Försäkringshjälp, hemförsäkring?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Min hjälm blev ju stulen idag och eftersom jag har MC och hemförsäkring i samma bolag måste jag ta det på MCförsäkringen, vilken har självrisk på 3000:-.

Nån som har erfarenhet av detta?

Om jag hade haft ett annat bolag på min hemförsäkring, hade jag fått ta det där då?

Tycker det rimmar illa att det ska straffa sej att ha samma bolag på alla försäkringar? :confused: :mad:

:kulspruta Länsförsäkringar

hmmm vad jag har förstått så täcker hemförsäkringen endast sådant som räknas som fast installtion i hemmet som tex tvättmaskiner, tv och dylikt, hemförsökringen kan även i vissa fall täcka misshandel, om cykeln blir stulen, var hjälmen hemma?
om den var hemma i typ garaget eller i anslutning till hemmet så borde hemförsäkringen täcka det...

Det är i allafall vad jag tror.

Vet inte, men åk ner till dem personligen och prata lite vett med dem. Känns som att det borde kunna lösa sig på nåt sätt.

UrbanTiger skrev:
Brukar väl bara gälla om du kör omkull.
Om du är full på tex. Bike Meet och ramlar omkull med hjälm och skinnställ på så gäller inte hojförsäkringen, LR ?

Då blir du väl insydd någonstans där solen aldrig skiner. Vem super i full skyddsutrustning? :p

Hjälmen var ju fastlåst... borde räknas som hojdel då typ.
Tar någon bort ditt avgassystem som är fastskruvar får du ju ut på försäkringen.

Emmi.. ring till försäkringsbolaget och hör vad de säger.

Emmi skrev:
Min hjälm blev ju stulen idag och eftersom jag har MC och hemförsäkring i samma bolag måste jag ta det på MCförsäkringen, vilken har självrisk på 3000:-.

Nån som har erfarenhet av detta?

Om jag hade haft ett annat bolag på min hemförsäkring, hade jag fått ta det där då?

Tycker det rimmar illa att det ska straffa sej att ha samma bolag på alla försäkringar? :confused: :mad:

:kulspruta Länsförsäkringar

Ska man ta ut en hjälm på Hemförsäkringesn som har blivit stulen eller tappad i marken eller nått sånt så ska man ha en "drulle försäkring" i Hemförsäkringen, brukar kosta nån 100 lapp mer / år at ha, har du ingen så ta ut en på dina föräldrars "drulleförsäkring" har dom ingen så har säkert nån av dina polare en drulleförsäkring.

/En som har tagit ut 2 hjälmar på Drulleförsäkringen

Re: Re: Försäkringshjälp, hemförsäkring?

R1 Uffe skrev:
Ska man ta ut en hjälm på Hemförsäkringesn som har blivit stulen eller tappad i marken eller nått sånt så ska man ha en "drulle försäkring" i Hemförsäkringen, brukar kosta nån 100 lapp mer / år at ha, har du ingen så ta ut en på dina föräldrars "drulleförsäkring" har dom ingen så har säkert nån av dina polare en drulleförsäkring.

/En som har tagit ut 2 hjälmar på Drulleförsäkringen

Tack för hjälpen! Jag bor fortfarnde hemma (e 18 år), så jag får väl kolla med mina föräldrar hur det är med det där.

Har du tagit ut hjälmar som har blivit stulna?

Som ovan sagt, drulleförsäkring är skitbra. Kolla om du har det i din hemförsäkring.

Tyvärr kommer dom väl inte ta den på det nu när dom redan vet hur det ligger till och du redan försökt lösa det på ett bra sätt.

Men kolla i alla fall om du har och försök, kan vara värt 2000 kr i vinst mot självrisken på hojens försäkring.

Re: Re: Re: Försäkringshjälp, hemförsäkring?

Emmi skrev:
Tack för hjälpen! Jag bor fortfarnde hemma (e 18 år), så jag får väl kolla med mina föräldrar hur det är med det där.

Har du tagit ut hjälmar som har blivit stulna?

Inte stulen utan när jag har tappat hjälmen i backen, då har jag tagit utr nya hjälmar. Men stöld ingår i Drulle, det jag har tagit ut ur "stöld" är endast Mobil telefonen

Finns en tilläggsförsäkring till hem-f, som täcker (iaf min) stort sett vad som helst upp till 30lapp. Frågade för skojs skulle om jag skulle få ut en ny tv om jag "råkade" kasta min i sjön... hon garva lite o sa att det skulle jag säkert om storyn bara var någorlunda trovärdig! :crash

Dom flesta har denna tilläggsförsäkring utan att veta om att man har den, kolla upp!! kanske är samma som de andra kallar för drulle, vette fan... Allriskförsäkring heter min "drulle" iaf.

Last edited:
Liwa1 skrev:
Som ovan sagt, drulleförsäkring är skitbra. Kolla om du har det i din hemförsäkring.

Tyvärr kommer dom väl inte ta den på det nu när dom redan vet hur det ligger till och du redan försökt lösa det på ett bra sätt.

Men kolla i alla fall om du har och försök, kan vara värt 2000 kr i vinst mot självrisken på hojens försäkring.

Om det blir föräldrarnas Drulle så blir det nog inga problem.........

Re: Re: Re: Re: Försäkringshjälp, hemförsäkring?

R1 Uffe skrev:
Inte stulen utan när jag har tappat hjälmen i backen, då har jag tagit utr nya hjälmar. Men stöld ingår i Drulle, det jag har tagit ut ur "stöld" är endast Mobil telefonen

Jag fick 300 pistoler för min AGV ju :mad: mkt mening med det,,,drulle känns numera totalt menlöst...

Om du åker på din egen hoj är det hojförs som gäller.
Om du lånar hoj eller blir skjussad räknas utrustningen som medhavd egendom och då ska hemförsäkringen täcka dina kläder och hjälm.

Så har jag fattat det men det är säkert olika vilkor på olika bolag.

Lycka till i allafall :tummenupp

Re: Re: Re: Re: Re: Försäkringshjälp, hemförsäkring?

fluppen skrev:
Jag fick 300 pistoler för min AGV ju :mad: mkt mening med det,,,drulle känns numera totalt menlöst...

Undrar varför det kan ha blivit så.. :rolleyes:

Re: Re: Re: Re: Re: Försäkringshjälp, hemförsäkring?

fluppen skrev:

Det kan inte ha varit kul Filip, själv så har jag då haft det bra & fått ut nya färska 5695 :- varje gång !!!!!!!!!!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!