Försäkringshistorik.

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Tittar på lite beg. hojar och läste i Bike's begagnat nr. att de
rekommenderar köpare att kolla runt med försäkringsbolag
om hojen haft försäkringsärenden, dvs krockskador osv.

Nu till min fråga, har precis pratat med en handläggare på IF
som hävdar att de behöver en fullmakt för att lämna ut
dessa uppgifter men borde inte ett fordons försäkringshistorik
gå som offentliga handlingar?

Att be säljaren om denna typ av information känns ju något
osäkert och långsökt. -"Nej, den har aldrig lagts eller krockats"
är ju lätt att säga.

Nån som vet?

Ett fordons försäkringshistorik har ingenting med offentliga dokument att göra. Försäkringsbolaget är ej en offentlig myndighet. Försäkringsavtalet tecknas mellan två privata parter så inte ens staten skulle kunna begära ut denna information hur som helst.

Det är dock i.a.f. teoretiskt möjligt att fråga generalagenten för märket ifall det finns något dokumenterat för en viss cykel. Men det betyder ju dock inte att alla eventuella skador/reparationer finns registrerade hos generalagenten/försäljaren.

om du precis har pratat med en handläggare på if och du fick ett svar är det antagligen så :va

annars är det väl inte särskilt svårt att misstänka om den har varit lagd, kraschad

Stämmer som G-man säger. Försäkringsbolagens handlingar har inget att göra med offentliga handlingar. Du kan alltså inte ställa några krav på att få ta del av någon ärendehistorik.

Min erfarenhet (jobbar med bilar) Är att historik på fordon är väldigt känsligt. Jag lämnar inte ut historik om jag inte har ett godkännande från ägaren. Delvis kan ägaren inte vara medveten om skador som föregående ägare förskaffat osv. Man kan lätt hamna i trubbel. :gnissla

Jag vet att tidigare kunde man fråga sitt egna FB om man var sugen på en bil eller MC man vill e köpa, om den hade vart föremål för försäkringsåtgärd typ skada, stöld typ. Och det är i FB egna intresse att inte alltid vilja teckna en försäkring på en maskin som vart utsatt för skada pga osäkerheten om den blivit korrekt reparerad (vet att det iaf tidigare fuskats med reparationer som då andra FB upptäkt vid nytt skadetillfälle).

Det är sådant vissa FB inte alltid talar om för försäkringstagare, utan de e sådant man får veta den dagen man smäller att maskinen vart krockad tidigare och att de medför sämre ersättning.
Att FB VET att maskinen vart typ krockad eller stulen.

Ta de maskiner som vart krockade å taskigt lagade, som importerats från typ Tyskland.
Det finns nog de ägare som vart långa i ansiktet vid en skadereglering då det visat sig att MC:n eller bilen varit krockad och man upptäcker att allt inte blivit korrekt reparerat.

Och FB har vad jag vet bara koll på de maskiner som har vart så kallade försäkringsärenden i Sverige.
Å det ska finnas register för detta FB har gemensamt.

De gånger man själv kan veta att en maskin vart så skadad att den blivit inlöst, är då de registrerats på ett FB och sedan sålts vidare vilket man då kan se i fordonsregistret/ägare.

Enklast är om man känner nån som e skadereglerare hur det fungerar idag, de e det som är intressant OM man skulle råka ut för något av de ovanstående.

De e MIN erfarenhet iaf.

Tror frågeställningen uppkom då en tyskimport -00 (funnits i swe sen -07) skulle kosta
6500 hos IF men en -01's som är svensksåld ligger på 5400.. Samma märke och modell.

Minns inte exakt grunden till frågan, men det va nåt sånt ^^

Ett fordons försäkringshistorik har ingenting med offentliga dokument att göra. Försäkringsbolaget är ej en offentlig myndighet. Försäkringsavtalet tecknas mellan två privata parter så inte ens staten skulle kunna begära ut denna information hur som helst.

Så är det.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...