäkringsbolaget du tänkte ha? Tror dom kan svara på din frågor bättre. Glöm inte att du FÅR fråga allt, dom nekar dig INTE försäkring för att du frågar en "dum fråga".

Itacha75 skrev:
Du har aldrig funderat på att ringa försäkringsbolaget du tänkte ha? Tror dom kan svara på din frågor bättre. Glöm inte att du FÅR fråga allt, dom nekar dig INTE försäkring för att du frågar en "dum fråga".

Är lite misstänksam att den person man pratar med på försäkringsbolaget inte kan reglerna fullt ut och att muntliga löften över telefon inte är värt något efteråt. Men igentligen har du rätt, om man inte vågar fråga får man inget svar. :tungan

Har ingen vän som råkat ut för något, men ring försäkringsbolaget och be om informationen SKRIFTLIGT!

Edit: Det står i körkortsboken att dom inte kan neka betalning, förutom om man är rattfull eller liknande (trim spelar ingen roll).

Varför strypa om du har A-körkort? Nuförtiden beror inte din premie på kW antal, utan på model och ursprungs kw. Är ytterst få bolag längre som kör på den gamla stilen där kW antalet betydde "allt".

Spiken skrev:
Varför strypa om du har A-körkort? Nuförtiden beror inte din premie på kW antal, utan på model och ursprungs kw. Är ytterst få bolag längre som kör på den gamla stilen där kW antalet betydde "allt".

Funderar på dt125r från åren 93-97. Kan inte tänka mig att det finns någon till salu i Sverige som är ostrypt både i verkligheten och på regbeviset. samtidigt vill jag inte kosta på mig att omregga till full effekt (om det nu går på de årsmodellerna).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...